דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה בעולם

נגיף עולמי / ברלין הוכנסה לסגר לילי לראשונה מאז 1949 | נגיף ללא גבולות

מספר החולים הפעילים באירופה צפוי לעבור את ה-3 מיליון | ממשלת ספרד הכריזה על מצב חירום במחוז מדריד | מדינות האיחוד האירופי הסכימו על תכנית "רמזור" לניהול מעבר בין מדינות

תחנת רכבת בפרנקפורט השבוע (AP Photo/Michael Probst)
תחנת רכבת בפרנקפורט השבוע (AP Photo/Michael Probst)
אוריאל לוי

הגל הסתווי של מגפת הקורונה מכה באירופה ומגיע למספר רב יותר של נשאים מאשר הגל הראשון. אולם, נכון לכרגע, מספר המתים קטן יותר. אתמול (שלישי) דווחו ברחבי היבשת (כולל רוסיה) על 105,768 מאובחנים חדשים ומספר החולים הפעילים צפוי לעבור היום את ה-3 מיליון שהם 35% מסך החולים הפעילים בעולם.

להבדיל מהגל הראשון, האזרחים נשמעים פחות להנחיות, והממשלות מתקשות לפעול בנחרצות. "הפעם יהיה הרבה יותר קשה", אמרה לניו-יורק טיימס פרופ' קורנליה בֶּץ', מומחית לקידום בריאות הציבור באוניברסיטת ארפורט בגרמניה. בץ' הסבירה את הקושי להישמע להנחיות בעזרת המושג "עייפות מגפה".

ככל שהמשבר מעמיק, מופיעים סדקים בקונצנזוס שהיה קיים במדינות רבות סביב ההקרבה הנדרשת מהציבור כדי לנצח את הנגיף. בבתי משפט מוגשות עתירות נגד הכללים החדשים, ומנהיגים בדרגים הלאומיים והמקומיים "מורדים" בהחלטות הממשלה.

ספרד

ממשלת ספרד הכריזה על מצב חירום במחוז מדריד. זאת, על אף פסיקת בית המשפט המחוזי שקבעה כי סגר חלקי שהוטל בבירה אינו חוקי והתנגדותם של פוליטיקאים מקומיים. תוך שעות ספורות קרא מנהיג מפלגת האופוזיציה לראש הממשלה להופיע בפרלמנט ולהצדיק את הצעד.

עובדים סוגרים פאב בעיר פאמפלונה בדרום ספרד עקב הגבלות חדשות שהוטלו על מנת למנוע את התפשטות וירוס הקורונה במדינה (AP Photo/Alvaro Barrientos)
עובדים סוגרים פאב בעיר פאמפלונה בדרום ספרד עקב הגבלות חדשות שהוטלו על מנת למנוע את התפשטות וירוס הקורונה במדינה (AP Photo/Alvaro Barrientos)

ראש העיר של מדריד חוזה לואיס מרטינז-אלמדיה וראשת ממשלת המחוז איזבל דיאז איוסו אתמול (שלישי) התייצבו זה לצד זו, קראו לממשלת ספרד, היושבת גם היא במדריד, לבטל את מצב החירום שהוכרז בעיר.

בברצלונה, באותה העת, יצאו מאות רופאים המועסקים במרפאות קהילתיות להפגין נגד תנאי העסקתם. המאבק הפוליטי במדריד, וההפגנות בברצלונה, נערכות שעה שבספרד מאוחבנים בין 7,000 ל-10,000 חולי קורונה מדשים מדי יום, ומניין המתים הגיע כבר ל-33,204.

גרמניה

הפגנות של אלפים נערכו בשבוע האחרון, הגרמנים מוחים נגד מה שהם מכנים "קמפיין ההפחדה" של הממשלה סביב המגפה. ברלין הוכנסה, לראשונה מאז 1949, לסגר לילי. החל מסוף השבוע ועד לסוף החודש, הברים, המסעדות והחנויות למכירת אלכוהול סגורים למשך הלילה, בין 23:00 ל-6:00 בבוקר.

