דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

סגר שני / קבינט הקורונה יתכנס היום (ג׳): תרחישים שונים ליציאה מהסגר

משרד הבריאות בנה תכנית שלבים אך גם בתוך המשרד יש ויכוח על פתיחת החינוך לגיל הרך | משרד האוצר וכחול לבן לוחצים על פתיחת עסקים ללא קהל | מגבלת המרחק על ההפגנות תוסר ברביעי

שוק הכרמל, נמל תעופה בן גוריון, כיתה בבית ספר וחוף הים בתל אביב.סגר אוק׳ 2020 (צילום: מרים אלסטר/אוליביה פיטוסי/דוד כהן/פלאש90)
שוק הכרמל, נמל תעופה בן גוריון, כיתה בבית ספר וחוף הים בתל אביב.סגר אוק׳ 2020 (צילום: מרים אלסטר/אוליביה פיטוסי/דוד כהן/פלאש90)
אסף צבי

קבינט הקורונה יתכנס היום (שלישי) לדיון בהמשך צעדי הסגר וההגבלות. השרים ידונו על המשך הגבלת התנועה והאיסור על מפגשים עם מי שאינו מהמשפחה הגרעינית, פתיחת עסקים שאינם מקבלים קהל, פתיחת מסגרות החינוך לגיל הרך וביטול הגבלת המרחק על הפגנות.

הקבינט מתכנס שלושה וחצי שבועות אחרי תחילת הסגראליו נכנסה ישראל עם ממוצע של 7,000 חולים ביוםנכון לאתמול עמד מספר החולים על 3,097 ומספר החולים קשה התייצב על 801. ישנם מספר תרחישים של גורמים שונים ליציאה מהסגר.

תכנית משרד הבריאות

לפי תכנית היציאה של משרד הבריאות שהוצגה השבוע, השלב הראשון ביציאה מהסגר יכלול החזרה לפעילות של מסגרות החינוך לגילאי 0 עד 6 מלבד בערים אדומות, וכן פתיחת מקומות עבודה במגזר הפרטי שאינם מקבלים קהל. מוצע לאפשר איסוף עצמי של מזון ממסעדות (ולא רק משלוחים), ולפתוח גנים לאומיים ושמורות טבע.

בניגוד ליציאה מהסגר הראשון, תכנית משרד הבריאות מבוססת על התקדמות לפי נתוני התחלואה ולא על פי תאריכים קבועים מראש. המעבר לשלב הראשון מותנה בהתייצבות התפשטות המגפה על 2,000 חולים מאומתים חדשים ביממה, ועל מקדם הדבקה (R) הנמוך מ-0.8. בפעם האחרונה שפורסם נתון ה-R המעודכן, ה-8 לאוקטובר, הוא עמד על 0.87, והוא נמצא בירידה. התכנית כוללת תשעה שלבים שבין כל אחד מהם תהיה המתנה של שבועיים לפחות כדי לבחון את השפעתו על היקפי התחלואה.

ויכוח בתוך משרד הבריאות על פתיחת החינוך

אתמול (שני) השמיעו בכירים במשרד הבריאות התבטאויות סותרות באשר למועד פתיחת המעונות והגנים. המשנה למנכ"ל המשרד, פרופ' איתמר גרוטו, אמר בוועדת החינוך בכנסת שאם מגמת הירידה במספר החולים החדשים תימשך, תיתכן פתיחה של מסגרות החינוך לגיל הרך כבר בראשון הקרוב. פרופ' גמזו התבטא גם הוא בעד פתיחת הגנים כבר ביום ראשון: ״הגנים פחות מסוכנים מכל מערכת החינוך. זה מאפשר להורים לחזור למעגל העבודה ולפרנס את המשפחה״.

אסטרטגית היציאה מהסגר של משרד הבריאות, אוקטובר 2020 (שקפים ממשרד הבריאות)
אסטרטגית היציאה מהסגר של משרד הבריאות, אוקטובר 2020 (שקפים ממשרד הבריאות)

לעומתם אמרה ראשת שירותי בריאות הציבור במשרד, ד"ר שרון אלרעי פרייס, כי ״נפתח את הגנים ברגע שנגיע למקדם הדבקה 0.8. גרוטו אמר שהוא חושב שזה יקרה, אני לא יודעת, כי אנחנו כרגע לא במדד שקבענו״. שר הבריאות, יולי אדלשטיין, הדגיש שההקלות יבוצעו לפי נתוני התחלואה בלבד: ״אין לנו ראשון או שני. יש נתוני תחלואה. ברגע שנראה שהגענו לנתונים – נפתח״.

ארגון והסתדרות המורים 

יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הציגה אתמול את דרישות הסתדרות המורים להחזרת מסגרות הגיל הרך: יצירת מערך קפסולות בכל שלבי החינוך מגני הילדים ואילך, ולא רק מכיתות ג' ומעלה; הקפדה על צוותים קבועים בגנים; מציאת פתרון לילדים של עובדי ההוראה; מתן עדיפות לעובדי הוראה שמעוניינים לבצע בדיקה לגילוי קורונה ועוד.

