דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

יוצאים מהסגר / "הילדים כבר טיפסו על הקירות, אבל יש חששות": גני הילדים והמעונות נפתחים מחדש

המסגרות לגיל הרך במרבית הרשויות בארץ חזרו לפעול לאחר חודש של סגר | שרית, אם מפתח תקווה: "מקווה שתהיה ערבות הדדית מצד ההורים בשמירה על נהלי הקורונה" | יניב, אב מת"א: "אני פחות חושש מהדבקה, יותר מהבידוד"

רוניה (משמאל) וליאם בפתח גן ילדים ברחוב בן יהודה בתל אביב, עם החזרה מהסגר השני, 18 באוקטובר 2020 (צילום: דפנה איזברוך)
רוניה (משמאל) וליאם בפתח גן ילדים ברחוב בן יהודה בתל אביב, עם החזרה מהסגר השני, 18 באוקטובר 2020 (צילום: דפנה איזברוך)
דוד טברסקי
טל כרמון
דפנה איזברוך
ניצן צבי כהן
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאות אלפי ילדים יחזרו היום לגני הילדים ולמעונות היום, לאחר כחודש לפחות של סגר עקב התפרצות הקורונה. לפי החלטת הממשלה, מסגרות החינוך לגילאי לידה עד 6 יוכלו להיפתח בכל המדינה, כחלק מהשלב הראשון בתכנית היציאה מהסגר השני. עם זאת, בחלק מהערים הגנים העירוניים ייפתחו מאוחר יותר השבוע עקב צורך בהתארגנות. גם מעונות היום המפוקחים המופעלים על ידי ארגונים חברתיים כגון נעמת, ויצו ואמונה ייפתחו רק בשני או בשלישי.

פתח תקווה: "היה קשה להעביר את הזמן בסגר, רק בבית ובחנייה"

ההורים והילדים הגיעו לשער גן אמנון ותמר בפתח תקווה בהדרגה. אילן לייבוביץ׳ (35) הגיע לגן עם אופיר בן ה-4.5 וגם עם תומר בת ה-6, שמקנאה ומצפה שבית הספר היסודי יחזור אף הוא לפעילות. "אני בחל"ת אז הכל היה טוב, הסתדרנו", סיפר, "אופיר מתרגש, ואני מתרגש שהגן חוזר. היה קשה להעביר את הזמן בתקופה של הסגר. רק בבית ובחנייה". תוך כדי השיחה הגיעו לגן חבריו של אופיר.

"זכיתי שיש לי שני ילדים שממשיכים באותן מסגרות", אמרה שרית (35), "אז הפרידה עכשיו לא הייתה קשה והכל עבר חלק. אני הייתי בחל"ת עם הילדים. אבל אני שמחה שהגן חוזר. בדיוק אמרתי לגננת, שאני מקווה שתהיה ערבות הדדית מצד ההורים בשמירה על נהלי הקורונה. אני בהחלט חושבת על זה". הגר, שהגיעה עם בתה, מספרת: "היינו זקוקים לזה. הילדים כבר טיפסו על הקירות, אבל זה מלווה גם בחששות".

גן אמנון ותמר בפתח תקווה, עם החזרה מהסגר השני, 18 באוקטובר 2020 (צילום: ניצן צבי כהן)
גן אמנון ותמר בפתח תקווה, עם החזרה מהסגר השני, 18 באוקטובר 2020 (צילום: ניצן צבי כהן)

שוקי (45) ליווה לגן את בתו שכבר נדבקה בקורונה והחלימה. "אני הרבה פחות לחוץ, כי כבר עברנו את זה. הייתה תקופה לא קלה. אני עובד חיוני, בבניין, אז עבדתי המון בתקופה הזו. הילדים היו עם אמא, שהוציאו אותה לחל"ת כי היא עבדה בעבודה יותר פרונטלית. שמח שחזרו הלימודים."

תל אביב: "צריך את הגן בשביל בריאות הנפש של הילד, וגם שלנו"

יניב, בשנות השלושים לחייו, הגיע עם בתו אביבה בת ה-4 לגן שברחוב בן יהודה בתל אביב. "היא חיכתה מאוד לחזור לגן", סיפר, "אני חושש פחות מההדבקה, ויותר מהבידוד. כבר היינו בבידוד פעם אחת, ואני פחות רוצה להצטרך להסביר לה שוב מה זה בידוד". צחי, שבא עם בתו איילה, אומר ש"אנחנו שמחים לחזור ולא חוששים".

גור עם בנו יהב. למד לרכב על אופניים בסגר (צילום: דפנה איזברוך)
גור עם בנו יהב. למד לרכב על אופניים בסגר (צילום: דפנה איזברוך)

לפתח הגן הגיע דוד עם ילדיו ינאי והלל בני ה-5, ומספר על ההתמודדות בסגר: "הבאנו בייביסיטר כל יום כדי להעסיק אותם, ויצאנו איתם ביחד לגנים. אבל די, הם צריכים מסגרת. גם הם כבר מתרגשים לחזור". גור, שהביא לגן את בנו יהב בן ה-4, סיפר בגאווה שיהב למד לרכב על אופניים בזמן הסגר.

צחי עם בתו איילה (צילום: דפנה איזברוך)
צחי עם בתו איילה (צילום: דפנה איזברוך)

רוניה, עובדת בשיווק אינטרנטי, ליוותה את בנה ליאם. היא עובדת בשיווק אינטרנטי והמשיכה לעבוד בזמן הסגר תוך כדי הטיפול בילדים. "אמנם מצבנו יחסית טוב, אבל צריך את הגן בשביל בריאות הנפש שלו, וגם שלנו".

