דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בענף הבניין

דבר היום / תמ"א 38 והמלחמה בתאונות העבודה בענף הבניין

בשנת 2015 נהרגו 55 עובדים בתאונות עבודה, 35 מהם בענף הבניין. מי שעומד לשפץ את הבניין בו הוא גר במסגרת תמ"א 38 יכולים להרים תרומה קטנה למאבק בתופעה: לוודא שהקבלן המבצע שומר על בטיחות עובדיו.

בניין במהלך שיפוץ תמ"א 38. ארכיון (צילום: דוד שי, ויקימדיה קומונס).
בניין במהלך שיפוץ תמ"א 38. ארכיון (צילום: דוד שי, ויקימדיה קומונס).

ב-14 באפריל 2005 אישרה ממשלת ישראל את תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה, או בשמה העממי – תמ"א 38. מטרת התכנית היא להפוך בניינים שנבנו לפני שנת 1980 לעמידים בפני רעידות אדמה.

יש פרט אחד קטן שכמעט כל מי שבונה או משפץ את ביתו לא מתעכב עליו. והפרט הזה הוא בטיחותם של האנשים שבונים לו את הבית.

לצורך מימוש התכנית, על דיירי הבניין לקבל החלטה כמעט משותפת. ההחלטה 'ללכת' על התכנית משמעותה לסבול מעט אי נוחות שתתבטא, למשל, במעבר דירה לתקופה מסוימת עד השלמת הבנייה, אך התמריץ העיקרי: חידושו של הבניין ושיפורו, שווה, בדרך כלל, את אי הנוחות הזמנית. לעתים מתווספת לדירה הישנה מרפסת נחמדה, חדר ביטחון, מעלית בבניין או חניה.

באזורים שבהם ערך הקרקע גבוה, התכנית כדאית לדיירים מכיוון שהיא מעלה את ערך הדירות וכדאית כמובן לקבלנים אשר מקבלים בדרך כלל את הזכות לשווק את הדירות בקומות העליונות המתווספות לבניין. כך שבעלי בתים באזורים אלו מקבלים מקבלנים הצעות רבות לחיזוק מבנים.

כשמחליטים לשפץ בית, ובמיוחד בית דירות משותף, צריך לקבל כל כך הרבה החלטות. ישנם כל כך הרבה פרטים לחשוב עליהם. הדבר הבסיסי ביותר, מן הסתם, הוא שהקבלן שמבצע את עבודת הבנייה יהיה אמין, שיעשה את העבודה כמו שצריך, לא יחפף, ויסיים את העבודה לרווחת כל דיירי הבניין.

אבל יש פרט אחד קטן שכמעט כל מי שבונה או משפץ את ביתו לא מתעכב עליו. והפרט הזה הוא בטיחותם של האנשים שבונים לו את הבית. מדובר בפועלים, רבים מהם פלסטינים, או שהגיעו לעבוד כאן מארצות זרות. בדרך כלל בחורים צעירים שעובדים שעות רבות, כמעט בכל מזג אוויר בעבודה קשה ומסוכנת, פעמים רבות בגובה. עבודה שכוללת שימוש בכלים כבדים ומכונות מסוכנות.

העובדים האלה לרוב שקופים בשבילנו. לא את פניהם המיוזעות אתם מדמיינים כשאתם רואים בעיני רוחכם את ביתכם החדש. ולא פחות משהם שקופים בעיניכם, הם לעתים שקופים גם בעיני מעסיקיהם, שחלקם לא מספקים את אמצעי הבטיחות המתאימים לעבודה בבניין. באתרי בנייה רבים עובדים פועלים שקופים שכאלה, ללא קסדות, בלי תאורה מתאימה, ללא רתמות ומעקות בטיחות וכו'.

אבל הם שם. וכמו שעבודתם שקופה כך גם הסכנה הטמונה בה ושמתבטאת בכל יום בכמות מחרידה של מקרי מוות ופציעות של אותם פועלי בניין. לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת בשנת 2015 נהרגו 55 עובדים בתאונות עבודה, 35 מהם בענף הבניין. נתוני שנת 2015 הם אינם יוצאי דופן ומעידים על תופעה מחרידה. בכל שנה נהרגים עשרות פועלים ונפצעים אלפים, כך לפי הקואליציה למאבק בתאונות בניין, גוף שעוסק בתיעוד האתרים בהם קרו התאונות, הבאתן לידיעת הציבור וקידום חקיקה בתחום.

השבוע עברה בוועדת העבודה והרווחה, לקראת קריאה שנייה ושלישית, הצעת חוק, פרי יוזמתם של חברי הכנסת אלי אלאלוף (כולנו), אייל בן ראובן (המחנה הציוני) ועבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), לסגירת אתרי בנייה לאחר תאונה קטלנית. מטרתו של החוק היא בראש ובראשונה לאפשר לפקחי משרד הכלכלה לחקור את התאונה ולתקן את הליקויים הקיימים באתר הבנייה. זהו חוק חשוב, אך הוא לא מספיק בכדי לצמצם במידה ניכרת את כמות מקרי הפציעה והמוות בענף ולכם, האזרחים והאזרחיות תפקיד חשוב במיגור התופעה.

מי שעומד לשפץ את ביתו במסגרת תמ"א 38, יכול לשאול את הקבלן שמציע את שירותיו שתי שאלות פשוטות:

  1. האם אי פעם נהרג או נפצע קשה פועל שעבד תחתיך?
  2. האם אתה מספק לעובדיך את כל אמצעי הבטיחות הנדרשים בזמן עבודתם?

שתי שאלות פשוטות, שלא נשאלות מספיק, אם בכלל. שתי שאלות, שאם ישאלו מספיק, יכולות לשנות את המאזן, להשפיע על הסטנדרטים בהם עובדים הקבלנים ולהציל חיים – הלכה למעשה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!