דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בעולם / ביטול חוקי עבודה באינדונזיה הובילו להפגנות ענק, שהפכו למהומות אלימות

השלטונות מעריכים שנגרם נזק של 3.7 מיליון דולר, והחלו בעבודות השיקום | הרקע למהומות: חקיקה המנסה למשוך משקיעים בינלאומיים במחיר פגיעה בזכויות העובדים ובסביבה

המחאה באינדונזיה. 16 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Dita Alangkara)
המחאה באינדונזיה. 16 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Dita Alangkara)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הרשויות בג'קארטה, בירת אינדונזיה, עדיין מנסות לשקם את הנזקים מהפגנות הענק והמהומות שהפכו לאלימות. מיום שבת הקודם החלו בניקיון של מכוניות שרופות, משרדי ממשלה ותחנות אוטובוסים שהוצתו על ידי המפגינים הזועמים. הגורם שהצית את ההפגנות הוא חוק חדש, המבטל חוקי עבודה קיימים, באופן שלטענת המפגינים יפגע בעובדים ובסביבה.

מארגני המחאה ערכו לפני כשבועיים, ביום שלישי, שביתה לאומית בת שלושה ימים כדי לדרוש מהממשלה לבטל את החקיקה הדרקונית. ההפגנות גלשו מעבר להיקף המצופה. הנזקים מוערכים בכ-55 מיליארד רופי (3.7 מיליון דולר), כך לפי מושלת ג'קארטה, אניס בסוודאן. ההפגנות פסקו לאחר שהממשלה הזהירה את המפגינים שהיא לא תסבול שום הרס נוסף והתקפות על שוטרים וקהילות.

המחאה באינדונזיה. 8 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Dita Alangkara)
המחאה באינדונזיה. 8 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Dita Alangkara)

החקיקה הנקראת 'חוק ההסדרים ליצירת מקומות עבודה', החלה להירקם בפברואר 2020 ואושר סופית על ידי הפרלמנט ב-5 לאוקטובר. החוק צפוי לשנות באופן מהותי את מערכת העבודה של אינדונזיה ואת ניהול משאבי הטבע.

החוק הוא שינוי של 79 חוקים קודמים ונועד, לפחות על פי הצהרת הממשלה, להתמודד עם הבירוקרטיה הלא יעילה במדינה. הוא עובר כחלק ממאמצי ממשל הנשיא ג'וקו וידודו למשוך יותר השקעות בינלאומיות.

העובדים טוענים שהחוק החדש יביא להפחתות שכר ולביטול הזכויות המגיעות להם מתוקף חוקי העבודה הקיימים, ובפועל ייפגעו זכויות חוקיות כמו שכר מינימום, פיצויי פיטורים, ביטוחי בריאות ותכניות פנסיה. משכורות חודשיות יהפכו לשכר שעתי, יוסרו מגבלות על עבודה של עובדים זרים, והשימוש במיקור חוץ יורחב. בנוסף, טוענים העובדים והאיגודים, כי החוק עתיד לפגוע גם באיכות הסביבה כאשר ניהול משאבי הטבע יהיה יותר מוטה השקעות חוץ ורווח מאשר שימור הסביבה ואיכותה.

וידודו אמר במסיבת עיתונאים בטלוויזיה בסוף יום שישי כי החוק החדש נועד לשפר את רווחת העובדים. "להבנתי המחאה הנרחבת נגד חוק יצירת מקומות עבודה מונעת בעצם על ידי דיסאינפורמציה במדיה החברתית לגבי מהות החוק", אמר וידודו וגם דחה את הדיווחים לפיהם עובדים לא יקבלו שכר במהלך חופשתם. וידודו דחק באלה שאינם מרוצים מהחוק החדש לערער עליו בבית המשפט החוקתי ולהימנע ממחאות.

דובר משטרת ג'קרטה יוסרי יונוס אמר כי המשטרה עצרה 1,192 מפגינים, מחציתם תלמידי תיכון שהגיעו מחוץ לעיר. "רובם אינם מבינים את מהות החוק החדש", אמר יונוס, "הם התפתו להגיע להפגנות בשל הקריאות ברשתות החברתיות."

הניסיון להיות "אטרקטיבים" כלפי השקעות חוץ על חשבון כוח עבודה זול וגמיש היא טקטיקה ישנה שכיכבה בשנות ה-90, אז השווקים העולמיים נפתחו והמדינות יצרו ביניהן תחרות על כוח עבודה זול.

העובדים מבינים שזה מאבק שיכול להכריע את עתידם. טרום העברת החוק אף נפתח קמפיין תמיכה בלייבור סטארט שקרא לקהילה העולמית לתמוך בדרישות העובדים. שארן בארו, מזכ"ל קונפדרציית האיגודים המקצועיים הבינלאומית, אמרה: "החוק מרחיק הלכת והמורכב הזה הוא תקיפה של ממשלת אינדונזיה על יעדי הפיתוח בר-הקיימא של האו"ם (SDG). זה יגביר מאוד את העוני ויוביל להרס סביבתי, רק כדי למשוך חברות בינלאומית. זה מדהים שאינדונזיה, כמו מדינות אחרות, מתמודדת עם  ההרס שנגרם ממגיפת הקורונה, אך הממשלה מנסה לערער עוד יותר את חייהם של אנשים ולהרוס את פרנסתם – כדי שחברות זרות יוכלו לעשות הון מהמדינה".

אינדונזיה, המדינה הרביעית הגדולה בעולם והכלכלה הגדולה ביותר בדרום מזרח אסיה, מחזרת בלהיטות אחר משקיעים זרים כגורמים מרכזיים לצמיחה כלכלית במדינה בה כמעט מחצית מהאוכלוסייה, 270 מיליון אזרחים, צעירה מגיל 30. מצבם של הצעירים בעולם, בעקבות מגפת הקורונה,הוא קשה גם כך, והעתיד הצפוי לצעירים באינדונזיה מוציא המונים לרחובות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!