דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
וולט

כלכלת האפליקציה / שליחי וולט מוחים: ״שינו את האלגוריתם, לפני שבוע הרווחתי כפול. הכול מתנהל מול אפליקציה״

שליח וולט: ״ביטלו את החלוקה הכפולה לשליחים מאותה מסעדה, הגדילו את מרחקי הנסיעות״, שליח נוסף: ״הכול יח״צ, המטרה שלהם להרוויח כסף, לא רואים את העובדים״ | תגובת החברה: ״השינוי נמצא בפיילוט, לא בא לפגוע בשליחים״

שליחי וולט. ״האפליקציה מעודדת נהיגה במהירות״ (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
שליחי וולט. ״האפליקציה מעודדת נהיגה במהירות״ (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
הדס יום טוב

שליחי וולט זועמים: אלגוריתם חלוקת ההזמנות לשליחים שונה, והם נפגעים כלכלית. שליח וולט ל'דבר': "אתמול עשיתי משמרת, שאם הייתי עושה אותה לפני שבוע הייתי מרוויח קרוב לכפול". שליח נוסף: "אין לנו אפילו עם מי לדבר". קבוצות מחאה המונות עשרות שליחים נפתחו ברשתות החברתיות, חלקם אפילו שבתו לשעה בשבת.

במהלך סוף השבוע האחרון הודיעה הנהלת חברת המשלוחים "וולט" לשליחיה על שינוי אלגוריתם חלוקת ההזמנות עבור שליחי החברה באמצעות מידעון. אחד מהשינויים שנעשו זה ביטול ה'בנדלים'- חלוקות כפולות לשליחים מאותה מסעדה או ממסעדות סמוכות. בנוסף, הוגדלו מרחקי הנסיעה לשליחים.

שליח וולט (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
שליח וולט (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)

בעקבות פעולות החברה החלה מחאה ברשתות החברתיות. קמו קבוצות פייסבוק ואינסטגרם המונות עשרות שליחים תחת הכותרת "מחאת הוולטרים". כמה עשרות שליחים אף כיבו את האפליקציה במוצאי שבת, לשעה, בין 20:00 ל-21:00״.

״פעם בכמה זמן החברה מנסה כל מיני דברים כדי לבדוק אם אפשר לעשות יותר רווח״, מסביר אחד משליחי החברה, ״בעבר שליח של וולט היה מקבל 20 שקלים עבור כל משלוח שהוא מוסר, היום זה 18 שקלים. מקבלים גם איזשהו פיצוי עבור מרחק אם הוא גדול יחסית. ככל שאתה נוסע רחוק יותר אתה מקבל יותר, אבל הבסיס זה 18 שקלים.

צילום מסך מהרשתות החברתיות
צילום מסך מהרשתות החברתיות

״אחד היתרונות שהיו בעבודה בשליחות דרך וולט זה ה'בנדל'. אם אתה נמצא עכשיו ברחוב רוטשילד פינת אלנבי, איפה שיש הרבה מסעדות, וקופצות לך שתי הזמנות מאותה מסעדה או משתי מסעדות קרובות, אז האפליקציה ידעה לחבר שתיים ולפעמים שלוש הזמנות לשליח אחד. זה מה שנקרא ׳בנדל׳.

״השליח בעצם אוסף ומוריד שתי הזמנות אחת אחרי השנייה במסלול שלו, ומרוויח כפול. היית יכול לעשות 2 הזמנות ב-20 דקות. בתקופה הקצרה יחסית שאני עובד, לא היתה לי משמרת בלי לפחות ׳בנדל׳ אחד ואפילו כמה במשמרת. עכשיו וולט פרסמו ניוזלטר לשליחים על הכניסה של האלגוריתם החדש, וביטול הבנדלים״.

״נוסע רחוק יותר, מרגיש מותש יותר״

העבודה בוולט היא פיזית ועל פי השליחים לא קלה. ״דבר נוסף שיש באלגוריתם החדש זה שהוא שולח שליחים לטווח משלוח הרבה יותר רחוק. זה מעלה את ההוצאות לעובדים שמשתמשים באופנוע או כל כלי תחבורה שצורך דלק. זה גם יוצר מצב ששליח נוסע יותר, עובד פיזית יותר ומרגיש יותר מותש, אבל בפועל עושה פחות משלוחים ומתוגמל פחות״.

צילום מסך מהרשתות החברתיות
צילום מסך מהרשתות החברתיות

בוולט טוענים שמדובר בפיילוט ניסיוני שימשך שבועיים, ולאחריו תפיץ החברה שאלון שיאפשר לשליחים להביע את עמדתם ביחס לשינוי והאם הוא היטיב איתם או פגע בהם.

נציגת החברה אומרת ל'דבר' שמטרת השינוי הוא להיטיב עם השליחים, הלקוחות והמסעדות וכמו כל חברה שמבוססת על טכנולוגיה, גם האפליקציות של וולט מתעדכנות ומשופרות תוך כדי הפעילות.