רחלי ואושרית, סייעות גן אסף בבאר שבע בפתח הגן, עם החזרה מהסגר השני, 18 באוקטובר 2020 (צילום: טל כרמון)
רחלי ואושרית, סייעות גן אסף בבאר שבע בפתח הגן, עם החזרה מהסגר השני, 18 באוקטובר 2020 (צילום: טל כרמון)

באר שבע: "עשינו בדיקות קורונה לצוות, אבל אנחנו לא יודעות מה עם הילדים"

רחלי ואושרית, הסייעות של גן אסף בבאר שבע, קיבלו את פני ההורים והילדים בחיוך. "אנחנו חוששות מאוד, אבל יחד עם זאת מרוצות מהחזרה", אמרה רחלי, ואושרית מוסיפה: "עשינו בדיקת קורונה וקיבלנו תוצאות, כל הצוות עשה אבל זה לא נותן לנו כלום, כי אנחנו לא יודעות מה עם הילדים והמשפחות שלהם". לגן נכנסה חנאן עם ביתה בת ה-5. "אני שמחה שסוף סוף חזרנו", אמרה, "מהקורונה צריך להיזהר ולא לפחד".

בדיקות לצוותים, פתיחה גם בערים אדומות

משרד החינוך המליץ בשישי לגננות, לסייעות ולנשות הצוות לעבור בדיקת קורונה לקראת הפתיחה, ופיקוד העורף הציב ברחבי הארץ מתחמי 'דרייב אין' לעריכת הבדיקות.

הממשלה החליטה לפתוח גם את גני הילדים בערים המוגדרות אדומות, בהן עדיין התחלואה בקורונה גבוהה, על אף שימשיכו לחול עליהם יתר הגבלות הסגר. הרשימה המעודכנת של יישובים אלו כוללת את בני ברק, מודיעין עילית, ביתר עילית ושכונות בירושלים. חלק מהגנים בערים האדומות נסגרו כבר בתחילת ספטמבר עם הטלת סגרים מקומיים על יישובים 'אדומים'.

ברמת גן לא ייפתחו הגנים והמעונות היום. ראש העירייה כרמל שאמה הכהן אמר כי "בגני וצהרוני ר"ג כמחצית מהצוותים מבני ברק ומדובר במאות שלא ניתן לגייס להן חלופה מהיום למחר. גם ביישוב החרדי קריית יערים הגנים לא ייפתחו. ראש המועצה המקומית, הרב יצחק רביץ, הודיע כי המסגרות ביישוב לא ייפתחו ביום ראשון עד שכל צוותי החינוך יעברו בדיקת קורונה.

המתווה: 6 ימים בשבוע ללא פיצולים, ילדים מעד 3 כיתות בצהרון

משרדי הבריאות והחינוך פרסמו בשישי מתווה לפתיחת הגנים.

ימי לימוד – הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול 6 ימים בשבוע, בהתאם למבנה הלמידה הנהוג במקום.

צוות הגן – צוות הגן הקבוע (גננת, סייעת, בת שירות לאומי וכד') ימשיך לעבוד יחד כבשגרה.

מרכזי יום חינוכיים (שמרטפיות) – מרכזים אלה יעמדו לרשות ילדי הגננות והסייעות. הם יפעלו ברשויות המקומיות.  מרכזים אלה משרתים כיום את ילדי עובדי ההוראה של החינוך המיוחד, וכאמור אליהם יצטרפו ילדי הגננות והסייעות של החינוך הרגיל.

צהרוני "ניצנים" – ימשיכו לפעול כבשגרה 5 ימים בשבוע, בקבוצות קבועות עד 35 ילדים ובצוותים קבועים.  ניתן יהיה לצרף ילדים מ- 3 כיתות אורגניות לכל היותר, ובלבד שמספרם הכולל לא יעלה על 28.

מסכות/משקף – הגננות והסייעות יעטו מסיכות/משקף. הילדים פטורים מעטיה.

הצהרת בריאות – הילדים יגיעו מדי יום עם הצהרה חתומה.

מפעילים חיצוניים – לא תתקיים פעילות של מפעילים חיצוניים בגני הילדים.

גננות וסייעות משלימות – תוכלנה לעבוד ב- 3 גנים לכל היותר.

חטיבות צעירות – הלימודים בכיתות אלו יפתחו רק לילדי הגן.

בדיקות סקר – משרד הבריאות ממליץ לקיים בדיקות סקר לגננות ולסייעות הגנים.

מעונות היום המפוקחים ייפתחו בשני או בשלישי

ארגון מעונות היום המפוקחים, הכולל את נעמ"ת וויצו, הודיע שהמעונות לא יוכלו להיפתח לפני יום שני, ובחלק מהמקרים אף לפני יום שלישי. מהמעונות נמסר שהליך החזרת מעון לפעילות הינו מורכב וימשך מספר ימים: "אף על פי שהתרענו על כך על מנת שלהורים לא תיגרם עוגמת נפש מיותרת, בממשלה חיכו כרגיל לרגע האחרון".

רשת המעונות של נעמת שלחה להורים הודעה לפיה היא מברכת על ההחלטה אך זה לא יהיה אפשרי לפתוח את המעונות כבר ביום ראשון. "נעשה כל מאמץ לפתוח את כל המעונות בימים שני ושלישי לכל המאוחר. ביום ראשון צוות המעון ייצור עמכם קשר ותקבלו מידע מדוייק" נכתב.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!