דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

דיור / תופעה: ניצול דיירים ע"י קבלנים בפרויקטים של התחדשות עירונית

לצד התנופה ביישום פרוייקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38, מתרחבת גם תופעה בה מנוצלים דיירים אשר לא מודעים לזכויותיהם על ידי קבלני הפרוייקטים. דו"ח שפרסם משרד הרווחה חושף את מימדיה ואופייה של התופעה.

שלט בניין בת״א (צילום: יהל פרג׳).
שלט בניין בת״א (צילום: יהל פרג׳).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

פרוייקטים של התחדשות עירונית מהווים במקרים רבים פתרון דיור מוצלח מבחינה כלכלית וסביבתית לחידוש מרכזי הערים ולהוספת יחידות דיור באיזורים צפופים בהם הבנייה כבר רוויה. עם זאת, דו"ח של משרד הרווחה מתריע מפני תופעה ובה במסגרת פרויקטים אלה מנוצלים תושבים שלא מבינים כיצד למצות את זכויותיהם, על ידי יזמים השואפים להשאת רווחיהם. ועדת העבודה והרווחה בכנסת דנה ביום רביעי השבוע בנושא ותבעה להבטיח לתושבים ליווי והסברה למניעת ניצול.

במרכז הדיון עמד דו"ח שהרכיב משרד הרווחה על בסיס מידע שנאסף מעובדים קהילתיים שסייעו לתושבים ב-11 יישובים: עכו, קרית ים, מגדל העמק, חיפה, אור עקיבא, רחובות, ראשון לציון, תל אביב, נתניה, קרית גת, ירושלים, אשדוד ובית שמש. הסיוע הוענק לתושבים המעורבים בפרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38. בדו"ח מפורטים מקרים בהם נוצלו תושבים על ידי קבלני חתימות שהבטיחו להם הבטחות שונות והחתימו אותם על הסכמים מבלי שהתושבים הבינו למה התחייבו.

הבעיות ביישום פרוייקטים של התחדשות עירונית, נובעים במידה רבה מהפער בין הדיירים, המשתייכים במקרים רבים לציבורים מוחלשים, לבין הקבלנים, המצוידים בידע מקצועי רב. נתוני הדו"ח מעידים על אחוז גבוה של תושבים המשתתפים בפרויקטים שהינם עניים או שאינם קוראי עברית. 32% מהתושבים ב-10 הפרויקטים הנסקרים היו כבר מטופלים במחלקות הרווחה, כאשר 16.7% הם קשישים, לרבות סיעודיים, ו-25% מתוכם הם עולים שאינם דוברי עברית.

בין השאר, מסופר בדו"ח על מקרים בהם הוחתמו תושבים על הסכם מבלי להבין את פרטיו ומבלי שהמסמך יהיה בידיהם, אך ורק כנגד הבטחות שונות שניתנו בעל פה. עוד מסופר בדו"ח, על תושבים שחתמו על הסכם תחת לחץ בשל הטרדות חוזרות ונשנות בשעות שונות לאורך היום והערב המאוחרות.

במקרה מסוג זה שהתרחש בראש העין, עירבו העובדים הקהילתיים בעיר את היועצת המשפטית של העירייה בכדי לבטל את חתימתם של דיירים מקרב קהילת יוצאי אתיופיה על ההסכם הבעייתי, ואירגנו הסברה לציבור הדיירים בה נאמר להם לא לחתום על אף מסמך.

סכנה, כאן בונים. צילום ארכיון: הדס פרוש \ פלאש 90
סכנה, כאן בונים. צילום ארכיון: הדס פרוש \ פלאש 90

הסיוע של עובדי משרד הרווחה ניתן ל-11,118 בתי אב. בעבור 1,201 מהם, נעשתה התערבות להגנה מפני ניצול שכבר התרחש, ופעולות למניעה מוקדמת של ניצול נעשו בקרב 5,521 בתי אב נוספים. סוגי הסיוע המתבקשים הם מקיפים וכוללים בין היתר הכשרות והסברה לתושבים ולפעילים על התחדשות עירונית, סיוע במיצוי זכויות לדיירים, סיוע בהתארגנות בניינים, טיפול בקונפליקטים בין דיירים שכנים ובין דיירים ליזם, השתתפות בועדות היגוי בישוב או בשכונה, ובמקרים מסויימים גם טיפול בביטול חתימות.

