דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סגר שני

סגר שני / שרי קבינט הקורונה דרשו להאיץ הקלות בסגר, ההחלטה נדחתה לשבוע הבא

השרים החליטו לבחון את צמצום מספר השלבים בתכנית היציאה מהסגר מ-9 ל-5 | שר האוצר ישראל כ"ץ דרש להאיץ פתיחת חנויות ובתי ספר: "הסגר חונק את העסקים" | מחלוקת על הרחבת הקפסולות לכיתות א'-ב'

בתי קפה סגורים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
בתי קפה סגורים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
דפנה איזברוך
אסף צבי
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ישיבת קבינט הקורונה הסתיימה הערב (רביעי) בהחלטה לדחות את ההחלטה על השלב הבא בתכנית היציאה בסגר לשבוע הבא, על אף דרישת שר האוצר ישראל כ"ץ ושרים נוספים להאיץ פתיחת עסקים ולהחזיר את הלימודים בבתי הספר לשכבות הצעירות.

לפי הודעת משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות, שרי הקבינט אישרו את עקרונות תכנית היציאה של משרד הבריאות, הכוללים מעבר משלב לשלב בהקלות על פי מדדי הבריאות והערכת מצב ולא לפי תאריכים, תוך מרווח מינימלי של 14 יום במעבר בין כל שלב לשלב. עם זאת, לבקשת רה"מ נתניהו ושרים נוספים, ייבחן צמצום מספר השלבים בתכנית מ-9 ל-5, והקבינט ידון בנושא בשבוע הבא. גם ההחלטה על מתווה פתיחת מערכת החינוך נדחתה לשבוע הבא, מה שמקשה על יכולת ההיערכות לפתיחת בתי הספר היסודיים.

בטרם ישיבת הקבינט התעמתו שר האוצר ישראל כ"ץ, שדרש האצה בפתיחת עסקים ומערכת החינוך, ושר הבריאות יולי אדלשטיין, שכינה את דרישות כ"ץ "פופוליסטיות". כ"ץ התנגד גם למתווה המחודש של משרדי החינוך והבריאות לחזרה ללימודים, שכולל לימודים בקפסולות גם בשכבות א' וב', בעלות של כ-6 מיליארד שקלים.

בפתח הקבינט אמר ראש הממשלה נתניהו כי "אנחנו צריכים לעשות עכשיו שלושה דברים: קודם כל, לשמר את ההצלחה של הסגר שהושג בעזרתכם אזרחי ישראל. אתם עשיתם כאן מאמץ גדול ואני מודה לכם. הדבר השני, לעבור משלב לשלב בהדרגה. לא יהיו תשעה שלבים, יהיו פחות שלבים, אבל הם יהיו מדורגים. הדבר השלישי, אם נראה שיש עלייה בחזרה – כמו שקורה עכשיו במדינות אירופה – נאלץ להחזיר בחזרה חלק מההגבלות."

כ"ץ דורש להאיץ פתיחת עסקים ומערכת החינוך :"הסגר חונק"

שר האוצר כ"ץ דרש לאפשר איסוף עצמי של מוצרים לכל העסקים החל ממחר, ולעסקים הקטנים וחנויות הרחוב, המספרות, מכוני היופי והקוסמטיקה והצימרים לשוב לפעילות כבר בראשון הקרוב. לדבריו "כמעט אישרנו את זה בשבוע שעבר". בנוסף דרש כ"ץ להחליף בין השלבים השני והשלישי בתכנית המשרד, שאושרה עקרונית בקבינט, ולאפשר פתיחה כוללת של המסחר, כולל הקניונים, השווקים ומרכזי הקניות וכיתות א-ד, כבר ב-1 בנובמבר, "בכפוף לשמירת כל כללי הבריאות – מתוך הנחה שנגיע למדד של כ-1000 חולים ביום". לפי התכנית השלב השני אמור לכלול טיפולים לא רפואיים, רפואה משלימה וחזרה של כיתות א'-ד' ללימודים בבתי הספר בלבד.

מתווה משרד הבריאות ליציאה מהסגר (שקפים ממשרד הבריאות)
מתווה משרד הבריאות ליציאה מהסגר (שקפים ממשרד הבריאות)

כ"ץ תקף את משרד הבריאות, שלדבריו ״חייב להפסיק את הסגר החונק על העסקים בישראל, שסגורים כבר למעלה מחודש וחצי, ולאפשר להם לחזור לפעילות". הוא אמר כי "יש לכל הממשלה אחריות על מצב הכלכלה והחברה בישראל. אפשרנו למשרד הבריאות קיום סגר חסר תקדים בהיקפו וכעת עם ירידת התחלואה יש לאפשר לעסקים לחזור לפעילות כדי למנוע קריסת עסקים ולהביא לצמיחת המשק וצמצום האבטלה. הסיוע הרחב ויוצא הדופן שאנו נותנים, הוא לא תחליף ליכולת העסק לחזור ולפעול, ולשמר את יכולתו לפעול גם בעתיד.״

כ"ץ הודיע על התנגדותו למתווה החזרה של כיתות א' וב' בקפסולות, שלדבריו ידרוש תוספת תקציב של כ-6 מיליארד שקלים, על אף שמשרד החינוך טען שעלות המתווה נמוכה יותר. לדבריו, "משרד הבריאות שינה את דעתו ארבע פעמים והצעת משרד הבריאות כיום לחיוב קפסולות בכיתות א-ב, בשונה מכל עמדתם בעבר, אינה ישימה ופירושה תוספת תקציבית של 6 מיליארד שקלים, בנוסף ל4.2 מיליארד ש״ח שהוקצו כבר בעבר, ולפי דברי שר החינוך דחיית פתיחת כיתות א-ב בחודשיים לשם העברת תקציב, הערכות וגיוס כח אדם."

אדלשטיין: "במקום הצהרות, חובת משרד האוצר להעניק פיצוי הולם לנפגעים מהסגר "

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, ביקר את דברי כ"ץ ודרש לדאוג לפיצוי לעסקים. "שר הבריאות מבקש מכל שרי הממשלה לנהוג באחריות ובממלכתיות, ובוודאי לא בפופוליזם", נאמר בהודעת לשכת השר, "למען בריאות הציבור והכלכלה הישראלית, מצופה מכולם להפיק לקחים מהיציאה המהירה מהסגר הראשון. בין היתר כדי לא להגיע לסגר שלישי אשר יגרום נזק עצום לכלכלה. במקום הצהרות, חובת משרד האוצר להעניק פיצוי הולם לכל הנפגעים מהסגר ולא להסתפק בדמי כיס".

לפי ynet, על הדרישה להקדים פתיחת עסקים אמר אדלשטיין כי "גם בדיון הקודם הבהרתי, מדובר בפעם בשבועיים בין שלב לשלב. לומר שהדברים לא היו ברורים זה פגיעה באינטליגנציה".

הערב הודיעו משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות כי הדיון לגבי מספר השלבים בתכנית, לרבות אפשרות לצמצם אותה לחמישה שלבים במקום תשעה, ותכולת כל שלב, יימשך בשבוע הבא ובמסגרת זו תסוכם גם סוגיית החינוך. משרד הבריאות יגבש התייחסות לנושאים שהועלו ע"י השרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!