דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טקסטיל

מחאה / בעלי חנויות בגדים שרפו סחורה בשווי אלפי שקלים במחאה על מדיניות הממשלה

אחד המשתתפים במחאה: "אני רוצה לעבוד. אנחנו לא רואים עתיד, כולם פה על זמן שאול" | נשיא לשכת העצמאים: "כורתים ענף שלם של יצור בגדים כחול לבן וחנויות אופנה שמפרנס עשרות אלפי משפחות"

מחאת עסקי הטקסטיל ברחוב אילת בתל אביב (צילום: פלאש90)
מחאת עסקי הטקסטיל ברחוב אילת בתל אביב (צילום: פלאש90)
הדס יום טוב

בעלי עסקים מתחום הטקסטיל והביגוד הבעירו סחורה בשווי אלפי שקלים וחסמו את רחוב אילת בדרום תל אביב, היום (חמישי) בצהרים. זאת, במחאה על הארכת ההגבלות, השארתם ללא מענה כלכלי ואפלייתם לעומת ענפים אחרים במשק. רוני עמרני, בעל חנות אופנה ברחוב שהשתתף במחאה: "מה מקס סטוק מספק שחיוני יותר מבגדים? הסיכון אצלהם יותר נמוך?".

"העסקים שילמו תמיד וממשיכים לשלם. שכירות, ביטוח, כיבוי אש, רכבים, סחורות, ספקים. אי אפשר פשוט להפסיק לשלם, למרות שההכנסה עומדת על אפס".  אומר עמרני ל'דבר', ומסביר שפעולת המחאה החריגה פרצה מדם ליבם של הסוחרים, מתוך ייאוש שרק הולך ומתגבר. "אנחנו לא רואים עתיד, רואים שחור. כולם פה על זמן שאול".

רוני עמרני. "בגלל שיש חשבוניות, כביכול לא ירד המחזור ל-40% ולא קיבלנו פיצוי מהמדינה" (צילום: הדס יום טוב)
רוני עמרני. "בגלל שיש חשבוניות, כביכול לא ירד המחזור ל-40% ולא קיבלנו פיצוי מהמדינה" (צילום: הדס יום טוב)

"יש גופים אחרים שיש להם אישור לעבוד והם פותחים חנויות. בתחום שלנו אסור. זה סתם מטופש. אנחנו רוצים לפתוח. נשמור על התו הסגול, נכניס שני אנשים בו זמנית, נכניס אחד. אנחנו לא רוצים פיצויים, לא מאמינים לזה כבר. אני רוצה לעבוד".

את עמרני (56) פגשנו לאחר סיום ההפגנה, בעודו קולט משאית מלאה בעשרות ארגזי סחורה שנערמה מחוץ לחנות. עמרני עוסק בתחום הטקסטיל כבר 30 שנה, וב- 15 השנים האחרונות הוא הבעלים של רשת חנויות אופנת סטרץ'. בנוסף, הוא מספק אופנת נשים ומוצרי אופנה בסיטונאות לחנויות אחרות. "הסחורה הזו כבר שולמה מראש, הרבה לפני הקורונה. יש לי פה חצי קומה שלמה של מחסן עם אופנת קיץ שחזרה מהחנויות. כלום לא נמכר".

ארגזי סחורה מחוץ לחנות של עמרני. ""הסחורה הזו כבר שולמה מראש, הרבה לפני הקורונה" (צילום: הדס יום טוב)
ארגזי סחורה מחוץ לחנות של עמרני. ""הסחורה הזו כבר שולמה מראש, הרבה לפני הקורונה" (צילום: הדס יום טוב)

היום הוא השתתף במחאה, לאחר שפקעה סבלנותו. "מהמדינה קיבלתי כמה אלפי שקלים בודדים", הוא אומר. "אז בינתיים לוקחים עוד הלוואות, ממשיכים. אין ברירה. מה נעשה? למי יהיה כסף לשלם? וגם אם נמכור הלאה, מי יקנה?".

"בסגר הראשון עוד סיפקנו סחורות לחנויות. הוצאנו חשבוניות, שילמנו מע"מ על החשבוניות ולא נכנס התשלום מהחנויות. ששילמו בשוטף, ככה זה בענף. בגלל שיש חשבוניות, כביכול לא ירד המחזור ל-40% ולא קיבלנו פיצוי מהמדינה", הוא מסביר בצער.

לדברי עמרני,  המדינה לא מקלה, ואף מקשה על בעלי העסקים הקטנים בענף הטקסטיל כבר שנים, מגמה שרק החריפה במשבר הקורונה. "אנשים מזמינים היום המון באינטרנט. הם לא משלמים על זה מע"מ, לא מכס. כשאני מייבא אני משלם הכל. אז אני לא יכול להתחרות בתמחורים של הבגדים באתרים מחו"ל כי העלויות פה מאוד גבוהות ואני משלם את כל המיסים. שנים המדינה לא מוכנה להקל, רק שמה עוד מקלות בגלגלים".

מחאת עסקי הטקסטיל ברחוב אילת בתל אביב (צילום: פלאש90)
מחאת עסקי הטקסטיל ברחוב אילת בתל אביב (צילום: פלאש90)

נשיא לשכת העצמאים בישראל עו"ד רועי כהן, הגיב על האירועים ברחוב אילת וקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו "לאמץ באופן מיידי את תכנית הרמזור של הפרויקטור פרופ׳ רוני גמזו ולאפשר למשק לחזור לפעול בערים הירוקות".

"בחסות ממשלת ישראל הסופרים הגדולים ומקס סטוק הפכו לחנויות בגדים וצעצועים ומנצלים בצורה צינית את המצב. הם כורתים ענף שלם של יצור בגדים כחול לבן וחנויות אופנה שמפרנס עשרות אלפי משפחות", מוסיף כהן. "אני מתריע, אל תגרמו לאנשים שומרי חוק להפוך לעבריינים בלי סיבה. חוסר האומץ של ממשלת ישראל לטפל בבעיות אינו סיבה להרוג כלכלה שלמה. עסקים שסגורים צריכים לקבל פיצוי מלא! על כל ההוצאות שלהם: מלאים ,שכירויות , הלוואות וציוד. הגיע הזמן להתחיל לנהל כל עיר וכל שכונה לפי מצבה כפי שעושים בכל מדינה מתוקנת בעולם ולא על פי החלטות ושיקולים פוליטיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!