דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קיצור שבוע העבודה

קיצור שבוע העבודה / ״כמעט כל יום אני יושב עם אשתי לקפה בצהריים״: שבוע העבודה בצרפת הוא מהקצרים והיעילים בעולם

רפי מולכו, מנהל בחברת פעוטונים ליד פריז: ״צרפתים עובדים פחות שעות, אבל מייצרים הרבה יותר״ | נטלי רפאל, עבדה בסוכנות היהודית בצרפת: ״הייתי יוצאת להפסקת צהריים, נחה, הולכת לחדר כושר, וחוזרת מלאת אנרגיה״ | כך נראה שבוע עבודה של 35 שעות

עובדים בצרפת, ארכיון. (AP Photo/Esteban Felix/Lionel Cironneau/Francois Mori/Daniel Cole)
עובדים בצרפת, ארכיון. (AP Photo/Esteban Felix/Lionel Cironneau/Francois Mori/Daniel Cole)
יונתן קירשנבאום
אוריאל לוי

"המוטיבציה והאפקטיביות של עובדים שיש להם הפסקה ארוכה בצהריים ופחות שעות עבודה, היא ללא ספק גבוהה יותר", אומרת ל'דבר' נטלי רפאל (39) שחקרה את 'שביעות הרצון והמוטיבציה בעבודה', באוניברסיטת בר-אילן.

"בארץ יש אבטלה סמויה בשעות הצהרים, כי לאנשים נגמר הכוח. כשגרתי בצרפת הייתי יוצאת להפסקה ב-13:00, אוכלת צהריים, נחה, הולכת לחדר כושר, מתקלחת וחוזרת לעבודה מלאה באנרגיה". רפאל התגוררה בצרפת בין השנים 2010-2007, ועבדה בסוכנות היהודית. ״אין ספק שעבודה רצופה לאורך 9-8 שעות מורידה את התפוקה״.

נטלי רפאל (צילום: אלבום פרטי)
נטלי רפאל (צילום: אלבום פרטי)

"הסיפור של 35 שעות בשבוע זה חלק קטן מהתמונה הכללית״, אומר ל'דבר' רפי מולכו (48) המתגורר סמוך לפריז. "התמונה הכללית היא שעובד ממוצע בצרפת עובד 1,505 שעות עבודה בשנה לעומת כמעט 1,900 שעות בארץ. עובד בצרפת מקבל 5 שבועות חופשה בשנה לכל הפחות, בנוסף לחגים".

מולכו עובד כמנהל כוח אדם בחברה שמפעילה פעוטונים בצרפת. במסגרת הכשרתו האקדמית הוא חקר את נושא ׳משך העבודה׳ אצל הצרפתים. "החוקים הראשונים בנוגע להגבלת שעות העבודה עברו בצרפת כבר במאה ה-19, אבל הם נגעו רק לילדים.

"בתחילת המאה ה-20 החלו בצרפת הפגנות לקיצור יום העבודה ל-8 שעות. איגוד העובדים CGT הוביל שביתה ארצית. ב-1919 עבר חוק ראשון שמגביל את משך העבודה: יום עבודה של 8 שעות, ושבוע עבודה של 6 ימים.

״הממשלה הצרפתית קיצרה את שבוע העבודה ל-40 שעות ב-1936, והיא גם היתה הראשונה בעולם להנהיג חופשה בתשלום בת 14 ימים, לה זכאי כל עובד. ב-1982 עבר חוק 39 השעות שאסר על פגיעה בשכר למי שלא עובד שעות נוספות, ובאותה עת הוארכה החופשה בתשלום ל-5 שבועות. היציאה לפנסיה ירדה לגיל 60״.

רפי מולכו (צילום: אלבום פרטי)
רפי מולכו (צילום: אלבום פרטי)

"בשנת 2000 חוקק ׳חוק הוברי׳ שקיצר את שבוע העבודה ל-35 שעות תוך שהוא מגדיר מחדש מה נחשב בכלל לעבודה. הוא טיפל בכל הסוגיות הקטנות האלה של פעולות שלוקחות לעובד זמן ולעיתים נעשות מחוץ לעבודה. בזמנו הציגו את זה באמצעות הדוגמה של פועל שצריך ללבוש סרבל לעבודה״.

החוק הותאם לאחרונה לאמצעים הדיגיטליים שמייצרים עבודה מסביב לשעון. ״לפני כמה שנים בית המשפט קבע שעובד לא מחויב לקרוא מייל או הודעה שנשלחים אליו לאחר שעות העבודה״.

