דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות כלכלית

אלימות נגד נשים / יו"ר נעמת: "חלק מנבחרינו מתנהגים כמו אחרוני הטוקבקיסטים"

דיון סוער בוועדת החוקה בכנסת בנושא החוק שבא להגדיר מהי אלימות כלכלית במשפחה | השרה מירב כהן: "המסר שצריך לצאת מהוועדה לכל אותן נשים: אנחנו כאן בשבילכן" | ח"כ סמוטריץ': "השמאל הפרוגרסיבי המטורלל מסוגל להכניס את הטיעונים ולקדם את התפיסות בצורה מתוחכמת, במילים משפטיות

השרה מירב כהן (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
השרה מירב כהן (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

דיון סוער התקיים היום (שלישי) בוועדת החוקה בכנסת בהכנה לקריאה שניה ושלישית של הצעת החוק למניעת אלימות כלכלית. הצעת החוק טרם עלתה להצבעה בוועדה.

הדיון בוועדת החוקה היה סוער ועוד בטרם תחילתו פרצו חברי כנסת מהליכוד וימינה בצעקות "ומה עם נשים שאלימות כלפי גברים". השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, אמרה כי המסר שצריך לצאת מהוועדה לכל אותן נשים הוא "אנחנו כאן, אנחנו הגב שלכן תרימו את הראש, אנחנו כאן בשבילכן" בין ההתבטאויות של חברי כנסת שהתנגדו לחוק ניתן למצוא את חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (ימינה): "אין דבר שפוגע יותר במאבק באלימות נוראה נגד נשים כמו יצירת משוואה הזויה בין המקרים של אתמול להיום"; חבר הכנסת שלמה קרעי (ש"ס): "אחרי שהמשפטיזציה השתלטה על הדמוקרטיה, ניסנקורן מעוניין להכניס אותה לתוך המשפחה"; חברת הכנסת אוסנת הילה מארק (הליכוד): "צר לי שיוזמת החוק מנסה לייצר בריתות על חשבון האידאולוגיה של הליכוד"; יו"ר הוועדה, חבר הכנסת יעקב אשר (יהדות התורה): "זו סוגיה שיש לדון בה בכובד ראש ולא מהרגש בלבד". 

החוק יגדיר לראשונה מהי אלימות כלכלית במשפחה, יגדיר אותה כעוולה אזרחית ובית המשפט יוכל להוציא "צו למניעת אלימות כלכלית", ולהשיב לנפגעי האלימות הכלכלית את כספם. הצעת החוק גם תאפשר לנשים לקבל מידע מבנקים ומחברות כרטיסי אשראי שבן זוגן מסתיר מהם.

סגנית יו"ר הכנסת ויוזמת החוק, חברת הכנסת קרן ברק (הליכוד) אמרה בדיון: "רק אתמול נרצחו שתי נשים בדם קר בביתן על-ידי בני זוגן. התייחסות לחוק בפן הפוליטי היא טעות. מטרת החוק, לשמר את התא המשפחתי על מנת למנוע רצח וטרור נפשי עתידיים. אנו נמצאים בתקופת קורונה ששיעור מקרי האלימות במשפחה קפץ בעשרות אחוזים. אין לי שום עניין להכניס את בתי המשפט לתוך הסכסוכים המשפחתיים. גם אם נצטרך לעבוד קשה ולדייק את ההצעה. אנו חיים במדינת ישראל – מדינה מודרנית ומערבית, ומחובתנו להציל נפשות שזקוקות לעזרה, גם כאשר העוולות מתקיימות בתוך הבית. בתקופה כזו אנחנו חייבים להיות הסמן השפוי ולעצור את זה – זה התפקיד שלנו כחברה וכמחוקקים".

דיון בוועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
דיון בוועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

חבר הכנסת יואב סגלוביץ (יש עתיד תל״ם), מיוזמי החוק, אמר בדיון כי מדובר בהצעת חוק ממשלתית בעלת חשיבות רבה ולכן הוא מאמין בנחיצותה. "היא טובה ומידתית אף יותר מהצעת חוק פרטית שהגשתי באותו נושא. הצעת חוק פורצת דרך בהבנה מהי אלימות – לאלימות צורות שונות, לא רק אלימות פיזית עונה להגדרה של התעמרות ואלימות. עד היום החוק לא הכיר באלימות הכלכלית כעוולה נזיקית שניתן לקבל סעד מבית המשפט. כל שינוי ובוודאי שינוי משמעותי מעורר התנגדות. חוק זה משנה תפיסות יסוד. השינוי והצעת החוק מבוססים על צורך אמיתי חברתי חשוב. נכון וחשוב לקדם במקצועיות ובמהירות את הצעת החוק ולבחון כל פרט. חובתנו היא לצעוד קדימה. אני מאמין ומחויב לכך".

