דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טכנולוגיה

טכנולוגיה / מחלקת המשפט האמריקאית הגישה תביעת הגבלים עסקיים נגד גוגל

על פי התביעה, פועלת החברה כמונופול בתחום החיפוש והפרסום באינטרנט, ופוגעת בתחרות ובצרכנים | גוגל: "אנשים משתמשים בשירותים שלנו מבחירה, לא בכפייה"

משרדי גוגל במאונטין ויאו, קליפורניה, ארה"ב (Benny Marty / Shutterstock.com)
משרדי גוגל במאונטין ויאו, קליפורניה, ארה"ב (Benny Marty / Shutterstock.com)

מחלקת המשפט האמריקאית הגישה היום (שלישי) תביעה נגד גוגל, שטענה שהפרה את חוקי ההגבלים העסקיים במדינה. על פי התביעה, ענקית האינטרנט ניצלה לרעה את הדומיננטיות שלה בתחום החיפוש והפרסום ברשת כדי לפגוע בחברות מתחרות ובצרכנים.

מדובר במהלך המשמעותי ביותר של הממשל הפדרלי בתחום השמירה על התחרות בשוק, מאז תביעה פורצת הדרך נגד מיקרוסופט לפני למעלה מעשרים שנה. לאור החקירות המתמשכות נגד חברות טכנולוגיה בולטות אחרות, כמו אפל, אמזון ופייסבוק. ייתכן שמדובר רק ביריית הפתיחה במאבק ממשלתי רחב נגד הפרות של ההגבלים העסקיים.

"גוגל היא שער הכניסה לאינטרנט ומפלצת של פרסום וחיפוש", אמר לתקשורת ג'ף רוזן, המשנה לתובע הכללי של ארצות הברית. לדבריו, "החברה שמרה על המונופול הכוחני שלה באמצעים שפגעו בתחרות בשוק".

מחוקקים וארגונים להגנה על זכויות הצרכן מאשימים, מזה שנים, את גוגל, שששוי השוק של חברת האם שלה אלפאבית עומד על מעל לטריליון דולר, בניצול לרעה של הדומיננטיות שלה באינטרנט.

לטענת מתנגדי החברה, קנסות של מיליארדי דולרים שהוטלו על החברה באירופה והשינויים בפעולתה שכפו עליה ביבשת לא הלכו רחוק מספיק, וכי נדרש שינוי מבני כדי שגוגל תשנה באמת את האופן בו היא מתנהלת.

בתביעה שהגישה היום, לא ביקשה מחלקת המשפט שינויים ספציפיים במבנה התאגידי של של גוגל, או קנסות מסוג כשלהו. עם זאת, גורמים רשמיים ששוחחו עם סוכנות הידיעות איי.פי, לא שללו צעדים כאלה בהמשך.

גוגל הגיבה מיד לידיעות על הגשת התביעה. בציוץ בדף הטוויטר של החברה, נכתב כי "לתביעה של מחלקת המשפט פגמים עמוקים. אנשים משתמשים בגוגל כי הם בוחרים לעשות זאת, לא כי מישהו מכריח אותם או כי הם לא יכולים למצוא אלטרנטיבות".

בכתב התביעה, שהוגשה לבית משפט פדרלי בוושינגטון די.סי, נטען כי גוגל משתמשת במיליארדי הדולרים שהיא מרוויחה ממפרסמים כדי לשלם ליצרני טלפונים ניידים, שיבטיחו כי מנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל בהם.

כ-90% מכל החיפושים באינטרנט מתבצעים כיום דרך מנוע החיפוש של גוגל. החברה מתכוננת כבר תקופה למהלך מצד הממשל, וצפויה להגיב בתקיפות לכל ניסיון לכפות עליה לנהל כל אחד מהשירותים שהיא מציעה דרך חברה נפרדת.

החברה ממאונטיין וויו בקליפורניה מכחישה בעקביות טענות לתחרות לא הוגנת מצידה. גוגל טוענת כי למרות ההיקף הנרחב של עסקיה, היא מעניקה שירות יעיל ושימושי לצרכנים.

מרבית השירותים שמציעה החברה ניתנים לצרכן ללא תשלום, בתמורה לפרטים אישיים בהם היא משתמשת למכירת פרסומות. גוגל מתעקשת כי היא לא מחזיקה בכוחות מיוחדים שכופים על הצרכנים להשתמש בשירותיה או מונעים מהם להתשמש בשירותים של חברות אחרות.

דוח שפרסמה לאחרונה ועדשת המשנה למשפט של בית הנבחרים בארה"ב, אחרי חקירה בת שנה של חברות הטכנולוגיה המובילות, קבע כי לגוגל מונופול בשוק החיפוש באינטרנט. על פי הדוח, החברה ביססה את מעמדה כמונופול במספק שווקים דרך רכישת חברות וטכנולוגיות מוצלחות שפותחו בחברות אחרות. חקירת בית הנבחרים מצאה שגוגל קנתה כ-260 חברות בעשרים השנים האחרונות.

חבר בית הנבחרים הדמוקרטי שהוביל את החקירה, דיוויד סיסילין מרוד איילנד, בירך על הגשת התביעה. לדבריו, "חשוב מאוד שהתביעה התרכזה במונופול של גוגל על חיפוש ופרסום באינטרנט, ובו זמנית עוסקת גם במהלכים האנטי-תחרותיים של החברה, דרכם היא מססת מונופול בשטחים אחרים: מפות, דפדפנים ועוד".

מחלקת המשפט ניסתה לגייס תמיכה במדינות השונות בארה"ב, אחרי ש-50 מדינות וטריטוריות אמריקאיות פתחו בחקירה כנד גוגל. עד כה, 11 מדינות, כולן עם תובע כללי מהמפלגה הרפובליקנית, הצטרפו לתביעה הפדרלית.

התובעים הראשיים בניו יורק, קולורדו, נברסקה, קרוליינה הצפונית, טנסי ויוטה פרסמו אתמול הודעות לתקשורת, לפיהן החקירות שהם מנהלים בנושא עדייו לא הסתיימו, וכי אם יגיעו למסקנה שיש מקום לתביעה יצטרפו לזאת של מחלקת המשפט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!