דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אינטרנט

תקשורת / איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק: רפורמת משרד התקשורת תפגע בספקיות האינטרנט הקטנות

נייר עמדה שחיבר עבור האיגוד פרופ' ירון זליכה מזהיר מפתיחת שוק ספקיות האינטרנט לבזק ולהוט: "כוונה לרמוס עשרות חברות קטנות שהתחרו באחד המונופולים רבי העוצמה בישראל, בעיצומו של משבר הקורונה"

ירון זליכה (תמונה באדיבות המצולם).
ירון זליכה (תמונה באדיבות המצולם).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק הגיש למשרד התקשורת חוות דעת כלכלית המזהירה מפני מחיקת ספקיות האינטרנט מהשוק בעקבות הכוונה להתיר לבזק והוט לספק שירות אינטרנט (ISP) בעצמן. המסמך מזהיר מפני הפגיעה בספקיות האינטרנט, בעקבת הצעת משרד התקשורת להתיר להן לספק את השירות החל משנת 2022.

"סביר להניח כי כתוצאה מהמהלך האמור יידחקו מהשוק ספקיות הגישה שאינן פועלות במסגרת השוק הסיטונאי ו/או שאינן מצויות בפרישה של סיבים אופטיים", נכתב בחוות הדעת שהגיש איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק בהסתדרות ונכתב על-ידי פרופסור ירון זליכה והכלכלן חנן שרון. "הבעייתיות בדחיקת ספקיות הגישה, חברות קטנות המתחרות כבר שנים ארוכות מול מונופול בזק, כאמור מתחדדת לאור המשבר הכלכלי שחווה המשק בעקבות מגפת הקורונה, משבר המאיים בעיקר על מגזר העסקים הקטנים במשק. תמוה כי ממשלה המתיימרת לסייע לחברות הקטנות בזמן משבר הקורונה מפרסמת בעיצומו של המשבר כוונה לרמוס כמה עשרות חברות קטנות שהתחרו באחד המונופולים רבי העוצמה במשק הישראלי".

במשרד התקשורת החליטו לאפשר לבזק ולהוט להציע שירותי ISP, כדי להתקרב ליישור קו עם המקובל בעולם, בו האינטרנט הוא מוצר אחוד ולא מפוצל לשני מקטעים, כך שהתועלת בקיום מגזר זה לא ממש קיימת.

עם זאת, המשרד לא מבטל את המסלולים המפוצלים הקיימים ומקווה להגביר את השימוש במסלול המפוצל שנקרא "שוק סיטונאי", המאפשר ללקוח לשלם רק לספק האינטרנט, ששוכר את התשתית מבזק או הוט במחיר עליו מפקח המשרד.

הדו"ח מתריע שתחרות במסלול זה לא תאפשר לרוב ספקיות האינטרנט לשרוד, מפני שתחרות באמצעותו מעלה באופן משמעותי את הוצאות הספקיות, לעומת המסלולים הרווחיים יותר בעבורן, שיידחקו הצידה – חיוב מפוצל (כמיליון לקוחות כיום) ומסלול 'באנדל' (כ-600,000 לקוחות כיום) בו העבודה הישירה מול הלקוח היא אצל בזק והוט.

שיטת "השוק הסיטונאי" מחייבת עבודה בהיקף מלא מול הלקוחות – אספקת ציוד קצה, שירות לקוחות, תשלום על קריאות טכנאי לטיפול בתשתית השכורה מבזק או הוט ושיווק. מכיוון שמסלול זה הוא גם הזול ביותר לצרכן, הנתח שנותר לספקיות האינטרנט לא מאפשר כמעט שום רווחיות.

מי שאולי יצליחו לשרוד בתחום הן סלקום ופרטנר באמצעות שיווק חבילות הכוללות שירותים נוספים, שיכולות להיות רווחיות במשותף, או באמצעות פריסת תשתית הסיבים, שמאפשרת להן שלא לפעול בשוק הסיטונאי ולא להתחלק עם חברה נוספת בתמורה שמשלם הלקוח. אולם, גם חברות אלו צפויות להיפגע כתוצאה מהתחזקות כוח השוק של בזק והוט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!