דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

יוצאים מהסגר / משרדי החינוך והבריאות מקדמים חזרה ללימודים בקפסולות, ההורים והרשויות מתנגדים

המתווה תואם את עמדת מומחי בריאות הציבור, לפיה קפסולות ימנעו התפרצויות קורונה | היישום בכיתות א'-ב' דורש תוספת 1.6 מיליארד שקלים, שטרם הוסכמה עם האוצר | לפי משרד החינוך, תידרש דחייה של 3 שבועות בחזרה ללימודים

תלמידי כיתה א' ביום הראשון ללימודים. 1 בספטמבר (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
תלמידי כיתה א' ביום הראשון ללימודים. 1 בספטמבר (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
דוד טברסקי

משרד החינוך דורש שתלמידי ומורי כיתות א'-ב' יחזרו ללימודים במתכונת קפסולות, בהתאם להמלצות משרד הבריאות ומומחי בריאות הציבור. ההצעה, שדורשת תוספת תקציב של 1.6 מיליארד שקלים, נתקלה בחוסר הסכמה בין משרדי הממשלה, ובהתנגדות של ארגוני ההורים ומרכז השלטון המקומי. ישיבת שרי קבינט הקורונה לדיון במתווה החזרה שתוכננה להתקיים אתמול (שלישי) נדחתה עקב חוסר הסכמה בין משרדי החינוך, הבריאות והאוצר על המתווה, והיא צפויה להתקיים היום.

מתווה החזרה ללימודים בבתי הספר של משרד החינוך כולל את הרחבת מתווה הקפסולות לכיתות א' וב' וגם לכיתות ה' ו', וכן לגני הילדים שכבר חזרו לפעול ללא קפסולות. המשמעות היא למידה בקבוצות קטנות שלא יפגשו האחת את השנייה, ולא בכיתות מלאות, בדומה לאופן בו למדו כיתות ג' וד' מתחילת שנת הלימודים הנוכחית.

החזרה ללימודים בקפסולות תואמת את המלצות משרד הבריאות ומומחי בריאות הציבור. צוות המומחים של האוניברסיטה העברית המייעץ לקבינט הקורונה, וגם ראשת שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי, הצביעו על למידה ללא קפסולות כסכנה שעלולה להוביל להתפרצויות קורונה בבתי הספר, כפי שאירע לאחר פתיחת מערכת החינוך במאי וגם בספטמבר השנה.

משרדי החינוך והבריאות הפנימו את טעויות העבר

מבחינת משרד החינוך ומשרד הבריאות, מדובר בסיבוב פרסה והפנמה של טעויות העבר. מערכת החינוך נפתחה במאי לתקופה קצרה של למידה בקפסולות בגנים ובכיתות א' עד ד', ולאחר שבועיים חזרה לפעול במתכונת של כיתות מלאות. ביולי הציע שר החינוך יואב גלנט מתווה של למידה בקפסולות לגנים ולתלמידי היסודי, אך בסופו של דבר, לאחר דיונים עם משרדי הבריאות והאוצר, נבחר מתווה בו רק כיתות ג' וד' למדו בקפסולות במשך שבוע מלא, והגנים וכיתות א' וב' ללא קפסולות כלל. יתר הכיתות הגיעו לבית הספר פיזית רק חלק מהשבוע, בלימודים שהתבצעו בקפסולות אך עם חריגות מהן, למשל בלימודי מגמה.

עתה, לאחר מחקרים שהראו כי מפגשים בין ילדים עלולים להיות מנוע להפצת המגפה, וכניסת עשרות אלפי תלמידים ומשפחותיהם לבידוד, קיבלו במשרד את המלצות המומחים, שקראו לקפסולות מלאות גם בגיל הרך.

במשרד החינוך אומרים כי יישום המתווה ידרוש גיוס של כ-13 אלף מורות חדשות ויעלה כ-1.6 מיליארד שקלים. לפי המשרד, ביצוע המתווה אפשרי תוך חמישה שבועות, כלומר שלושה שבועות אחרי הזמן שבו תוכננה החזרה ללימודים פיזיים בבתי הספר. כחלופה הציע המשרד קיום לימודים במתכונת של שלושה ימים בשבוע לקפסולה, או למידה לסירוגין של שבוע.

