דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

רווחה / 68 מיליון ש"ח לחודש שהוקצו לתכנית ההזנה לילדים לא מומשו: "כל משרד זורק את האחריות"

לפי הדיון בוועדה לזכויות הילד, מעל ל-400 אלף ילדים לא מקבלים ארוחה חמה כשאין מסגרות חינוך | סיגל טולדנו מהנהגת ההורים הארצית: "מבקשת להחזיר לאלתר את הכספים שלא שולמו" | יו"ר הוועדה, יוסף ג'בארין: "הבעיה היא לא תקציבית"

מעל ל-400 אלף ילדים לא מקבלים ארוחה חמה (אילוסטרציה: Shutterstock).
מעל ל-400 אלף ילדים לא מקבלים ארוחה חמה (אילוסטרציה: Shutterstock).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

"העברת מפעל ההזנה מהילדים לקשישים בסגר הראשון הייתה טעות", אמרה נציגת רשות חירום לאומית (רח"ל) בדיון על מפעל ההזנה בוועדת המיוחדת לזכויות הילד שהתקיימה היום (שלישי) בכנסת. נציגת הנהגת ההורים הארצית: "מזועזעת מחוסר הניהול, מבקשת להחזיר לאלתר את הכספים שלא שולמו".

הוועדה דנה בעובדה שמעל ל-400 אלף ילדים לא מקבלים ארוחה חמה, שמגיעה להם על פי חוק, כשאין מסגרות חינוך. בנוסף דנו בכך שכשמפעל ההזנה לא פועל התקציב נשאר באוצר, מדובר בכ-68 מיליון שקלים לחודש.

יו"ר הוועדה יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) אמר בפתח הדיון: "מנתונים של הבטל מלפני שנה, ילדים עניים אחד מכל שלושה, ילדים רעבים, בין 400 ל-500 אלף, ואין ספק שפגיעה במפעל התזונה של אספקת מנה חמה היא פגיעה נוספת בילדים האלה, במשפחות שלהם, ילדים שהולכים לישון רעבים. בשונה מהרבה דיונים, כאן הבעיה היא לא תקציבית".

המשרדים השונים העבירו את האחריות לאי הביטחון התזונתי מאחד לשני. המשרד שאחראי על מפעל ההזנה הוא משרד החינוך. חיים הלפרין, אחראי על מפעל ההזנה במשרד החינוך, אמר בדיון: "ברגע שיש סגר והילדים לא נמצאים בבי"ס אי אפשר לקיים אותו במתכונתו הנורמטיבית".

מתנדבים מחלקים מזון בזמן מגפת הקורונה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
מתנדבים מחלקים מזון בזמן מגפת הקורונה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

"בסגר הקודם במרץ, יחד עם משרד הרווחה ביצענו פעולה שהייתה מבוססת על התשתית של הרווחה ובמסגרת המענה הזה נתנו מענה לקשישים וגם לילדים בסיכון. התקציב כ-600 מיליון שקלים, אבל זה לא כל כך מהותי, כי זה תקציב הרשאתי" אמר הלפרין.

במשרד הרווחה לא יודעים להגיד מה מצבם של הילדים

כשנשאל האם המשרד עקב אחרי מצבם של הילדים שהופסק להם מפעל ההזנה אמר הלפרין, "אין לנו מעקב כזה ברמת המטה. יש מידע כזה בפיקוד העורף, זה נעשה ברמת רשות מקומית כל רשות בהתאם ליכולות שלה".

ד"ר רון שביט מנהל בכיר במשרד העבודה והרווחה אמר: "יצרנו שיתוף פעולה עם משרד החינוך שהמרכז היה דאגה לאזרחים ותיקים בודדים. אין מפעל הזנה בהגדרה כזאת במשרד העבודה. מבחינת מדיניות מחלקות ברשויות לא מספקות מזון, זה לא נכלל בתקציבי המשרד. אבל מרגע שנוצר המשבר מיידית הקצנו תקציבים גמישים לרשויות. התקציב מוקצה דרך 'הקרן לידידות' שמפעילה את זה מיידית מול הספקים המקומיים".

גם משרד הרווחה לא יודעים להגיד מה מצבם של הילדים, לדברי ד"ר שביט, "הרשות המקומית אמונה על זה, יודעת את הנתונים. אנחנו כמשרד מאפשרים את המענים התקציביים".

חוסר ביטחון תזונתי (צילום: Shutterstock / kryzhov)
חוסר ביטחון תזונתי (צילום: Shutterstock / kryzhov)

יעל שמחאי, אחראית חוסן חברתי ברח"ל אמרה בדיון, "מנגנון שבנינו ברח"ל יחד עם משרדי הממשלה אבל לא קיבל עדיין תוקף, כלומר משרד החינוך עדיין אחראי על זה, אין לנו מנגנון עקיפה לעשות את זה. מנסים להעלות את זה למודעות, אבל כרגע אין לנו איך לעקוף את זה".

"בסגר הראשון המירו את מפעל ההזנה וזאת הייתה טעות, כי ילדים נשארו ללא בטחון תזונתי" אמרה שמחאי והוסיפה כי, "קודם כל צריך לדעת מיפוי, ובסוף זה גם מפעלי ההזנה זה משרד החינוך. אין מנגנון מסודר של פיקוח על בטחון תזונתי בכלל ומפעל ההזנה בפרט. אנחנו הצענו שאנחנו נהיה הגוף המתכלל של כל הנושא הזה. צריך לשים תקציב ברור, כי בלי תקציב זה ייפול בין הכיסאות".

"כל אחד זורק את זה למישהו אחר"

סיגל טולדנו, מהנהגת ההורים הארצית אמרה בדיון: "אני מזועזעת מחוסר הניהול. לא מצליחה להבין מי מנהל את הפרויקט הזה. אנחנו ההורים בשטח מרגישים את המחסור בביטחון תזונתי בכל מקום. אנחנו בסופו של יום מטפלים בהורים האלה, מתנדבים ותורמים כל אחד מביתו למרות שכולנו נפגענו. מבקשת להחזיר לאלתר את הכספים שלא שולמו עד עכשיו".

טולדנו הוסיפה: "יש מאות אלפי ילדים שלא קיבלו מספיק. שמישהו ייקח אחריות על הפרויקט הזה. מי שיכול לנהל את זה. כרגע זה ברור שכל אחד זורק את זה למישהו אחר. זה מתסכל כאן מאוד לשבת כאן ולשמוע את זה, פשוט עצוב. צריך לזכור שמתחילת המשבר יש ילדים שמקבלים ארוחה אבל היא לא מזינה, כי אוכל בריא הוא יקר".

יוסי דהאן, ממובילי צוות המומחים של המשבר, אמר בדיון: "על פי דו"ח מומחים שנמסר למלל מתוך 400 אלף זכאים רק 18 אלף קיבלו בסגר הראשון. מה שקורה פה בדיון קצת מוזר כי מקבלים כל מיני מספרים. אין שקיפות, אין מספרים שעליהם אפשר לבסס מדיניות. הסתכלתי במדינות אחרות מה עושים. צריך למצוא נקודת חלוקה שממנה הילדים באים לקחת. או במקומות מסוימים השתמשו בהסעה על מנת לחלק את המנות החמות בישובים שונים. שום דבר מזה לא קרה כאן. אם הילדים לא מגיעים אין ארוחה חמה".  ​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!