דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
13.9°תל אביב
  • 8.0°ירושלים
  • 13.9°תל אביב
  • 12.3°חיפה
  • 14.2°אשדוד
  • 11.2°באר שבע
  • 16.0°אילת
  • 14.4°טבריה
  • 7.2°צפת
  • 12.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אל על

משבר התעופה / בית הדין דחה את עתירת טייסי אל על: "ההסתדרות הלכה כברת דרך משמעותית עבורם"

ועד טייסי אל על עתר נגד ההסכם הקיבוצי שנחתם בין ההסתדרות והחברה במטרה לאפשר את קבלת הסיוע הממשלתי להצלתה | השופט ספיבק דחה את כל טענות הוועד, וציין כי התנהל "בחוסר תום לב" במשא ומתן

בית הדין האזורי לעבודה בת"א (צילום: יאיר ויטמן)
בית הדין האזורי לעבודה בת"א (צילום: יאיר ויטמן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דחה הבוקר (שלישי) את עתירת ועד טייסי אל על נגד ההסכם הקיבוצי שנחתם בין ההסתדרות והחברה במטרה לאפשר את קבלת הסיוע הממשלתי להצלתה. בית הדין חידד כי חתימת ההסכם הקיבוצי הייתה בסמכות ההסתדרות, וכי היא נאלצה לחתום אותו בלא הסכמת ועד הטייסים, לאחר חתימת הסכמים קיבוציים עם יתר ועדי החברה המייצגים את מרבית עובדיה, ועל מנת למנוע סיכון שהחברה תגיע להליכי חדלות פירעון.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)

"לא רק שההסתדרות לא הזניחה את ועד הטייסים ולא הייתה קשובה לעמדותיהם ודרישותיהם" נכתב בפסק הדין, "אלא שהיא אף הייתה מוכנה ללכת כברת דרך משמעותית עבורם, על אף חששותיה בזמן אמת מפני יצירת תחרות לא בריאה בין הוועדים".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי בירך על פסק הדין, ואמר: "בקצה יש את אל על, מהחברות החשובות ביותר במשק ובענף התעופה הישראלי, שקריסתה המוחלטת נמנעה. זה הזמן של כולנו לשלב ידיים, להתגבר על המחלוקות ויחד להתמקד בהתאוששותה של אל על ובהחזרתה לפעילות מלאה ככל הניתן – למען עובדיה, למען נוסעיה ולמען החברה הישראלית כולה".

אדרי מוסיף שהשופט ספיבק בירך בפסק הדין על החלטתו של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, לחתום על ההסכמים וקבע שהתערבות ההסתדרות הייתה זאת שבסופו של דבר הצילה את אל על. "על כן אני מברך שנפל בחלקה של ההסתדרות למלא תפקיד היסטורי ולמנוע את חורבן החברה. אני מבקש להודות לצוות הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות ולעו"ד אלעד מורג על העבודה המשפטית המעולה ועל הנחישות להגיע למשפט צדק ולקבל החלטות חכמות למען אל על".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי (צילום: קובי וולף)
יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי (צילום: קובי וולף)

ההסכם אפשר את פיטוריהם של 71 טייסים ואת הפחתת שכרם של הטייסים הנותרים ב-29%, לצד עוד שורה של קיצוצים בתנאי הטייסים כגון הזכאות למושבי מנוחה במחלקת עסקים. נוכח משבר הקורונה והשלכותיו על החברה. ההסכם נחתם באופן חריג, בלא הסכמת ועד הטייסים, המייצג כ-600 עובדים מתוך כ-6,000 עובדי החברה. יתר ועדי החברה חתמו על ההסכמים הקיבוציים, המתירים לחברה לפטר כ-2,000 מעובדיה בפיטורי התייעלות.