בן דוד הדגישה שיידרשו מספר ימים להיערכות לפתיחת הגנים. ״בפעם שעברה גילינו על המתווה מהתקשורת. תוך 3 ימים יצפו מאתנו להתכונן לפתוח את הגנים?״, אמרה בן דוד בוועדת החינוך של הכנסת.

יו״ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, הודיע על סכסוך עבודה עקב המשך הלימודים בכיתות התגבור בחינוך העל יסודי (כיתות מב"ר, אתגר וכדומה), שלטענת הארגון מסכנת את המורים והתלמידים ואינה הכרחית.

משרד האוצר וכחול לבן 

במשרד הבריאות יבקשו להאריך את מגבלת התנועה של קילומטר מהבית והאיסור לשהות בביתו של אדם אחר רק עד ליום שני הקרוב. את ההחלטה על פתיחת מסגרות החינוך הם מבקשים לדחות לחמישי ועל פתיחת עסקים לשבוע הבא.

לעומתם, במשרד האוצר דורשים לקבוע שמסגרות הגיל הרך ייפתחו ביום ראשון הקרוב, ללא קשר לנתוני התחלואה. עוד דורשים באוצר פתיחה מיידית של עסקים שאינם מקבלים קהל ואיסוף עצמי של מזון. גם שרי מפלגת כחול לבן בקבינט מחזיקים בעמדות דומות.

במגזר הפרטי גוברים הלחצים לפתיחת עסקים. התאחדות רשתות המסחר והאופנה הודיעה כי הרשתות ייערכו לפתיחה ביום ראשון, גם בלי החלטה של הממשלה בנושא.

מגבלת המרחק על הפגנות תוסר מחר (רביעי)

בתגובה לעתירה לבג"ץ הודיעה הממשלה אתמול (שלישי) שהתקנות המגבילות את ההפגנות למרחק של קילומטר מהבית, שתוקפן יפוג מחר (רביעי), לא יוארכו, וישיבו לקדמותו את המצב הקודם לפיו הפגנה תוגדר כאחת מהסיבות המוצדקות ליציאה מהבית. עם זאת ייתכנו הגבלות אחרות על הפגנות, כגון הגבלות על מספר המשתתפים.

תנועת הדגלים השחורים, אחד הארגונים השותפים להפגנות המחאה, הודיעה שתערוך הפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים במוצאי שבת.

ערים אדומות יישארו בסגר

פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, יביא לאישור הקבינט רשימה מעודכנת של יישובים 'אדומים', בהן רמת התחלואה גבוהה ונמצאת בעלייה, ובהן יימשכו הגבלות הסגר גם במידה שיוסרו ביתר חלקי הארץ.

גמזו ואדלשטיין. מערכת החינוך לגיל הרך תיפתח ביום ראשון או על בסיס נתוני תחלואה? (צילום: פלאש90)
גמזו ואדלשטיין. מערכת החינוך לגיל הרך תיפתח ביום ראשון או על בסיס נתוני תחלואה? (צילום: פלאש90)

הפעם האחרונה בה פורסמה רשימת יישובים אדומים היתה בערב ראש השנה, עם פתיחת הסגר הנוכחי, לפני שלושה וחצי שבועות, כשמשמעותה החוקית היחידה היתה מידת ההגבלות על תפילות בתי הכנסת בראש השנה וביום כיפור. מאז חלו שינויים רבים בתחלואה ביישובים שונים, ורשויות מקומיות הודיעו לתושביהן על שינוי הסטטוס של העיר, אך הנתונים בנושא לא פורסמו רשמית.

תכנית משרד הבריאות כוללת, כאמור, המשך ההגבלות ואף סגרים גם ביישובים אדומים. במפלגות החרדיות, שהתנגדו לסגרים המקומיים שהוטלו בתחילת ספטמבר, צפויים להתנגד גם עתה להגבלות מקומיות. יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הודיע שיתנגד להעברת ההגבלות בוועדה שבראשותו.

ראש הממשלה: "נצא מהסגר בהדרגה, בזהירות ועם מדדים ברורים"

ביום ראשון השבוע קיים נתניהו דיון בצוות שרים מצומצם לקראת ישיבת הקבינט. בהצהרה לתקשורת בפתח הדיון אמר ״אני יודע שהסגר הוא קשה לכולנו, אבל אני בטוח שרוב הציבור מבין היום שההחלטה שהובלתי על סגר הייתה הכרחית. היא הצילה אותנו מעלייה גיאומטרית של תחלואה, של תמותה, של חולים קשים, ועדיין מוקדם מדי לברך על המוגמר. יש סימנים ראשונים של הצלחה, אבל אנחנו צריכים עוד כמה ימים כדי לבחון את זה, וגם אז היציאה תהיה מדורגת, אחראית וזהירה.

לדברי נתניהו ״אנחנו נפתח את העסקים של עד 10 אנשים שלא מקבלים קהל, נפתח גם את הגיל הרך, אבל נעשה את זה ושלבים אחרים בהדרגה, בזהירות, ועם מדדים ברורים למעבר משלב לשלב״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!