דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיים כץ

שינויים בממשלה / תיק העבודה והתעסוקה יעבור למשרד הרווחה

כך צפויה הממשלה להחליט ביום ראשון. העובדה כי נושא עולם העבודה קרוב ללבו של השר חיים כץ העומד בראש המשרד, עשויה להבטיח טיפול ממוקד בסוגיות התעסוקה שנזנחו על ידי הממשלות.

ח"כ חיים כץ (צילום: אבי חיון)
ח"כ חיים כץ (צילום: אבי חיון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה צפויה להחליט ביום ראשון כי שר הרווחה חיים כץ יקבל למשרדו את תיק העבודה והתעסוקה, המצוי כיום במשרד הכלכלה. שם המשרד צפוי להשתנות ל"משרד התעסוקה, הרווחה והשירותים החברתיים".

 

תיק העבודה נחשב לתיק עתיר סמכויות רגולטוריות הנוגעות לפיקוח על חוקי העבודה והבטיחות, וכן ליחסי העבודה במשק. בסמכותו של השר המחזיק בתיק העבודה להרחיב ולהחיל הסכמים בין ארגוני העובדים והמעסיקים, כך שיחולו על סקטורים שלמים או על המשק כולו, באמצעות צווי הרחבה. צווי ההרחבה נהיו, לאורך השנים, לכלי המרכזי של הממשלה, ארגוני העובדים והמעסיקים לעיצוב יחסי העבודה בישראל, וכך לדוגמה קידמו ההסתדרות והמעסיקים את העלאת שכר המינימום, את חובת הפרשת הפנסיה והחובה להעסיק אנשים עם מוגבלות. העברת התיק לידיו של השר כץ, אוהד מובהק של העבודה המאורגנת, עשויה להקל על חתימתם של צווי הרחבה בעתיד.

היחידות שתעבורנה, ככל הנראה, לאחריותו של משרד התעסוקה והרווחה הן: לשכת הממונה על התעסוקה, מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, אגף מעונות היום והמשפחתונים, האגף להכשרה מקצועית, היחידה ליחסי עבודה, אגף רישוי והיחידה לרישום עיסוקים ונציבות שוויון הזדמנויות בעבודה. ייתכן שגם רשם האגודות השיתופיות ומכון ההכשרה הטכנולוגית יעברו לאחריות משרדו של כץ.

מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, שלח אתמול (רביעי) מכתב לעובדי המשרד ובו הודיע על השינויים המתוכננים. במכתבו הביע צער על העברת התחום וציין כי משרד הכלכלה פעל בשנים האחרונות להגברת הצמיחה והפריון במשק. לנג הביע תקווה כי הממשקים בין יחידות התחום שתעבורנה ובין יחידות משרד הכלכלה יוסיפו להתקיים, ואמר כי הוא מתחייב לפעול כדי לשמור על תנאי העובדים במסגרת המעבר. "אני כאן והנהלת המשרד לצידי כדי לוודא מחד שתהליך ההפרדה ייעשה בצורה אחראית, מבוקרת, רצינית ובשיקול דעת ומאידך שהשירות לציבור הלקוחות שלנו לא ייפגע," כתב. כיום מי שמטפלת בתיק התעסוקה הוא המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה, מיכל צוק. על פי הערכות בתקשורת ייתכן שהמהלך יהווה פתיחה לסבב חלוקת תיקים נוסף בממשלה.

משרד העבודה הוקם עם הקמת המדינה ובשנת 1977 אוחד לתוכו גם משרד הסעד להקמת "משרד העבודה והרווחה". בשנת 2003, תחת ממשלתו של שרון, מונה אהוד אולמרט להחזיק בתיק התעשייה והמסחר יחד עם תיק 'העבודה' ששמו שונה ל'תעסוקה' (המשרד כונה 'משרד התמ"ת', ולימים שינה שמו ל'משרד הכלכלה').

העובדה שהשר כץ צמח מן העבודה המאורגנת, בהיותו יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית לשעבר, עשויה לאפשר שיתופי פעולה פורים בינו לבין ההסתדרות. כחבר כנסת פעל בעבר השר כץ בשורה של נושאים הנוגעים לעולם העבודה. אחת הדוגמאות לכך היא המאבק כנגד הפרטתם של שירותי התעסוקה בישראל ('תכנית ויסקונסין'). תכנית שפעלה בין השנים 2007-2004, ואשר נדחתה סופית על ידי ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ב-2010, בעת שהיה יו"ר הוועדה.

דוגמא נוספת התרחשה בשבוע שעבר, כשהביע השר כץ התנגדות לביטול ההכשרה המקצועית המעשית בבתי הספר המקצועיים, צעד הרה גורל שהיה מעמיד בסכנה את המסגרות החינוכיות המשרתות למעלה מ-12 אלף תלמידים, רובם נושרי מערכת החינוך של משרד החינוך. עם העברת תיק העבודה לידיו של השר כץ, יועברו גם בתי הספר הללו לאחריותו, היות והם מצויים תחת אגף ההכשרה המקצועית שבמשרד הכלכלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!