בדיון השתתף רוברט גולדשטיין, פעיל חברתי משכונת נווה דוד בחיפה שאמר כי "יש מגוון אנשים, יוצאי בריה"מ, אתיופים, אחוז גדול מהם לא מבינים את השפה והם חותמים לכל אחד כמעט על כל דבר, חלקם מפחדים לצאת כי הם אומרים זה הבית שלי, אני לא רוצה לצאת משם ולא מבינים את המשמעות של התחדשות עירונית".

חירייה עלו חמרה, מנהלת מחלקת העבודה הקהילתית בעיריית חיפה אמרה כי "לא רק תושבים חלשים לא יכולים להתמודד עם גופי הידע של התחדשות עירונית. זה ידע כלכלי, משפטי, נדל"ני. אלו תהליכים מאוד מורכבים, וכשהגיעו אלינו תושבים, הבנו שאנחנו צריכים ללמוד בעצמנו. אני רואה בהתחדשות עירונית הזדמנות היסטורית למשרד הרווחה ואולי למדינת ישראל לפורר כיסי מצוקה בפריפריה. צריך לתת לתושבים כלים בשלב התכנון – בנינו ממש אקדמיה של התחדשות עירונית בחיפה, גם לארגן אותם לפני שיגיעו היזמים, ולא שהיזמים יארגנו אותם לפי האינטרסים שלהם. בתוך תהליך כזה זה ניתן לביצוע. גם אחרי הפרויקט תיבנה קהילה חדשה עם 75% תושבים חדשים. המשך הליווי לתושבים הותיקים הוא מאוד משמעותי. צריך לקלוט אותם מחדש עם שירותים ציבוריים ברמה גבוהה".

תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי  "הדוח של משרד הרווחה הוא חשוב ותקדימי. עד עכשיו חשבנו שזה מצב של 'WIN-WIN-WIN': היזם מרוויח כסף, העיר מרוויחה תוספת דיור, והדיירים מרוויחים דיור משופר. הדו"ח שם על זה סימן שאלה מבהיל וזה משקף את החשיבות של העבודה הסוציאלית הקהילתית. העובדים לא יזמו את זה, אלא הגיבו לתושבים שנתקלו בקשיים מול היזמים. שמירת זכויות הדיירים לא הובילו את מהלכי ההחתמה, אלא הרווח ליזמים. זו נורת אזהרה כאשר אנחנו מתקדמים לקראת אישור של עשרות פרויקטים עם עשרות אלפי דיירים".

יגאל גואטה (ש"ס) התייחס לנושא הדאגה לדיירים ואמר כי "הדאגה לתוספת הדירות היא כאין וכאפס לעומת הדאגה לחלש. צריך גם ליווי מקצועי לא מהצד הסוציאלי. אישה לבדה, אלמנה למשל, מבחינתה, היא לא רוצה כלום. היא רגילה לחיות באותו הבית, ולא מוכנה לשינויים, גם אם הם לטובתה. האנשים האלה לא אוהבים שמזיזים להם דברים. בטח ובטח – צא מהבית שלך ותעבור לבית חדש. אין לה מושג מה הערך של הדירה שלה לעומת הדירה שהיא אמורה לקבל. אם ישימו אותה במגדל של 50 קומות והיא בקומה 39, והיא רוצה רק ללכת לבית כנסת בשבת, אבל היא תשאר בבית ובבד בבד יש דמי ניהול במגדל של 1,200 ש"ח ואז היא תנושל. אנחנו נעמוד על כך שכל הדברים האלו לא יהיו".

אריאלה שטיינברג, קרית אליעזר, פעילה שכונתית מחיפה: "עברתי קורסים של התחדשות עירונית, קראתי את החוק, העובדת הקהילתית חברה אלינו בנושא של פינוי בינוי והיא עזרה לנו מאוד. אנשים כאן חתמו למספר גורמים שונים. היא גשרה בינינו לבין העירייה ויצרה מקום מאחד ומאוד מועיל. בזכות זה התקדמנו ונפגשנו עם נציגי העיריה. בלעדיהם, דברים חשובים לא היו קורים. הרווחה מודעת למצב התושבים".

בדיון הצהירו חברי הוועדה כי יבקשו לקבל דיווחים מדוייקים על הדאגה לתושבים החלשים, אך בהעדר מנגון מסודר ישאר גורלם של הדיירים בפרויקטים  פעילים ברחבי הארץ תלוי בגורל וברצונם הטוב של מחלקות הרווחה המקומיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!