דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכשרה מקצועית

הכשרה מקצועית / המתמחים בשמאות מקרקעין: למנות ועדה בלתי תלויה לגיבוש בחינות ההסמכה

לטענתם, פחות מרבע מהנבחנים עוברים את הבחינות בהצלחה | בפגישה מ"מ מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקובי, התריעו גם על מחסור חמור במשרות ייעודיות בתחום ולבצע את בחינות ההסמכה לפני שלב ההתמחות

מבחן (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90).
מבחן (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המתמחים בשמאות מקרקעין דורשים מינוי ועדה ציבורית, בלתי תלויה, לגיבוש תהליכי הבחינות, בדומה לרפורמה שנעשתה בלשכת עורכי הדין. המתמחים הציגו את דרישותיהם בפגישה שקיימו היום (שני) עם  ממלאת מקום מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקובי, המשמשת גם יו"ר מועצת שמאי מקרקעין במשרד.

בין היתר, ציינו המתמחים כי פחות מרבע מהנבחנים בבחינות הרישוי למקצוע מצליחים לעבור אותן, וקראו להעברת בחינות ההסמכה אל לפני שלב ההתמחות במקצוע.

לדבריהם, כבר בחודש מאי השנה פרסם משרד המשפטים נוהל למינוי ועדה מייעצת בנושא הבחינות, אך מועצת שמאי המקרקעין עדיים לא יישמה אותו. "לא ייתכן כי נוהל שמתקבל במנהלת היחידות המקצועיות, אינו מיושם בפועל על ידי היחידה הכפופה לה", כתבו במכתב אותו מסרו ליעקובי באופן אישי.

עוד הדגישו כי מנכ"לית משרד המשפטים היוצאת, אמי פלמור, הורתה לערב גורמים מקצועיים בתחום תורת הבחינות וכתיבת מבחנים כמפקחים על תהליך כתיבת השאלות בבחינות ההסמכה בתחום ראיית החשבון, מהלך שלא מיושם כיום בבחינות ההסמכה בתחום שמאות המקרקעין.

המתמחים ציינו כי יש חוסר חמור בתקני ההתמחות בענף. נכון להיום יש 631 דורשי התמחות, אך ב-2020 הוצעו רק 15 משרות ייעודיות עבורם, ו-13 בלבד ב-2019.

לטענתם, יש מתמחים המועסקים על ידי החברות בתחום, שלא מדווחות בגינם, או מדווחות רק בגין חלק מתקופת עבודתם. "יש לדווח אודות התמחותם של מועמדים אשר כשירים להתמחות, מהיום הראשון בו החלו יחסי העובד-מעביד", טענו במכתב, "יש לאסור העסקתם של הכשירים להתמחות, בהעסקה שאינה מדווחת למועצת שמאי המקרקעין".

עוד ציינו כי המועצה ממשיכה לאשר פתיחת מוסדות לימוד להוראת מקצוע שמאות המקרקעין, רק ללימודי המבואות, מבלי לחייבם לספק גם קורסי לימוד לחלקי ההסמכה המאוחרים יותר של הליך הרישוי. מצב זה, טענו, משאיר מאות סטודנטים בלי הכנה הולמת הכנה הולם למבחנים המאוחרים יותר.

"בידייך להביא מזור לפגיעה המתמשכת במתמחים", סיכמו את מכתבם, "אנו מקווים כי בעזרת רוח מנהיגותך, המוכחת בשאר תפקידיי, תהיי לגורם שינוי משמעותי אשר ישריש שינוי תפיסתי במערך הרישוי וההסמכה בתחום שמאות המקרקעין".

תגובת משרד המשפטים לא התקבלה, נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!