דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

זכויות להט"ב / האפיפיור פרנציסקוס הציע לאשר בחוק נישואים אזרחיים לבני אותו המין

את הדברים אמר בסרט תיעודי חדש בשם "פרציסקו" שהוקרן היום (רביעי) לראשונה בפסטיבל הסרטים ברומא | "להומוסקסואלים יש הזכות להקים משפחה. הם ילדיו של אלוהים"

פרנציסקוס. (AP Photo/Gregorio Borgia)
פרנציסקוס. (AP Photo/Gregorio Borgia)
אוריאל לוי

האפיפיור פרנציסקוס הציע לאשר בחוק נישואים אזרחיים לבני אותו המין. הצעתו של פרנציסקוס תחרט כאחת המהפכות הגדולות ביותר שערך הכס הקדוש בכהונתו המהפכנית. את הדברים אמר בסרט תיעודי חדש בשם "פרציסקו" שהוקרן היום (רביעי) לראשונה בפסטיבל הסרטים ברומא. הכנסייה הקתולית התייחסה עד כה ליחסים חד-מיניים, ובמיוחד ליחסים בין שני גברים, כחטא אסור. קודמיו של פרנציסקוס התנגדו נחרצת לרפורמות המותירות נישואים חד-מיניים.

"לאנשים הומוסקסואלים יש זכות להיות במשפחה. הם ילדים של האל ויש להם זכות למשפחה. אי אפשר לזרוק מישהו או להפוך אותו לאומלל בגלל זה", אמר פרנציסקוס בסרט התעודה "פרנצ'סקו" בנוגע ליחסו לאנשים שמזהים את עצמם כלהט"בים.

(AP Photo/Gregorio Borgia, file)
(AP Photo/Gregorio Borgia, file)

"להומוסקסואלים יש הזכות להקים משפחה. הם ילדיו של אלוהים. מה שאנחנו צריכים זה חוק נישואין אזרחי. בדרך זו הם יהיו מכוסים מבחינה משפטית. אני תמכתי בזה", אמר האפיפיור בהתייחסו לתקופת כהונתו כארכיבישוף של בואנוס איירס, בתקופה בה התנגד לחקיקה שמאשרת נישואים חד-מיניים, אולם תמך בהגנה משפטית לזוגות חד-מיניים.

הסרט "פרנצ'סקו" של הבמאי יבגני אפינייבסקי עוסק בחייו של פרנציסקוס ובתקופת כהונתו כראש הכנסייה הקתולית. סרט התעודה על האפיפיור נגע גם בעמדותיו לגבי סוגיות חברתיות אקטואליות, בהן התעצמות הפערים בין עשירים לעניים, גזענות, משבר האקלים, התעללויות מיניות של כמרים, הגירה ופליטים, סחר בבני אדם, קיטוב פוליטי והיחסים בין נוצרים, מוסלמים ויהודים. ביוגרף האפיפיור, אוסטין אייבריי, אמר שהתבטאויותיו של פרנציסקוס בנוגע לזוגות חד-מיניים בסרט הן הברורות ביותר מאז שנכנס לתפקיד ב-2013.

"מסר חזק למקומות בהם הכנסייה מתנגדת לחוקים כאלה"

הכומר הישועי שנחשב למנהיג ההומואים הקתולים, ג'יימס מרטין, שיבח את דבריו של האפיפיור כ"צעד גדול קדימה בתמיכת הכנסייה בקהילת הלהט"ב". מרטין הוסיף כי "דבריו החיוביים של האפיפיור על נישואין אזרחיים מעביר מסר חזק למקומות בהם הכנסייה מתנגדת לחוקים כאלה".

אחת הדמויות הראשיות בסרט החדש הוא חואן קרלוס קרוז, מאמין צ'יליאני שעבר התעללות מינית בכנסייתו. קרוז, שהוא הומו, אמר כי במהלך פגישותיו הראשונות עם האפיפיור במאי 2018, הבטיח לו פרנציסקוס שאלוהים ברא אותו כפי שהוא אוהב אותו. קרוז מספר את סיפורו בקטעים לאורך הסרט, ומתאר את התפתחות ההבנה של פרנציסקוס לגבי ההתעללות המינית שעבר.

בחלק אחר בסרט מדבר האפיפיור על אנדראה רוברה, הומו שאימץ שלושה ילדים ביחד עם בן זוגו. רוברה התראיין בסרט וסיפר שהוא הלך למיסת בוקר שניהל פרנציסקוס והעביר לו מכתב שבו תיאר לו את מצבו. הוא כתב שהוא ובן זוגו רצו לגדל את ילדיהם כקתולים בקהילה המקומית, אולם לא ידע איך הם יתקבלו על ידי הסביבה. בסרט לא צוין באיזו מדינה מתגורר רוברה.

אמירה בעלת השפעה גדולה במרכז אמריקה, במזרח אירופה, באפריקה ובמזרח הרחוק

רוברה המשיך וסיפר שהאפיפיור צלצל אליו כעבור כמה ימים ואמר לו שהוא התרגש ממכתבו וקרא לזוג להציג את ילדיהם בפני הכנסייה המקומית, אולם הזהיר אותם מפני האפשרות שהכנסייה תתנגד לקבלם. רוברה נראה בסרט מעביר את המכתב לאפיפיור. הוא אמר שהוא ובן זוגו הקשיבו לעצתו של פרנציסקוס ושהם שמחים שעשו זאת.

"המסר והעצה שלו הועילו לנו מאוד משום שעשינו בדיוק את מה שהוא אמר לנו. זו השנה השלישית שהילדים שלנו מתחנכים בכנסייה", אמר רוברה בסרט. "האפיפיור לא ציין מה דעתו על המשפחה שלי ולכן אני חושב שהוא נוהג על פי הדוקטרינה הכנסייתית בסוגיה זו, אבל היחס לאנשים השתנה".

מאז נבחר לתפקיד מנהיג הכנסייה הקתולית ב-2013, גילה פרנציסקוס גישה מכילה ומקבלת יותר מקודמיו באשר להומוסקסואליות. דבריו של פרנציסקוס בסרט צפויים לעורר התנגדות בקרב הקתולים, ובייחוד השמרנים שבהם. הצהרתו תשפיע על הקתולים במדינות רבות בהן נישואים חד מיניים אסורים ורדיפת הלהט"בים משמעותית יותר. כך במרכז אמריקה, במזרח אירופה, באפריקה ובמזרח הרחוק.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!