דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

יוצאים מהסגר / קבינט הקורונה אישר: פתיחת גני ילדים, עסקים ללא קהל וטייק אווי מיום ראשון

החלטת הקבינט תובא לאישור הממשלה | ההקלות לא יחולו על ערים אדומות | החמרה בתחלואה תעכב ואף תבטל את ההקלות

ההקלות כוללות פתיחת גני ילדים, שמורות טבע ועסקים ללא קהל וכן איסוף עצמי ממסעדות (צילום: יוסי זמיר/חן לאופולד/מרים אלסטר/נתי שוחט/פלאש90)
ההקלות כוללות פתיחת גני ילדים, שמורות טבע ועסקים ללא קהל וכן איסוף עצמי ממסעדות (צילום: יוסי זמיר/חן לאופולד/מרים אלסטר/נתי שוחט/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

קבינט הקורונה אישר היום (חמישי) אחר הצהריים​ הקלות ראשוניות בסגר. השרים החליטו כי בשלב ראשון, החל מיום ראשון הקרוב, יחזרו לפעול מסגרות החינוך עד גיל 6, עסקים שאינם מקבלים קהל ושירותי איסוף עצמי (טייק אווי) במסעדות.

כמו כן, תבוטל מגבלת הקילומטר וייפתחו למבקרים הגנים הלאומיים אתרי רשות שמורות הטבע וחופי הים. ההקלות לא יחולו בשלב זה על ערים אדומות.

לפי הודעת משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות, הצעת משרד הבריאות ופרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו אושרה "עקרונית", ותיושם "אלא אם יחול שינוי במגמת התחלואה, ואז הדברים ייבחנו מחדש". תנאי הסף לפתיחת השלב הראשון לפי תכנית משרד הבריאות הם ממוצע 2,000 נדבקים ביום, מקדם הדבקה 0.8. לפי ההודעה, במידה והתחלואה תחמיר ותעלה, יישום תכנית היציאה ויוחזרו מגבלות.

ראש הממשלה בכנסת, לאחר ההצבעה בקבינט: "הסגר הזה עובד. הוא מוריד את התחלואה ומציל חיים. צריך להצמד למתווה שהוכן על ידי משרד הבריאות, מתווה שקובע שלבים ומדדי תחלואה. היינו ב-10 אלף, עכשיו אלפיים ואנחנו רוצים להגיע ל-250 ביום. יש לנו יכולת קיטוע של 2,500. צריך לעבור בין השלבים רק לפי המדדים. אנחנו נחכה שבועיים או עד שמדד יתחלף כדי לעבור שלב. אם נראה שחרף מאמצינו המספרים יעלו, אנחנו נעצור ונהדק חזרה את ההגבלות".

ההקלות שאושרו בקבינט

  1. אפשרות לפתיחת מקומות עבודה ללא קהל.
  2. איסוף עצמי ממסעדות (טייק אווי).
  3. פתיחת מעונות יום וגני ילדים בגילאי 0-6, לפי מתווה שיאושר על ידי משרד הבריאות.
  4. פתיחת שמורות טבע, גנים לאומיים וחופים.
  5. פתיחת רחבת הכותל המערבי וכנסיית הקבר לתפילה במתווה שייקבע ע"י משרד הבריאות, המשרד לבטחון פנים והמועצה לביטחון לאומי, לפי קפסולות. כמו כן הר הבית ייפתח.
  6. הסרת מגבלות יציאה מהבית.
  7. יבוטל האיסור לבקר בבתים אחרים, ובלבד שיעמדו במגבלת ההתקהלות.
  8. התקהלויות: במרחב פתוח – עד 20 איש; בחלל סגור – עד 10.

יתר ההגבלות יישארו בתוקף. הממשלה תתבקש לאשר עד מחר תקנות פרטניות שיכין משרד הבריאות, בהתאם למתווה שאושר בקבינט הקורונה.

שר האוצר ישראל כ״ץ, על ההחלטה להתחיל ביציאה מהסגר: "החלטה זו תאפשר לחלק חשוב במשק הישראלי לחזור לפעילות ולמנוע אובדן תוצר בסך 13 מיליארד שקלים וגם לצמצם את מימדי האבטלה"

הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים הודיעו כי לא יוכלו לפתוח את המעונות לפני יום שני, ובחלק מהמקרים אף שלישי. הארגונים מסרו כי "הליך החזרת מעון לפעילות מורכב ואורך מספר ימים, ואף על פי שהתרענו על כך על מנת שלהורים לא תיגרם עוגמת נפש מיותרת, בממשלה חיכו כרגיל לרגע האחרון. נעבוד כמובן מסביב לשעון על מנת להחזיר עובדות שלנו מחל״ת, למצוא פתרון לעובדות בסיכון, לדאוג לניקוי וחיטוי המעונות ולטפל בכל הנדרש. במהלך השבוע נחזור לפעילות מלאה״.

