דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלת הקורונה / לקראת פסגת קרן המטבע: איגודי העובדים דורשים להפסיק את ״מדיניות הצנע המזיקה״

בסוף השבוע יתקיים מפגש של קרן המטבע והבנק העולמי, שיוקדש ליציאה מהמשבר. קונפדרציית איגודי העובדים הבינלאומית דורשת שינוי יסודי באופן שהגופים ינהיגו את היציאה ממשבר הקורונה

שרון ברו, ראש קונפדרציית האיגודים המקצועיים. (צילום: Michael Wuertenberg / wikimedia commons)
שרון ברו, ראש קונפדרציית האיגודים המקצועיים. (צילום: Michael Wuertenberg / wikimedia commons)
יונתן קירשנבאום

קונפדרציית איגודי העובדים הבינלאומית (ITUC) קוראת לאמץ מדיניות שתסייע למדינות העולם לצאת ממשבר הקורונה באמצעות הורדות רמות אי השוויון, הרחבת השירותים החברתיים והציבוריים, שיפור תנאי העובדים והתמודדות עם משבר האקלים. הדברים פורסמו במכתב שפורסם לקראת כנס של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי.

לטענתם בעוד המדינות צריכות מדיניות שתומכת ביצירת עבודות והתמודדות עם המשבר הבריאותי, בינתיים מייעצת קרן המטבע להתמיד במדיניות הצנע.  "הפגישה השנתית צריכה להפוך לנקודת מפנה ליצירת תכנית לצמיחה ברת קיימא ושוויונית" כתבו האיגודים, "לא עוד צנע מזיק".

הכנס השנתי, שיערך ב-16עד ה-18 לאוקטובר יעסוק כמעט כולו באתגרים שהציבה הקורונה לכלכלה העולמית, ודרכים לזירוז היציאה מהמשבר. איגודי העובדים פנו לארגונים בבקשה לחרוג מהנטייה ההיסטורית להעדיף פתרונות המבוססים על השוק החופשי בלבד, ולממן באופן מרוכז התאוששות עולמית שתהיה מבוססת על צמיחה שוויונית באמצעות השקעות ממשלתיות.

במכתב מופיעים מספר המלצות, ביניהם הקמת קרן למימון שירותים חברתיים, שתעניק הלוואות זולות לממשלות שירצו לייסד או לחזק את רשת הביטחון החברתית. "בסיסים לשמירה על ביטחון חברתי נחוצים בכל מקום כדי לדאוג לכך שאיש לא יישאר מאחור ביציאה ממשבר הקורונה. על הבנק העולמי לשתף פעולה עם ארגון העבודה העולמי (ILO) כדי לממן את יצירתה של קרן עולמית לביטחון חברתי. קרן כזו תשלים את צרכי המימון של מדינות שכרגע לא יכולות לעמוד בהוצאות הנדרשות על שירותים חבריים".

במכתב, האיגודים דורשים מקרן המטבע להמשיך ולממן פרויקטים ליציאה מהמשבר החברתי והכלכלי, ולהתמודדות עם משבר האקלים, גם לאחר שהנגיף ימוגר. האיגודים מבקרים את קרן המטבע העולמית וטוענים כי במרבית המקרים שבהם מדינות פונות אליה בבקשה להלוואה, הקרן דורשת בתמורה חזרה למדיניות קיצוצים תוך שנה בלבד. "ההתעקשות הזו פוגעת בהתאוששות הכלכלית ומביאה לעלייה בנטל החוב בעוד שהיא פוגעת בעיקר באנשים העובדים ומורידה את איכות החיים בעבור חלק גדול מהאוכלוסייה".

האיגודים גם קוראים לקרן לנטוש את ההתנגדות ההיסטורית שלה להשקעה ממשלתית ישירה, ולעבור לתמיכה בתכניות תעסוקה ופיתוח ציבוריים. "כדי ליצור התאוששות עם הזדמנויות עבודה רבות, קרן המטבע והבנק העולמי צריכים לתמוך ולממן תוכניות תעסוקה ציבוריות, בעיקר דרך מימון פרויקטים של השקעה ממשלתית" נכתב.

לטענת האיגודים, יידרש מהארגונים שינוי מדיניות חד, במסגרתו תופסק ההעדפה לפתרונות המבוססים על השוק החופשי, ההלוואות לא ילוו בדרישות לקיצוצים תקציביים, ותתאפשר הקצאה מלאה של התקציבים על ידי המדינה דרך פרויקטי השקעה.

במכתב קוראים האיגודים לארגונים לפעול לשמיטת חובות למדינות עניות, שמונעות לטענתם "התאוששות מלאה מהמשבר הכלכלי ועמידה ביעדי הפחתת פליטות הפחמן".

"רמות גבוהות של חוב במדינות עניות מכבידות על היכולת לבצע פרויקטי פיתוח ותורמות לאי שוויון" נכתב במכתב. על ידי דחיפת המימון ממשלות למשקיעים פרטיים, הנחיות הארגונים הפיננסיים (קרן המטבע והבנק העולמי) תרמו ליצירת משברי חוב, חוסר יציבות ואי שוויון גובר", הם מוסיפים. האיגודים קוראים לארגונים לפעול לשמיטת חובות רחבה עד כמה שניתן במדינות העניות, כדי לפנות תקציבים להתמודדות עם משבר הקורונה ולתכניות הפיתוח שידרשו כדי לצאת ממנו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!