דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שלום עם האמירויות ובחריין

עושים שלום / ההסכם עם האמירויות אושר בכנסת | נתניהו: "שלום מתוך עוצמה שמשנה סדרי עולם"

הסכם השלום עם איחוד האמירויות אושר הערב (ה') במליאת הכנסת, 80 חברי כנסת תמכו, 13 התנגדו | יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד: "יש לנו משבר כאן בבית והכישלון שלך הוא מחדל שהמדינה לא ידעה מעולם"

מליאת הכנסת במהלך הדיון לאישור ההסכם עם האמירויות (צילום: קרדיט צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
מליאת הכנסת במהלך הדיון לאישור ההסכם עם האמירויות (צילום: קרדיט צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הסכם השלום עם איחוד האמירויות אושר הערב (חמישי) בכנסת, לאחר שאושר בממשלה מוקדם יותר. ההסכם עם בחריין לא הובא לאישור משום שמדובר בהצהרת כוונות שאינה דורשת את אישור הכנסת, ולא בהסכם שלום. כ-100 דוברים עלו נאמו מעל בימת הכנסת במשך 4 דקות כל אחד במהלך הדיון.

נתניהו: "אומרים ששלום עושים עם אויב? לא"

"זהו יום שמעטים כמוהו היו בישראל, יום שבו מובא הסכם שלום עם מדינה ערבית לאישור הכנסת", פתח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את דבריו בפני המליאה. אין בהסכם השלום נספחים עלומים וסודות. מלחמה ושלום – שתי מילים אלו הן תמצית קיומנו. כל אחד מאתנו זוכר היטב היכן היה ברגעי מלחמה וברגעי השלום".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדיון בכנסת על הסכם השלום עם איחוד האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדיון בכנסת על הסכם השלום עם איחוד האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)

בהמשך אמר נתניהו: "אומרים ששלום עושים עם אויב? לא. שלום עושים עם מי שחדל להיות אויב ורוצה לעשות שלום ולא מחויב להשמדתך. למשל כל עוד חיזבאללה שולט בלבנון לא ייתכן שלום עם מדינה זו. אבל התחלנו אתמול שיחות על הגבול הימי, דבר בעל משמעות כלכלית עצומה ואני קורא לממשלת לבנון להמשיך ולהשלים את השיחות הללו לתיחום הגבול הימי. ייתכן שהדבר הזה יסמל את הסדק הראשון ליום שיגיע להשגת שלום אמת. תמיד האמנתי ששלום משיגים מתוך עוצמה ולא מתוך חולשה".

לפיד: "נכשלת כי כלאת את אזרחי ישראל מסיבות פוליטיות"

עם סיום דבריו של נתניהו עלה לבימת המליאה יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד שבירך אומנם בקצרה את נתניהו על ההסכם, אבל מיד עבר למתקפה על כישלונותיו, לדבריו, של נתניהו במלחמה בקורונה.

"תיאלץ לקבל גם את הביקורת כשלא מצליח לך", אמר לפיד לנתניהו. "לא יכול להיות שתדרוש מאתנו אובייקטיביות בהצלחות אבל בכישלונות לא. הבאת הסכם טוב עם האמירויות אבל נכשלת ביחסים עם היהדות בארה"ב. נכשלת כשניסית לקבל הטבות מס בשיאו של משבר חמור. נכשלת כי כלאת את אזרחי ישראל מסיבות פוליטיות. נכשלת כי אין תקציב, נכשלת כי הקמת ממשלה של 36 שרים שלא מצליחה לבצע כלום".

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, בדיון בכנסת על הסכם השלום עם איחוד האמירויות (צילום: דוברות הכנסת)
ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, בדיון בכנסת על הסכם השלום עם איחוד האמירויות (צילום: דוברות הכנסת)

 

 

גנץ: "תפקידנו הוא לחזק את הדמוקרטיה הישראלית ולעשות שלום בתוכנו ולא רק עם שכנינו"

יו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, בירך את נתניהו במליאה אבל מתח ביקורת על התנהלותו: "אני קורא לך להוביל יחד איתי לעוד הישגים שנוכל להתגאות בהם למען כל האזרחים. קורא לך ולחבריך לחדול מעיסוק אבססיבי במערכות השלום – תפקידנו הוא לחזק את הדמוקרטיה הישראלית ולעשות שלום בתוכנו ולא רק עם שכנינו. למנות את האנשים שיובילו אתנו את המדינה – במשטרה, באוצר, ולתת להם לשרת את הציבור ולהפסיק את ההסתה נגדם. תפקידנו להביא תוכנית שתוציא אותנו מהמשבר הכלכלי הקשה שידענו ולשמש דוגמה אישית לישראל ולעולם כולו".

השר גנץ התייחס לעסקת מטובי הf-35 עם האמירויות ואמר: "בימים אלה אני ומערכת הביטחון עובדים על הבטחת האינטרסים הביטחוניים ושימור יתרונה האיכותי של ישראל. זאת במסגרת המציאות החדשה, שתמשיך להשתנות ולהיבנות, בהסכם עם בחריין ובהסכמים עם מדינות נוספות שעוד יגיעו בקרוב.

חתימת הסכם השלום בין ישראל, איחוד האמיריות ובחריין (צילום: לע״מ)
חתימת הסכם השלום בין ישראל, איחוד האמיריות ובחריין (צילום: לע״מ)

חוזה השלום נחתם ב-15 בספטמבר בוושינגטון, ומכונה הסכמי אברהם. במכתב לחברי הממשלה כתב מזכיר הממשלה כי החוזה מסדיר מתווה להקמת שגרירויות וחילופי שגרירים ומונה תחומים נוספים של שיתופי פעולה בתחומים שונים, בהם בריאות, מדע, החלל החיצון, תיירות, הסדרים ימיים ועוד. בנוסף קובע ההסכם התחייבות למנוע כל פעילות טרור או פעילות עוינות בין המדינות, וכל תמיכה בהם משטח המדינות.

ההסכם עצמו כולל התייחסות מצומצמת לסוגיה הפלסטינית, בו המדינות מתחייבות "להגשמה של פתרון על בסיס משא ומתן לסכסוך הישראלי-פלסטיני העונה על הצרכים והשאיפות הלגיטימיים של שני העמים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!