התאחדות מעונות היום הפרטיים ברכה על ההחלטה לפתוח את מעונות היום, אך דורשת פיצוי עבוד הסגר השני וימי הבידוד. ניב בר אור, מנכ״ל ההתאחדות: "בלי פיצוי מוסכם לא נוכל לשוב ולפתוח את המעונות ומעונות רבים יהיו בסכנת קריסה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את הדיון באומרו שהסגר הוא הצלחה אדירה וכי יש לבחון איך ניתן לפעול מול הציבור החרדי. ראש המל"ל מאיר בן שבת הזכיר כי אין במתווה היציאה מהסגר התחייבות על תאריכים לשלבים הבאים אלא מה שיכריע יהיו נתוני התחלואה.

שר הכלכלה עמיר פרץ אמר בדיון: "על מנת שנוכל לממש את תכנית הרמזור ולקבל את שיתוף הפעולה מהתושבים באזורים האדומים, אנחנו חייבים לפצות אותם ביד נדיבה לתקופת הסגר. אם מגבילים מפצים! גם לבעלי העסקים וגם לתושבים".

מוטי כהן, מ"מ מפכ"ל המשטרה ביקש בדיון שיתקבלו החלטות שניתנות לאכיפה. "משטרת ישראל נתקלת בסיטואציות מאד מורכבות. רוב הציבור הוא ממושמע, אבל יש חלק קטן שלא מאמין בתקנות ולא משתף פעולה והם ימצאו דרך עם יצירתיות להפר אותן לאורך כל הדרך".

עימותים בשל דרישת שר הפנים אריה דרעי לאפשר עד 200 משתתפים בחתונה.  איציק שמולי, שר הרווחה: "זה היה חלק רציני ממקור ההתפרצות בגל הראשון". נציגי משרד הבריאות הביעו גם הם התנגדות לדרישת דרעי.

מוקדם יותר הודיע שר הבריאות, יולי אדלשטיין,  שלאור נתוני התחלואה הגנים יוכלו להיפתח כבר ביום ראשון. גם הפרופ' רוני גמזו, פרויקטור הקורונה, קבע כי מקדם ההדבקה, שעמד השבוע על 0.66, ומספר הנדבקים היומי שירד היום ל-2,000 נדבקים חדשים, מאפשרים לפתוח בשבוע הבא עסקים ללא קהל וגני ילדים.

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, התריעה בימים האחרונים כי השטח לא ערוך לפתיחת המסגרות החינוכיות ללא התרעה מספקת, היות ונדרש זמן להכין את המבנים והצוותים. למרות זאת ראשי השלטון המקומי ביקשו, בישיבת הקבינט, לפתוח גם את כיתות א'-ב' ביום ראשון. משרד האוצר והשר דרעי הביעו תמיכה בבקשה זו.

ראש הממשלהקיבל את המלצתו של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, להפעיל סגר דיפרנציאלי ויתמוך במתווה נפרד לערים אדומות. נתניהו הודיע גם כי הוא בעד פתיחת השמיים לטיסות. ככל הנראה הערים האדומות שיציג הפרופ' גמזו בקבינט יהיו: קריית מלאכי, בית שמש, אלעד, רכסים, בית"ר עלית, מודיעין עילית, בני ברק ושכונות בירושלים. הערים אופקים, רמלה, נתיבות ואור יהודה הוסרו מהרשימה.

השר פרץ אמר בקבינט הקורונה: "אנו חייבים לקבל החלטה עכשיו! לפתוח כבר ביום ראשון הקרוב את מעונות היום והגנים, עסקים הקטנים שאינם מקבלים קהל, לאשר take away ולבטל לחלוטין את מגבלת ה-1000 מטר. אסור להתמהמה עם זה".

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, קראה להסיר את מגבלת הקילומטר והודיעה כי משרדה יקרא לציבור לבקר את בני משפחותיהם בהתאם להנחיות משרד הבריאות: "עדיף להיפגש בחוץ, לשמור על מרחק ולעטות מסכות. זו הקלה מאד משמעותית וחשובה שהחל מהשבוע הבא נוכל לבקר בזהירות את הסבים והסבתות שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!