דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מלחמת ארמניה-אזרבייג'ן / בתום הפגנה בירושלים, תומכי אזרבייג'ן התקיפו מפגינים ארמנים, 2 פצועים פונו

שיירת מחאה של ישראלים ממוצא ארמני שעשתה את דרכה למשרד החוץ ולכנסת, הותקפה על ידי ישראלים ממוצא אזרי | כריסטין מובססיאן: "טורקיה עוזרת לאזרבייג'ן לתקוף אותנו, וישראל מוכרת נשק לאזרבייג'ן. זו אותה טורקיה של המרמרה"

הפגנת הארמנים בירושלים. 17 באוקטובר 2020. (צילום: יואב לף)
הפגנת הארמנים בירושלים. 17 באוקטובר 2020. (צילום: יואב לף)
אוריאל לוי

המלחמה בדרום הקווקז הגיע לכביש 1. שיירת מכוניות של ישראלים ממוצא ארמני הותקפה בפרוזדור ירושלים סמוך למחלף שער הגיא. "קבוצה של אזרים חיכו לנו עם דגלים של אזרבייג'ן ביציאה מירושלים", אמרה ל'דבר' כריסטין מובססיאן (35).

הפגנת הארמנים בירושלים. 17 באוקטובר 2020. (צילום: יואב לף)
הפגנת הארמנים בירושלים. 17 באוקטובר 2020. (צילום: יואב לף)

כוח משטרה שליווה את השיירה, שיצאה בשבת בבוקר מחיפה בדרכה לכנסת בירושלים, עיכב תשעה חשודים מבין תומכי אזרבייג'ן לחקירה. שני פצועים ארמנים פונו לקבלת טיפול רפואי.

הפגנת הארמנים בירושלים. 17 באוקטובר 2020. (צילום: יואב לף)
הפגנת הארמנים בירושלים. 17 באוקטובר 2020. (צילום: יואב לף)

"הם המתינו שיבואו רכבים עם דגלי ארמניה ואז תקפו", אומרת מובססיאן, "הם תפסו שנים משלנו, מבוגר וצעיר. שברו להם את הרכב, והרביצו להם עד שהמשטרה ורכבים נוספים שלנו הגיעו. הפגנו בשביל שהמלחמה הזו תיפסק לא בשביל לעשות פרובוקציות. בהפגנה שהם עשו לא מזמן מול עיריית פתח תקווה, הם הפגינו גם עם דגלי טורקיה. מה המסר שאתם רוצים להעביר עם דגלי טורקיה? הם יודעים שדגל טורקיה מכאיב לנו אפילו יותר".

מבקשים ממשלת ישראל להפסיק למכור נשק לשותפים של טורקיה

"המטרה של השיירה הייתה לאסוף את הארמנים יחד כדי להראות את הכוח שלנו. התאספנו בשיירה יותר מ-400 אנשים. זו הייתה ההפגנה הכי גדולה שארמנים עשו בישראל אי פעם. זה היה מטורף. השיירה נסעה לכנסת ולמשרדי משרד החוץ בירושלים. לא ניסינו לעשות פרובוקציה. פעלנו בתיאום מלא עם המשטרה.

"אנחנו דורשים מכנסת ישראל להכיר בארצאך כמדינה עצמאית ולהפסיק את מכירת הנשק לאזרבייג'ן. אנחנו ארמנים-ישראלים והלב שלנו נקרע מזה שישראל תופסת צד במלחמה הזו.

"טורקיה עוזרת לאזרבייג'ן לתקוף אותנו, וישראל מוכרת נשק לאזרבייג'ן. זו אותה טורקיה של המרמרה. אותה טורקיה שטוענת שהיעד הבא שלה זה ירושלים. הם רצחו מיליון וחצי ארמנים לפני מאה שנה. עכשיו יחד עם אזרבייג'ן ועם טרוריסטים סורים הם מתקיפים אותנו.

הפגנת הארמנים בירושלים. 17 באוקטובר 2020. (צילום: יואב לף)
הפגנת הארמנים בירושלים. 17 באוקטובר 2020. (צילום: יואב לף)

"אנחנו יודעים שהישראלים איתנו, יודעים שהעם היהודי איתנו, אנחנו מבקשים מהממשלה להתעורר ולהפסיק את מכירת הנשק לאזרבייג'ן. אנחנו רוצים שישראל תשלח עזרה הומניטרית לארמניה כי ארמניה זקוקה כרגע לכל עזרה שהיא.

הפסקת האש ההומניטרית הופרה

לפנות בוקר (ראשון) התחדשה הלחימה בין הכוחות הארמנים לצבא אזרבייג'ן בנגורנו-קרבאך, לאחר שהפסקת אש הומניטרית שנכנסה לתוקף בחצות – החזיקה שעות ספורות בלבד. הייתה זו הפסקת האש ההומניטרית השנייה מזה שבוע כאשר גם הפעם הקרמלין שימש כגורם מתווך בעוד הממשלה באנקרה מתנגדת להפסקת הלחימה.

אזרבייג'ן טענה אתמול (שבת) כי 13 אזרחים נהרגו ויותר מ-50 נפצעו במתקפת טילים על גנג'ה, העיר השנייה בגודלה באזרבייג'ן. מנגד טענו הארמנים כי האזרים מפציצים ריכוזים אזרחיים ברפובליקת ארצאך שבנגורנו קרבאך.

סבב הלחימה בין ארמניה לאזרבייג'ן, שנכנס היום לשבוע הרביעי, שונה מקודמיו. טורקיה מעורבת הרבה יותר מבעבר לצד אזרבייג'ן. מטוסי F-16 טורקיים, לצד כוחות צבאיים גדולים, יושבים באזרבייג'ן ומסייעים לה בלחימה נגד ארמניה. טורקיה מואשמת גם שהעבירה אלפי ג'יהאדיסטים סוריים לאזרבייג'ן בחודש האחרון ואלה נלחמים לצד החיילים האזרים. לפי המצפה הסורי לזכויות אדם, ארגון היושב בלונדון ועוקב אחר המלחמה בסוריה, לפחות 126 שכירי חרב סורים נהרגו בקרבות בנגורנו-קרבאך.

אזרבייג'ן מפציצה מדי יום את הערים בנגורנו-קרבאך, ובשבועיים האחרונים גם ארמניה משיבה אש על ערים אזריות. אזרבייג'ן הצליחה לכבוש מספר כפרים בדרום נגורנו-קרבאך, וכפר אחד בצפון. בכוחות הארמנים דיווחו שלשום על 633 חיילים שנפלו במערכה. כמחצית מאוכלוסייתה הארמנית של נגורנו-קרבאך נעקרה מביתה. לפחות 100 אזרחים, משני הצדדים, נהרגו מההפצצות ועוד כ-400 נפצעו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!