השופט דורי ספיבק קיבל את עמדת החברה על פיה ועד הטייסים הקצין עמדותיו בשלושת השבועות טרם חתימת ההסכם על רקע חילופים בראשות הוועד, הפך 'ועד לעומתי' והתנהל בצורה לעומתית תוך השבתת מטוסי החברה שהוסיפו לפעול שלא כדין, באופן ש'ניתק את צינור החמצן' שעוד נותר לחברה באותה התקופה. בעוד שוועד הטייסים נדרש להתייעלות בסך 110 מיליון דולר, הסכים הוועד להתייעלות בסך 80 מיליון דולר בלבד, זאת על אף שבשלבים מוקדמים יותר של המו"מ, הסכים להתייעלות בסך 95 מיליון דולר. "עמדת הוועד הנכנס היוותה חוסר תום לב מובהק במשא ומתן", קבע השופט ספיבק.

עוד קבע השופט ספיבק כעובדה כי מצבה הכספי והעיסקי של אל על בתחילת יולי, לאחר ארבעה חודשים בהם שבתה מכל פעילות כלכלית, נעצרו הכנסותיה והיא נדרשה בדחיפות להלוואה בערבות המדינה – היה אכן קריטי "במובן זה שבפני ההסתדרות ניצבה האפשרות לבחור אחת משתיים: או המשך משא ומתן לקראת חתימה על הסכם התייעלות גם ביחס לטייסים, על אף עמדתו הלעומתית של הוועד הנכנס, או הסתכנות בכך שהחברה תחל, בתוך שבועות ספורים, בהליכי חדלות פירעון".

השופט ספיבק דחה את טענת ועד הטייסים כי יוצגו על-ידי ההסתדרות באופן לא הוגן, וחידד כי חובת הייצוג ההוגן המוטלת על ארגון עובדים, מחייבת אותו לייצג את האינטרסים של כלל העובדים במקום העבודה, גם במקרים בהם ציבור העובדים אינו הומוגני וכולל קבוצות עובדים שהאינטרסים שלהן אינם מתיישבים זה עם זה. עוד ציין כי ההסתדרות בחנה את טענות החברה ונתוני השכר שהציגה, הפחיתה את שיעור ההתייעלות לו נדרשו הטייסים מ-110 מיליון דולר ל-105, והעבירה לוועד הטייסים את טיוטת ההסכם שלושה ימים טרם חתימתו. בית הדין הוסיף כי ועד הטייסים לא הציג ולו מקרה אחד בו דרש קיום ישיבת מו"מ ונענה בסירוב והוסיף כי ההסתדרות אף נענתה לבקשתם של הטייסים ופיצלה את ועד עובדי אל על לארבעה ועדים סקטוריאליים, כדי לאפשר לטייסים לנהל מו"מ נפרד.

כזכור, בעקבות משבר הקורונה, נקלעה חברת התעופה אל על למשבר חסר תקדים, שחייב אותה לנקוט צעדי התייעלות קשים על מנת לקבל סיוע מדינתי והלוואות מהבנקים. לאחר משא ומתן קיבוצי ארוך, נחתמו הסכמי התייעלות קיבוציים לפיהם יפוטרו קרוב לשליש מקרב כ-6,000 עובדיה. בעוד שוועדי הדיילים, המנהלה והטכנאים באל על הסכימו לחתימת הסכמי ההתייעלות, ההסתדרות לא הצליחה לגשר בין ועד הטייסים המייצג כ-10% מעובדי החברה, ברמות השכר הגבוהות ביותר, כ-40% מעלויות השכר בחברה, לבין ההנהלה. בסופו של דבר החליטה ההסתדרות לחתום על ההסכם הקיבוצי בלא הסכמת ועד הטייסים, בערב בו תוכנן להתכנס דירקטוריון החברה שהיה צפוי להכריז על פירוק החברה במידה ולא היה נחתם הסכם.

מוועד טייסי אל על נמסר: "ועד הטייסים מברך על החלפת הדירקטוריון היום ומקווה שזה צעד ראשון ליחסי עבודה תקינים, בהם טייסי החברה והנהלתה לא יזקקו לבתי המשפט כדי לדבר ביניהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!