״המטרה שלהם להרוויח כסף, לא שאלו אף שליח מה הוא חושב״

השליח מתאר מחאה גוברת בין השליחים. ״כשהצטרפתי לקבוצת הטלגרם אתמול היו בה כ-60 עובדים, היום יש בקבוצה 170. הכעס הוא בגלל שאתמול, ב-3 וחצי שעות עשיתי 6 משלוחים, ולפני השינוי היו משמרות שעשיתי באותו הזמן 12-10משלוחים.

כל מה שהם עשו בסופ"ש זה לשלוח ניוזלטרים לשליחים ולנסות להראות להם איך בעצם השליחים מרוויחים מזה. זה חרטא, זה הכל יח"צ. המטרה שלהם היא להרוויח כסף, והאלגוריתם לא רואה באמת את השליחים, הם הרי לא שאלו אף שליח מה הוא חושב״.

בוולט טוענים כי בין אלפי שליחי החברה ברור שיהיו כמה שאינם מרוצים, אבל אלו אינם מייצגים את רוב השליחים של החברה. על פי נתוני החברה ממוצע ההכנסות של השליחים דווקא עלה מאז בוצע השינוי ביום חמישי האחרון. כדי להוכיח את טענתם מציגים נציגי וולט צילומי מסך של התכתבויות עם שליחים מרוצים.

צילומי מסך שהעבירה חברת וולט בתגובה לטענות השליחים (צילום: וולט)
צילומי מסך שהעבירה חברת וולט בתגובה לטענות השליחים (צילום: וולט)

״התגמול עבור משלוח רק יורד״

הכעס של השליחים בוולט לא נוגע רק לשינוי באלגוריתם. ״יש גם הרבה עצבים על זה שוולט גייסו בחודשים האחרונים כמות עובדים מאוד גדולה, וככל שיש יותר שליחים העבודה מתחלקת בין יותר אנשים, ובעצם יש פחות עבודה״, אומר שליח נוסף.

״וולט ממילא לא משלמת לנו כלום. כל השליחים הם בעצם עצמאיים שמספקים שירות לוולט, ככה שאני לא מבין למה לפגוע בשליחים בכוונה ולהוריד את הפרנסה.

״התגמול עבור משלוח רק יורד, וממילא את תוספת המרחק הלקוח משלם. ככל שלקוח יזמין ממסעדה יותר רחוקה, המשלוח עולה לו יותר. הם לוקחים למסעדות 27%, ככה שהכסף בעצם אף פעם לא יוצא מהכיס של וולט אלא רק מהכיס של הלקוח ושל המסעדה״.

צילום מסך מהרשתות החברתיות
צילום מסך מהרשתות החברתיות

לטענתו, הדבר שהכי קשה לשליחים זו ההתעלמות המוחלטת מצרכיהם, והשימוש בהם למקסום רווחי החברה. ״הם לא באמת סופרים את העובדים שלהם, שהם בכלל לא העובדים שלהם. הם לא חייבים לי כלום, זו בדיוק הבעיה. אין לי אפילו עם מי לדבר, הכול מתנהל מול האפליקציה. שליחים מתחילים להתעורר ולהבין שיש גבול לכמה החברה יכולה להשתין עליהם. הם יכולים לעשות מה שהם רוצים, והגיע הזמן שנעשה עם זה משהו״.

תגובת וולט לטענות

״השינוי המדובר הוא עדכון טכנולוגי כחלק מתהליך ייעול ושיפור של התוכנה והמערכת, דבר אשר מתבצע בשגרה בכל פלטפורמה טכנולוגית. מטרת העדכון היתה לייעל את אופן הקצאת המשימות לשליחים כך שיחכו פחות זמן במסעדה בזמן הכנת המשלוח, דבר אשר ישפר את החוויה ללקוח, את איכות האוכל שמגיע, את השירות שניתן למסעדות וכן את חוויית השליחים. חשוב לנו כחברה להיות שקופים ולכן השינוי תוקשר לשליחים בהודעה שיצאה כעדכון.

״בפועל לא אמור להיות שינוי לרעה בהכנסות של השליחים או במספר המשלוחים שהם מבצעים. בהשוואה בין יום חמישי, היום הראשון של הפיילוט, ליום חמישי בשבוע שעבר, ממוצע ההכנסה לשעה וכן ממוצע המשלוחים אשר שליח עושה בשעה לא ירד, ואף עלה.

״השינוי המדובר נמצא בפיילוט של 14 ימים, שבסיומו השליחים יקבלו סקר שביעות רצון על מנת להבין כיצד הם חווים אותו בשטח ואם יש צורך בשיפור נוסף. הדבר לא בא על מנת לפגוע בשליחים או להקטין את ההכנסות שלהם ורק על מנת לייעל ולדייק את פעילות האלגוריתם.

״בוולט עושים מאמצים גדולים לוודא שהשליחים יהיו שבעי רצון, בין היתר נתנו פיצוי כספי לשליחים שעלו למשמרת בצאת כיפור כשהאפליקציה קרסה לזמן קצר, וכן דואגים למענק כספי לשליחים הנכנסים לבידוד (מהלך שבוצע עוד בסגר הראשון). לראייה; עוד לפני הקורונה רשימת ההמתנה של השליחים מנתה כ-5000 ממתינים (כיום עומדת על 15,000).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!