עלות המתווה: 7.5 מיליארד שקלים

במשרד החינוך מקדמים גם מתווה מורחב ללימודים בקפסולות בגני הילדים ובכל שכבות בית הספר היסודי, שעלותו השנתית הכוללת היא 7.5 מיליארד שקלים. לפי המשרד, למידה בקפסולות בשכבות ה'-ו' תדרוש תוספת של 1.6 מיליארד שקלים, בנוסף לתוספת בסכום זהה לכיתות א'-ב'. המעבר לקפסולות בגני הילדים דורש תוספת של 17 אלף סייעות, בעלות של כ-2 מיליארד שקלים. בנוסף, לפי הערכה ראשונית של המשרד, תידקש השקעה נוספת של למעלה מ-2.3 מילארד שקלים בתקצוב אמצעי מחשוב, הקמת מחיצות ל-20 אלף גנים, תגבור מערך הנקיון, פיצול ההסעות והרחבת מערך ההסעות כולו לצורך הגבלת כמות התלמידים בכל הסעה.

במשרד האוצר ובהסתדרות המורים עדיין לא התייחסו באופן רשמי להצעה. ככל הנראה בהיעדר תקציב מדינה מאושר ואי יציבות פוליטית, משרד האוצר יתקשה לאשר תקציב כזה, שעלותו אף גבוהה מכלל ההשקעה במתווה הראשוני לחזרה ללימודים. בראשון השבוע דחה משרד האוצר את דרישת משרד החינוך לצמצם את שבוע הלמידה בגנים לחמישה ימים, לאחר פנייתן של עשרות עיריות על כך שאינן עומדות בעומס גיוס כוח האדם לגנים בגלל התקנות החדשות שאינן מאפשרות ניוד סייעות בין גנים והעסקת סייעות מערים אדומות. לפי משרד האוצר, הבקשה נדחתה מכיוון שהיא תדרוש את פתיחת הסכמי העבודה של הגננות.

מזכלי"ת הסתדרות המורים, יפה בן דוד. דרשה בשבועיים האחרונים את הרחבתו של מתווה הקפסולות לכיתות א' וב'. נכון להיום, סכסוך העבודה עליו הכריזה הסתדרות המורים בגין הפגיעה בבריאותן של גננות בגלל היעדר מיגון ותנאים בסיסיים לשמירת על בריאותן.

ארגוני ההורים: "להחזיר את ילדינו בעוד חמישה שבועות – רעיון הזוי"

ברשויות המקומיות ובארגוני ההורים מתנגדים למהלך, עקב הזמן הממושך שדורשת ההתארגנות אליו, וקוראים להחזיר את הלימודים במתכונת של טרום הסגר, כבר בסוף החודש.

"ילדי ישראל אינם ריבוע בזום", נאמר בהודעת הנהגת ההורים הארצית, שאף קראה להחזיר את כלל מערכת החינוך היסודית בשלב השני של החזרה מהסגר, ולא רק את הכיתות הנמוכות, על בסיס המתווה שאושר בקיץ והיערכות הרשויות המקומויות. "איש לא ישכנע אותנו שלמקבלי ההחלטות לא היה מספיק זמן להיערך לחזרה מהסגר, לכן הרעיון הפשוט הזוי להחזיר את ילדינו ללמידה בעוד חמישה שבועות חייב להיפסק לאלתר". ההורים דורשים הקמת מערך שיאפשר לילדים ללמוד במשמרות, במבני ציבור ובמבני בתי הספר העל-יסודיים, במתכונת של שבוע למידה מלא.

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, התנגד לצמצום שבוע הלמידה או ללמידה של שבוע-שבוע: "מדובר בהצעה שתפגע בלמידה שלהם, בשגרה שלהם, בחיי החברה שלהם והיא פשוט בלתי ישימה. משמרות של שבוע שבוע מתאימות לצבא ולא לתלמידים בכיתה א'." בניגוד להמלצות משרד הבריאות, טען ביבס שאין סיבה להרחבת מתווה הקפסולות: "משרדי החינוך והבריאות צריכים להגיע לפיתרון ההגיוני יותר לאור נתוני התחלואה שרק פחתו – למידה בכיתות אורגניות תוך הקפדה על ההנחיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!