דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

יוצאים מהסגר / גמזו: בימים הקרובים יקוצר משך הבידוד ל-12 יום, בכפוף לבדיקה שלילית

פרויקטור הקורונה סקר בכנסת את המאבק במגפה, והזהיר מפתיחה מהירה של מערכת החינוך: "ילדים וצעירים הם המנוע של המגפה. הם לא תמיד חולים, אבל דוחפים את התחלואה לאוכלוסיית המבוגרים"

(צילום: דוברות הכנסת- שמוליק גרוסמן)
(צילום: דוברות הכנסת- שמוליק גרוסמן)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר הבוקר (שני) כי יפעל לקצר בתוך ימים את משך הבידוד למי שבא במגע עם חולה מאומת מ-14 ל-12 ימים, בכפוף לבדיקת קורונה שלילית לאחר עשרה ימי בידוד. גמזו אמר את הדברים בסקירה בפני ועדת הקורונה בכנסת, בתשובה לשאלה של חבר הכנסת חיים כ"ץ (הליכוד). בימים האחרונים החלו ארגוני מעסיקים במאבק משותף לקיצור משך הבידוד.

גמזו התייחס לפתיחת מערכת החינוך ואמר כי "המנוע של המגפה זה ילדים, צעירים, בני נוער. הם לא תמיד חולים, אבל הם דוחפים את התחלואה לאוכלוסיית המבוגרים, שאצלם שיעור גבוה יותר תסמינים, אשפוז, תחלואה קשה ומוות."

לדברי גמזו, "אין סכר שיכול לעמוד מול גל התחלואה המגיע מהצעירים. מי שאומר 'בואו נשמור על המבוגרים', זה לא עובד כי בסוף. ילדים נמצאים באינטראקציה עם מבוגרים, זה קורה בכל חברה. לכן צריך לחכות עם פתיחת מערכת החינוך ולפתוח בזהירות רבה. המבוגרים הם הקצה של התחלואה הרחבה אצל הצעירים. בסוף התחלואה מגיעה למבוגרים", הוא ציין כי גם מדינות באירופה הגיעו למסקנות דומות.

"פתחנו גנים בערים אדומות כי נוצרו בהם פתרונות פחות טובים"

גמזו התייחס לפתיחת הגנים בערים אדומות, בניגוד למתווה משרד הבריאות: "הכלל הוא שמערכות החינוך צריכים להיות סגורות. אומנם גילאי 0-6 זה הגיל הכי פחות בעייתי. היה דילמה כי ראינו מגמה חיובית, ורצינו לחכות כמה ימים כדי לראות אם המגמה ממשיכה. אבל ראינו שנוצרו פתרונות פחות טובים: בתי אב צפופים, שמרטפיות לא מפוקחות. אז הבנו שזאת הסיבה. אני לא מסתיר שזו לא היתה החלטה ממניעים רפואיים בלבד."

על ההצעה לקצר את שבוע הלימודים אמר גמזו כי "סיפור של שבוע לימוד חלקי הוא לא הגיוני מבחינה אפידמיולוגיות. צריך לראות מה עושים בלי ליצור שיטפון". כשנשאל על סכסוך העבודה שהכריזה הסתדרות המורים במחאה על פגיעה בתנאי העבודה של גננות במתווה הגנים, אמר גמזו כי "אין לנו יכולת לשבת אנחנו עם צוותי מורים, זה מחוץ לסמכויות שלנו".

בתשובה לשאלה מדוע לא חייבו את כלל הגננות ועובדות הגנים לעבור בדיקת קורונה, אמר גמזו כי "אין לנו יכולת לשלול את האפשרות לעבוד מאדם שלא נבדק".

"יש אי הגיונות במתווה"

בתגובה לביקורת על המתווה הנוכחי לפתיחת המשק, המאפשר בין היתר לאנשים אימונים ספורטיביים אך אינו מאפשר למאמנים מקצועיים לערוך אימוני ספורט, אמר גמזו כי "יש אי הגיונות, עכשיו כשהמשק סגור ויש פעילויות שמותר לעשות ללא מסחר, אבל אסור עם. אבל גם אם נאשר פעילויות ספציפיות זה ייצור חוסר הגיונות."