עו"ד מוריה כהן בקשי ממשרד המשפטים: "יש לוודא שלא תהיה זליגה של מקרים שאנחנו לא רוצים להכניס לחוק. אנחנו לא רוצים להתערב בבחירת משפחות איך להתנהג כל עוד מדובר בהתנהגות נורמטיבית, לא רוצים להתערב ביחסי ממון, אנחנו רוצים להתערב במקומות בהם מופעלת אלימות פיזית וכלכלית. מדובר בהפעלת אימה, בשליטה שיוצרת אימה כלפי בן-זוג או בן משפחה אחר. דוגמאות של הסתרת מידע ומניעת אפשרות לפנות לבנק, שליטה על בחירת קורנפלקס וכל פעולה שהיא כמו כל אלימות אחרת. הצורך לא בא רק כדי לקבוע שיש אלימות כלכלית אלא שיש צורך בהתאמה של הכלים שברשות בית המשפט לעולם הכלכלי. אני קוראת לוועדה לבדוק אם גידרנו מספיק טוב את גבולות הגזרה, מצד אחד שלא נפספס מקרים ושנשים יוכלו להתמודד עם האלימות הכלכלית כלפיהן ומצד שני, לבדוק את הגידור ולכן קבענו: פעולה מתמשכת ולא חד-פעמית, אלימות שיש בה הפעלת כפייה אימה או שליטה בחיי האדם. מצבים כמו יחסי ממון, נושאי מזונות, הגם שהם קשורים בהתנהלות הכלכלית, לא נכנסים. אנחנו רוצים שלא ייעשה שימוש בכלי הזה להתנגחות בין בני זוג. בגלל הזהירות הצענו את הצעת החוק כהוראת שעה במהלכה נוודא שהמקרים המתאימים מגיעים לבימ"ש".

חברת הכנסת תהילה פרידמן (כחול לבן): "החוק הוא חוק לחיזוק המשפחה. המטרה היא למנוע מצב בו אנשים חווים אימה ואלימות במסגרת המשפחה. שנים ארוכות כפיית יחסי מין בין בני זוג לא נחשבה אונס והיום ברוב מדינות העולם המערבי כן. יש לפנינו עדויות של פורום משפחות הנרצחים והנרצחות עם תיאורי פסקי דין על אלימות כלכלית. ההצעה נועדה לתת לבית המשפט עוד כלי לסייע לבן זוג/בן משפחה, אלו שכבר מגיעים לבקש עזרה".

דיון בוועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
דיון בוועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (ימינה): "היתרון של השמאל הפרוגרסיבי המטורלל הוא שהוא מסוגל להכניס את הטיעונים ולקדם את התפיסות בצורה מתוחכמת, במילים משפטיות והמזל הוא שהשרה והגב' כהן בקשי הוציאו את המרצע מהשק. אין דבר שפוגע יותר במאבק באלימות נוראה נגד נשים כמו יצירת משוואה הזויה בין המקרים של אתמול להיום. הדמגוגיה וחוסר ההבחנה הברורה מזיקים למאבק. כשכל דבר הוא טרור, אז טרור הוא לא דבר כל-כך נורא. אין ספק שיש יחסים לא בריאים בין בני זוג. זה יכול להיות גבר ששולט כלכלית ויכולה להיות אישה שמכניסה את המשפחה לחובות ואוי ואבוי אם לא תוכל לקנות. זה עוד כלי במלחמה בין המינים בסכסוכים הזויים שמטריפים את המשפחה והזוגיות ומכניסים את בית המשפט פנימה למערכות הללו".

יו"ר נעמת, חגית פאר, הגיבה להתבטאויות שנשמעו במהלך הדיון ואמרה כי ההתבטאויות של חלק מחברי הכנסת מבטאות בורות מוחלטת והופכות את הקורבנות לנאשמות. "חלק מנבחרינו מתנהגים כמו אחרוני הטוקבקיסטים וזה עוד יום אחרי רצח של שתי נשים בישראל. אלימות כלכלית היא אלימות לכל דבר ועניין ולעיתים היא מלווה גם באלימות פיזית ונפשית. אני מציעה לאותם חברי כנסת להגיע למרכז נעמת למשפחה בכדי ללמוד יותר ולהתגבר על בורותם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!