דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
13.9°תל אביב
  • 8.0°ירושלים
  • 13.9°תל אביב
  • 12.3°חיפה
  • 14.2°אשדוד
  • 11.2°באר שבע
  • 16.0°אילת
  • 14.4°טבריה
  • 7.2°צפת
  • 12.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת הקורונה

כלכלת הקורונה / מנכ״לית קרן המטבע הבינלאומית, קריסטלינה גורגייבה: ״עכשיו הזמן להגדיל את החוב, לא לחשוש״

בכינוס השנתי של קרן המטבע והבנק העולמי קראו הגופים הכלכליים החשובים בעולם לממשלות: ״להגדיל את תקציבי הסיוע, להיערך לתכניות השקעה, לא לחשוש לעבור את רף ה-100% חוב תוצר, ולהמנע מקיצוצים״

מנכ״לית קרן המטבע הבינלאומית קריסטלינה גאורגייבה (AP Photo/Jose Luis Magana)
מנכ״לית קרן המטבע הבינלאומית קריסטלינה גאורגייבה (AP Photo/Jose Luis Magana)
יונתן קירשנבאום

המסר הברור של קרן המטבע הבינלאומית לממשלות העולם: המשיכו להוציא. הכינוס השנתי של קרן המטבע והבנק העולמי בשבת היה מהסוערים ביותר בעשורים האחרונים. לבסוף, יצאה קריאה ברורה מהכינוס להמשיך את הסיוע הכלכלי שניתן למשקים, ולהיערך לתכנית השקעות שתעודד יציאה מהמיתון שגרם משבר הקורונה.

זוהי נקודת ציון דרמטית בהיסטוריה של הארגון. לראשונה, התקבלה הסכמה גורפת בקרן המטבע לגבי הצורך בהגדלת החוב ובהוצאות הממשלתיות לצורך התמודדות עם משבר כלכלי.

מנכ"לית הקרן, קריסטלינה גורגייבה, הביעה תמיכה במדיניות תקציבית מרחיבה למרות הזינוק האחרון ברמות החוב הממשלתיות: ״עכשיו הזמן להגדיל את החוב״. גורגייבה המליצה להרחיב את הסיוע שנותנות מדינות העולם לאזרחים: ״צריך לעשות עוד כדי להתמודד עם העלייה ברמות העוני, אי השוויון והאבטלה, וכדי לקדם התאוששות כלכלית״.

הזינוק בהוצאות התקציביות של ממשלות העולם עומד על 12 טריליון דולרים במצטבר מאז תחילת המשבר, זו עלייה דרמטית ברמות החוב, אבל על פי מנכ״לית קרן המטבע הבינלאומית, אין לחשוש מהעלייה בחוב לטובת ההתמודדות עם משבר הקורונה, ״לא לחשוש לעבור את רף ה-100% חוב תוצר כדי לממן את הוצאות הקורונה״.

גורגייבה הזהירה גם מפני קיצוצים בשלב זה בהוצאות הממשלה, ״אם נוציא את הפקק מהר מדי נסתכן בפגיעה עצמית אנושה״.

חוקרי קרן המטבע הביעו תמיכה בגיבוש תכניות השקעה מאסיביות ליציאה מהמשבר. הכלכלנית הראשית של קרן המטבע, גיתה גופינאת, אמרה שעד לסיום המשבר הבריאותי על ממשלות העולם להמשיך לממן את תכניות הסיוע, אבל במקביל להיערך לתכנית יציאה מהמשבר והמיתון. ״תכנית השקעות ירוקה יכולה להוות מנוע ליציאה בריאה מהמשבר״, אמרה גופינאת.

חוקרי קרן המטבע הסבירו שהגדלת ההוצאה הממשלתית ברחבי העולם באחוז אחד, צפויה להביא לגידול של 2.7% בתוצר העולמי, ולייצר בין 20 ל-33 מיליון מקומות עבודה חדשים.

עד כה הלוותה קרן המטבע 280 מיליארד דולר ל-81 מדינות מאז תחילת המשבר. ההלוואות ניתנו למרבית המדינות ללא תנאים הדורשים קיצוצים תקציביים, כפי שהיה נהוג בעשורים האחרונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!