"הגענו למקדם הדבקה של 0.6, זו תעודת כבוד לכל האזרחים"

גמזו תיאר את המאמץ לעצירת הגל השני: "יש קשר בין הגל השני לבין פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. יש שיגידו שזה התחיל קצת לפני. א' אלול (פתיחת שנת הלימודים בחלק מהמוסדות החרדיים – ד.א.) יצר עוד דחיפה, הייתה עוד דחיפה מסיבית אחרי חג הקורבן שעלה בין 200 ל-700 מקרים ביום בחברה החרדית."

"אמרנו שאנחנו מראש ניערך ב-10 בספטמבר. הייתה הרבה תחלואה בשבוע הראשון של הלימודים והצעדים המקומיים שניסינו לעשות לא כל כך עבדו. ב-10 בספטמבר הייתה החלטה על סגר כללי. אנחנו יודעים שאפקט של סגר מתחיל 10 ימים אחרי, ובאמת השיא של 9000 חולים ביום הגיע 10 ימים אחרי והתחלנו ירידה במקדמי הדבקה. כרגע הוא על 0.6". גמזו ציין כי "זו תעודת כבוד לכל האזרחים שהגענו למקדם הדבקה של 0.6".

לדברי גמזו, ממוצע החולים החדשים ליום בשבוע האחרון עומד על פחות מ-1,500, ועל מנת לעבור לשלב הבא נדרש להוריד אותו ל-1,000 חולים ביום. "אני חושב שנגיע", אמר.

"אנחנו רוצים להמשיך לעשות הרבה בדיקות, וזו מלחמה"

על המאמץ להרחבת הבדיקות אמר גמזו כי "הבדיקות הן סימן של תחלואה. כשאנשים פחות חולים, הם פחות רוצים להיבדק. אנחנו רוצים להמשיך לעשות הרבה בדיקות, וזו מלחמה. אני חייב למצוא את האסימפטומטיים כי זה מה שיימנע הדבקה. אנשים עם תסמינים נשארים בבית וכמעט ולא מדביקים, ואנשים א-סימפטומטיים מסתובבים ומדביקים הרבה מאוד אנשים. אם הייתי יכול ואנשים היו רוצים הייתי עושה בדיקה לכל מדינת ישראל. היום אחוז הבדיקות החיוביות הוא על 3.5% וזה טוב אבל יש מקומות שהוא עדיין על 15% וזה מעיד על גרעיני תחלואה לא מאותרים".

גמזו הוסיף כי "היינו ב-20% חיובים בחברה החרדית, כרבע אנחנו סביב 10%. באוכלוסייה הכללית אחוז הבדיקות החיוביות הוא סביב 3%. המטרה היא לא להגיע לשיעורים זהים, בגלל הבדלים במבנה בתי האבות".

גמזו אמר כי מנגנון הבדיקות הפך יעיל יותר, ובשבועיים האחרונים הזמן הממוצע לקבלת תוצאה לבדיקת קורונה הוא 24 שעות מזמן הבדיקה.

רק 5 ערים אדומות

לפי הנתונים שהציג גמזו לוועדה, בישראל ישנן כרגע רק 5 ערים אדומות – בני ברק, ביתר עילית, מודיעין עילית, אלעד וחלקים מירושלים. "ראיתי שינוי חיובי במגמות. אבל צבע כתום צהוב ואפילו ירוק איננו אומר שהרשות יכולה להירגע יש עוד הרבה עבודה לעשות".

(מתוך המצגת של פרופ גמזו)
(מתוך המצגת של פרופ גמזו)

"אנחנו לא נהיה איטליה"

גמזו אמר כי מערכת הבריאות הישראלית עמידה גם בפני רמות תחלואה קשות. "אנחנו לא  נהיה איטליה אי פעם, יש יותר משאבים. מערכת הבריאות בנויה על מסירות של צוותיה. מה שלא יודעים זה שיש עוד מערכות: בתי חולים שיקומיים וגריאטריים, והרבה בתי אבות, שמחזיקים מאות חולים על גבם, אבל עם פחות משאבים. קופות החולים החזיקו בשיא המגפה 67,000 חולים, תוך כדי שיח, פיקוח ובקרה. אין דבר כזה בשאר העולם."

"נפעל לאפשר ביקורים בבתי אבות"

גמזו התייחס לבתי האבות ואמר כי יבקש מצוות 'מגן אבות ואמהות' לאפשר ביקורים בבתי האבות ולאפשר לחסן את הדיירים משפעת בבתי האבות עצמם. לדבריו, בכל יום נערכות בדיקות סקר ל-15 אלף דיירי מוסדות לקשישים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!