דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

פתיחת שנת הלימודים האקדמית / 160 אלף סטודנטים איבדו את מקום עבודתם בעקבות המשבר הכלכלי

סקר שערכה התאחדות הסטודנטים מעלה: 80 אלף סטודנטים שקלו לפרוש מהלימודים, 48% חוששים מעתידם הכלכלי, 13% עזבו את דירתם

סטודנטיות בירושלים. (Alex Eidelman / Shutterstock.com)
סטודנטיות בירושלים. (Alex Eidelman / Shutterstock.com)
דוד טברסקי

320 אלף סטודנטים שיחלו הבוקר (ראשון) את שנת הלימודים, רובם בלמידה מקוונת, מגיעים ממציאות כלכלית קשה ועתיד לא ידוע. מסקר שערכו בהתאחדות הסטודנטים, עולה כי 160 אלף סטודנטים איבדו את מקום עבודתם, 80 אלף סטודנטים שקלו לפרוש מהלימודים עקב המשבר הכלכלי. "בהשכלה הגבוהה בישראל מתחילה להתפשט מגפה חברתית קשה, בה רק החזקים שורדים" אומר שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל.

על פי הסקר, 51% מהסטודנטים איבדו את מקום עבודתם בשיא המשבר (14% פוטרו ו-37% הוצאו לחל"ת). חוסר הוודאות הכלכלי שלח רבים מהם לחפש אלטרנטיבות אחרות לקיום; 13% מהסטודנטים עזבו את דירתם בגלל קושי כלכלי שנבע ממשבר הקורונה ו-24% מהסטודנטים ציינו כי הם שוקלים להקפיא או לפרוש מהלימודים בסמסטר הראשון. 48% מהסטודנטים ענו שהם חוששים מאוד מעתידם הכלכלי ולדעתם יהיה להם קשה להשתלב בשוק העבודה בעקבות המשבר.

קושי בתשלום הלימודים

בעקבות המשבר, ההלוואה הממוצעת שסטודנט לקח על עצמו כדי לעמוד בתשלומי הלימודים והתשלומים העקיפים עמדה ב-2020 על 27,204 שקלים, מדובר בעליה של 6,000 שקלים לעומת השנה שעברה. בנוסף לכך, מעל למחצית מהסטודנטים לקחו הלוואה של מעל ל-15 אלף שקלים. השכר החודשי הממוצע של הסטודנטים העובדים בשנת 2020 עמד על 3,895 שקלים, ירידה של 748 שקלים בהשוואה לשנת 2019.

על פי הסקר, ישנן אוכלוסיות בעלות פוטנציאל נשירה גבוהה ביותר עקב הפגיעה הכלכלית הקשה, למשל: בקרב הסטודנטים מהאוכלוסייה החרדית, 25% השיבו כי הם שוקלים לפרוש מלימודיהם, בקרב האוכלוסייה הערבית, 52% השיבו כי הם שוקלים לפרוש מלימודיהם.

32% מהסטודנטים במכללות הלא מתוקצבות, ששכר הלימודים שלהם הוא מהגבוהים בשוק, השיבו כי הם שוקלים לפרוש מלימודיהם, 18% מהסטודנטים באוניברסיטאות השיבו כי הם שוקלים לפרוש מלימודיהם.

האוניברסיטה הפתוחה, הקריה האקדמית קרית אונו, המכללה האקדמי לחינוך על שם א.ד. גורדון ומכללת שנקר קיבלו את הציונים הכי גבוהים בסקרי איכות ההוראה. הלמידה מרחוק קיבלה ציונים שליליים ברובה, 70% מהסטודנטים ציינו שהם לא מרוצים מההיבט החברתי של הלמידה. כמחציתם ציינו שאינם מרוצים מאיכות הלמידה, מכושר הריכוז שלהם להצליח ללמוד מפלטפורמות הלימוד עצמן. מעל לשליש מהסטודנטים ענו שאינם מרוצים מסביבת הלמידה הביתית שלהם

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית: "כישלון הממשלה בצמצום אבטלת הצעירים ואחוזי הנשירה הגבוהים משקפים תמונת מציאות עגומה בה הסטודנטים מאבדים את עבודתם ודירתם, לא עומדים בתשלומים ונושרים מהתואר, הפניית עורף לדור הצעיר כעת היא הפניית עורף לעתידה של ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!