דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

תקציב 2021 / מנכ״ל משרד האוצר לשעבר ל׳דבר׳: ״בטוח שיש תקציב, צריך לשלוף אותו ולאשר אותו. זו שערוריה״

לפי שר האוצר ישראל כ"ץ צריך 150 ימים כדי לאשר תקציב | מנכ״ל משרד האוצר לשעבר ירום אריאב, וראש אגף התקציבים לשעבר אודי ניסן, העבירו תקציב דו-שנתי, בלוחות זמנים קצרים יותר במשבר 2008

אודי ניסן וירום אריאב (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90/ ויקימדיה).
אודי ניסן וירום אריאב (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90/ ויקימדיה).
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

״זו שערורייה בלתי רגילה״, אומר ל'דבר' ירום אריאב, מנכ״ל משרד האוצר לשעבר. הוא מבקר בחריפות את על לוחות הזמנים שהציג ישראל כ״ץ לאישור התקציב. ״אני בטוח שיש תקציב, זה לא הגיוני שאגף תקציבים לא הכין אחד, מה עשו שם כל הזמן הזה?״

אריאב הוא מנכ״ל משרד האוצר בזמן המשבר הכלכלי של 2008. הוא העביר תקציב דו שנתי, בלוחות זמנים קצרים הרבה יותר. יחד איתו עבד אודי ניסן, מי שהיה ראש אגף התקציבים באוצר.

״תקציב 2009-2010 היה מקרה דומה״ אומר ניסן, ״זה תקציב שעבר אחרי המשבר של 2008, כך שהיתה הרבה אי ודאות. השרים היו ברובם חדשים בתפקידים שלהם ולא הכירו את המשרדים בניגוד למרבית השרים עכשיו״.

אריאב וניסן העבירו תקציב דו שנתי, לא שנתי, תוך 105 ימים. ישראל כ״ץ טוען שייקח להכין תקציב ל-2021 כ-150 יום, תאריך שנופל סמוך מאוד למועד האחרון האפשרי לפני פיזור הכנסת.

״אני בטוח שזה תירוץ פוליטי״, אומר אריאב, ״לא דיברתי עם אף אחד באוצר, אבל להערכתי יש תקציב. צריף לשלוף אותו ולאשר אותו״.

״זו עזות מצח לעכב תקציב במשך חודשים, ואז לטעון שהלו״ז הזה הוא המינימום האפשרי. לעג לאינטליגנציה של הציבור״, אומר ניסן.

תקציב בזמן משבר

שנת 2009 היתה מאתגרת מאוד מבחינה כלכלית. רגע אחרי המשבר הכלכלי של 2008, שממדיו והשפעתו על ישראל טרם נודעו, נפתחה השנה ללא תקציב מאושר ועם מערכת בחירות שלאחריה שרים חדשים במשרדים. יובל שטייניץ נכנס לתפקיד שר האוצר בתחילת אפריל, ובשונה מעכשיו, התחיל לעבוד מייד על תקציב דו שנתי לשנה שכבר החלה ולזו שאחריה.

״התקציב היה לשנה וחצי״, אומר אריאב, ״היו נסיבות לא רגילות אחרי המשבר הכלכלי, היו שינויים גדולים. הכנסנו בתקציב הרבה דברים כבדים״.

התקציב הוגש לאישור הממשלה ב-12 במאי, 40 יום לאחר שהושבעה הממשלה החדשה וכניסת שר האוצר שטייניץ לתפקיד. כיום טוען כ״ץ שנדרשים לו 60 יום נוספים להגשת תקציב לממשלה, וזאת למרות שלכאורה משרדו כבר היה אמור להתחיל לעבוד עליו. בראיון לאפי טריגר ב-10 בספטמבר אמר כ״ץ: ״אני מנחה בזאת את עובדי האוצר להתחיל לעבוד ולגבש את תקציב 2021״.

חזרה לשר האוצר יובל שטייניץ. ב-7 ביוני 2009 עבר התקציב לאישור הכנסת, 25 ימים לאחר אישור הממשלה. היום טוען כ״ץ שנדרשים לכך 30 יום. מהרגע שהונח התקציב על שולחן הכנסת ב-2009, לקח 39 ימים לאשרו, ב-15 ביולי. כ״ץ טוען שנדרשים עוד כ-60 ימים לאשרו.

לוחות הזמנים של כ"ץ מחייבים 150 ימים לאישור התקציב, מה שמביא את הממשלה למרץ 2021. אם התקציב לא יעבור עד ל-31 במרץ, הכנסת תפוזר באופן אוטומטי על פי חוק התקציב, ומדינת ישראל תלך לבחירות.

״אני בטוח שאפשר לעמוד גם היום בלוח הזמנים שעמד לרשותנו אז, וגם בקצר יותר״, אומר ניסן, ״כשפועלים מהר, פועלים מהר, גם הכנסת תעבוד מהר. מה שהיה אז בטוח אפשר עכשיו, ואפשר גם לקצר. האגף כבר התחיל לעבוד, זה לא בא במפתיע, הרי נעשתה כבר עבודה על התקציב וחוק הסדרים״.

"אני לא חושב שיש מודעות עד כמה זה חמור״, אומר אריאב, ״אי אפשר להגזים במשמעויות של זה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!