״כשאתה עובד 11-10 שעות ביום, אתה לא יעיל״

שבוע העבודה הקצר בצרפת לא מביא לירידה בפריון המשק. ההיפך הוא הנכון. צרפת נהנית מרמות הפריון הגבוהות ביותר בקרב מדינות ה-OECD, יחד עם מדינות כמו גרמניה וארה"ב. על פי נתוני ה-OECD, הפריון לשעת עבודה בצרפת גבוה בלא פחות מ-25% ממוצע האיחוד האירופי.

״רוב הפעילות של המשק הצרפתי נעצרת בימי ראשון״, אומר מולכו, ״עסקים באזורי התיירות ומרכזי קניות כן נשארים פתוחים, אבל לרוב הם יסגרו ביום שני כדי לשחרר את העובדים. החיסרון המרכזי של שבוע עבודה קצר זה פחות זמינות של עסקים ושירותי לקוחות. פחות זמן קבלת קהל.

״היתרונות מתחלקים לשניים, לעובדים ולמשק. היתרון הראשון הוא מוסרי; לאנשים יש יותר זמן. יותר זמן פנוי. יותר זמן למשפחה. יותר זמן לחשוב על דברים. יש את המשפט הזה ׳אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות׳, אז בצרפת האידאל זה אנו באנו ארצה בשביל לחיות. יש לזה משמעות פילוסופית עמוקה על מה זה הדבר הזה שנקרא עבודה.

פריז. ״בזכות זה שאני עובד פחות יש לי זמן לטייל ולשחק טניס״ (AP Photo/Thibault Camus)
פריז. ״בזכות זה שאני עובד פחות יש לי זמן לטייל ולשחק טניס״ (AP Photo/Thibault Camus)

״יתרון שני הוא כשאתה עובד 11-10 שעות ביום אתה לא יעיל. חלק מהזמן שאתה בעבודה זה בשביל לא לעשות כלום. אתה מתוגמל על שעות שבהן אתה לא יעיל. תשווה תמ"ג לשעת עבודה בין מדינות שעובדים בהן הרבה שעות למדינות שעובדים בהן מעט שעות ותראה שהחיוניות של כל שעה משתנה ממדינה למדינה״.

״התמ״ג לשעת עבודה בצרפת הוא כמעט כפול מזה שבישראל״, אומר מולכו, ״בשעה אחת, עובד אחד בצרפת, מייצר פי 2 לעומת שעה אחת של עובד ישראלי. גם לפי מדד שווי כוח הקנייה (ppp) וגם לפי התמ"ג לנפש בדולרים. זה נכון שצרפתים עובדים פחות שעות אבל בפחות שעות שהם עובדים הם מייצרים הרבה יותר״.

מולכו מספר שבצרפת אין את המושג של ׳להיכנס תחת האלונקה׳. "חיסרון נוסף שנובע מחוק הוברי זה חוסר הגמישות של העובד הצרפתי. במידה וקורה משהו, עובד אחר חולה, יש שינוי זמני בתנאי העבודה, קורונה למשל, קשה מאוד לדרוש מהעובדים גמישות. איך קוראים לזה בישראל? להיכנס מתחת לאלונקה? לך תדרוש מצרפתי לעבוד עוד כמה שעות כי הקולגה שלו לא הגיע היום לעבודה. אפילו אם הוא יבין את הצורך, זה עשוי להיות מסובך מבחינה משפטית״.

מולכו מתאר תרבות שונה מאוד של שעות הפנאי מישראל. "בזכות זה שאני עובד פחות, יש לי זמן רב לטייל ולשחק טניס. מעבר לזה, יש לי הרבה זמן לבלות עם הילדים. אני יכול ללכת עם הילדה שלי שבכיתה ה' לטיולי כיתה. אני לא צריך לקחת יום חופש בשביל ללכת עם הכיתה שלה לטיול, וזה לא שאני עצמאי וקובע לעצמי מתי אני עובד. אני פשוט יכול ללכת איתה לטיול כי זה מתאים לשעות העבודה שלי.

״בנוסף לזה, יש את הרגעים הקטנים האלה שמהם החיים מורכבים. למשל כמעט כל יום אני יושב עם אשתי לקפה בצהריים, באמצע יום העבודה. זה דברים שקשה לדמיין אותם כרגע בארץ״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!