לפי בכירים במערכת הבריאות הגרמנית, חיי הלילה בערים הגדולות הפכו לאחת הסיבות העיקריות לעלייה במספר הנדבקים. "זה לא הזמן לחגוג", צוטט ראש העיר ברלין מיכאל מילר, בסוכנות הידיעות הצרפתית. "אנחנו יכולים ואנחנו רוצים למנוע עוד סגר מחמיר". בימים האחרונים אובחנו ברחבי גרמניה יותר מ-4,000 חולים חדשים מדי יום, ומספר המתים ממחלת הקורונה מתקרב לרבבה.

שלט מורה על חובת עטיית מסכות בין השעות 12:00-22:00 בהמבורג, גרמניה (Markus Scholz/dpa via AP)
שלט מורה על חובת עטיית מסכות בין השעות 12:00-22:00 בהמבורג, גרמניה (Markus Scholz/dpa via AP)

לצד ההגבלות על אלכוהול, ההתקהלויות בלילה במקומות פתוחים בבירה הגרמנית הוגבלו לעד חמישה אנשים ממשקי בית שונים או יותר אנשים מלא יותר משני משקי בית.

הקנצלרית, אנגלה מרקל, קראה ביום שישי לצעירים להישמע להוראות ולהימנע ממסיבות מעבר לשעות העוצר. בעוד שמוקדם מדי לדעת האם להגבלות החדשות יש השפעה על מגמת התחלואה, מסתמן שמבלים רבים אינם מוכנים להשלים עמן. במהלך סוף השבוע נרשמו בברלין ובערים נוספות הפרות של העוצר הלילי.

הולנד

ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, הודיע כי מדינתו תיכנס ל"סגר חלקי". אמש (שלישי) תדרך רוטה את האזרחים בנהלים החדשים הכוללים סגירה של כל המסעדות, בתי הקפה והברים. איסור מכירת אלכוהול בערבים החל מהשעה 20:00, והתושבים יורשו לארח בביתם עד שלושה אורחים מדי יום.

רוטה אמר כי על התושבים להשתמש באוטובוסים וברכבות רק אם יש בכך צורך דחוף, ומעתה יידרשו כל מי שגילם יותר מ-13 לעטות מסכות בכל המרחבים הציבוריים הסגורים, כמו למשל בחנויות, מוזיאונים וספריות. עד עכשיו, עטיית מסכות הייתה בגדר המלצה. "עכשיו הכל תלוי בנו", אמר רוטה במסיבת עיתונאים ששודרה בטלוויזיה.

אנשים במסכות פנים צועדים ברחוב החלונות האדומים באמסטרדם בזמן התפשטות מגפת הקורונה (Photo by Paulo Amorim/NurPhoto via Getty Images)
אנשים במסכות פנים צועדים ברחוב החלונות האדומים באמסטרדם בזמן התפשטות מגפת הקורונה (Photo by Paulo Amorim/NurPhoto via Getty Images)

ההגבלות החדשות מגיעות בעקבות עלייה משמעותית במספר הנשאים החדשים של נגיף קורונה במדינה, שתיעדה בשבעת הימים האחרונים 252 נדבקים לכל מאה אלף תושבים. האזורים עם התחלואה הגבוהה ביותר הם הערים אמסטרדם ורוטרדם, בכל אחת מהן תועדו כ-410 נדבקים לכל מאה אלף תושבים. מניין המתים בהולנד עומד על 6,631.

המדינות החברות באיחוד האירופי הסכימו אתמול על מתכונת של "רמזור", לניהול המעבר החופשי לצרכים לא-חיוניים בתוך גוש שנגן. עד אתמול הגדירה כל מדינה לבדה את האזורים והמדינות בה מותר לאזרחיה לתייר, מה שיצר בלגאן גדול. כעת יוגדרו אזורים ירוקים, כתומים או אדומים, בהתאם לשיעור ההדבקה בהם. המנגנון החדש אושר על ידי שרי החוץ של מדינות האיחוד בפגישה שנערכה בלוקסמבורג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!