דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוצאים מהסגר

יוצאים מהסגר / עצמאים ובעלי עסקים מתכננים הפגנת אלפים הערב: ״על סף התמוטטות, אין פרנסה או תקווה״

המענקים לא מגיעים: ״מאמן כושר מקבל 700 שקלים בחודש״, ההחלטות שרירותיות: ״מסתכלים על הסופרים והמקסטוקים פתוחים״, ולעצמאים נמאס | הערב בשעה 20:00 בכיכר הבימה הם מבטיחים: ״לא ניתן להוציא גזר דין מוות על העסקים בישראל״

הפגנת עצמאים מחוץ לכנסת בזמן הגל הראשון (יונתן זינדל / פלאש 90)
הפגנת עצמאים מחוץ לכנסת בזמן הגל הראשון (יונתן זינדל / פלאש 90)
הדס יום טוב
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אלפי עצמאים ובעלי עסקים יצאו להפגין היום בשעה 20:00 בכיכר רבין. המחאה מגיעה על רקע חודשים ארוכים בהם עצמאים ובעלי עסקים נמנעו מלהפגין. שר האוצר, ישראל כ״ץ, אמר במספר ראיונות לאחרונה שהטיפול במשבר הכלכלי טוב, והעובדה היא שאין יותר מחאה.

רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים (להב), חושב אחרת. ״אנשים רואים את החופים, הסופרים הגדולים והמקסטוקים פתוחים, עשרות אנשים בפנים, והעסק שלהם עומד סגור. על סף התמוטטות כלכלית״.

רועי כהן, נשיא להב (צילום: להב)
רועי כהן, נשיא להב (צילום: להב)

בישראל כ-280 אלף עצמאים, 172 אלף עסקים זעירים, 35 אלף עסקים קטנים, ו-33 אלף עסקים בינוניים. על פי נתוני משרד הכלכלה, עצמאים ועסקים קטנים ובינוניים אחראים לכ-54% מהתוצר העסקי בישראל. חלק גדול מהם משתייך לענפים שספגו את הפגיעה הקשה ביותר במשבר: תיירות, מסעדנות, תרבות, אירועים ועוד. רבים מהם מתלוננים על קבלת החלטות שרירותית שאין מאחוריה היגיון.

״קיווינו שעם סיום הסגר נפתח את העסקים, וההיגיון יגבר על האינטרסים הפוליטיים״, אומר ל'דבר' ירון סלע, בעלים של רשת חדרי הכושר גרייט שייפ. ״במקום זה אנחנו רואים שורה של החלטות בלתי הגיוניות. מותר להתכנס עשרה אנשים בחלל סגור, לעשרים אנשים מותר להתאמן ביחד, אבל אסור למדריך לקבל על זה כסף. מה ההיגיון פה אני לא מצליח להבין״.

נועם עזרא, מטפל ברפואה סינית, מחזק את דבריו של סלע ״בבית החולים מותר לי לטפל במאושפז. אבל בקליניקה אסור. את מבינה את האבסורד?״.

מחאת עסקי הטקסטיל ברחוב אילת בתל אביב (צילום: פלאש90)
מחאת עסקי הטקסטיל ברחוב אילת בתל אביב (צילום: פלאש90)

85 אלף עסקים ייסגרו

אבל לא רק ההחלטות השרירותיות דוחפות את העצמאים ובעלי העסקים לצאת להפגין, אלא גם המצוקה הכלכלית שבה הם נמצאים. ביולי האחרון פרסמה חברת דן אנד ברדסטריט דו״ח שטוען שעד סוף 2020 צפויים להיסגר 85 אלף עסקים בישראל.

״אנחנו המומים מהמצב שאליו הגענו. עשרות חדרי כושר נסגרו ולא יפתחו שוב״, אומר סלע שמשמש גם כיו"ר ארגון בעלי העסקים בענף הספורט והכושר. ״יש עסקים שעובדים בצורה מאוזנת. ההכנסה וההוצאה החודשית מאוזנת, ואז מי שספג פגיעה פתאומית של 30% מהמחזור נכנס לגרעון. אנשים נכנסים לייאוש מהמצב. אתה מגלה שלהיות יזם בישראל זו סכנה קיומית לך ולמשפחה שלך״.

ירון סלע (צילום: אלבום פרטי)
ירון סלע (צילום: אלבום פרטי)

אסתי זקהיים גם היא חלק ממארגנות ההפגנה. ״כיו"ר שח״ם אני נתקלת יום יום בפניות משחקנים ושחקניות שממש רעבים ללחם״, היא אומרת, ״אני מדברת עם שחקניות ושחקנים משותקים, מבוהלים, מבודדים, רעבים, שלא עובדים כבר 8 חודשים. והסבל הוא לא רק כלכלי, הוא נפשי, תחושת חוסר האונים, וחוסר המשמעות, שאין בנו צורך קשה פי כמה וכמה״.

נועם עזרא מספר על הפגיעה הכלכלית שהוא ספג. ״בעסק שלי הפרטי, יש לי 40% ירידה בהכנסות ב-2020״, הוא אומר, ״אבל יש עצמאים אחרים שהגיעו לאפס. גם אני וגם אשתי עצמאים, שנינו מטפלים, ממה נתקיים? יש בארגון הרפואה הסינית אותו אני מנהל, קבוצה של מאמני אומנויות לחימה. מה הם יעשו? דיברתי עם אחד מהם שמקבל מענק של 700 שקל בחודש איך הוא יפרנס את המשפחה שלו?״

נועם עזרא (צילום: אלבום פרטי)
נועם עזרא (צילום: אלבום פרטי)

54% בלבד מהסיוע הממשלתי שהובטח הגיע עד היום למשק. למרות ההבטחה לסיוע בגובה 7,000 שקלים בחודש, רבים מהעצמאים הצליחו לקבל מאות שקלים בלבד כסיוע מהמדינה. העובדות הללו מסבירות את הזעם והאכזבה בקרב העצמאים. דווקא הם, שניסו להיות קונסטרוקטיביים ולנתב את רוב האנרגיה להידברות עם הממשלה ועם חברי הכנסת, מצאו את עצמם אחרונים בתור.

״אנשים מתלבטים אם להפר את החוק או לא, כדי לשים אוכל על השולחן. וככה הופכים לעבריינים בעל כורחם״, אומר רועי כהן, ״מביאים את האנשים למקום שהם כמו בלדרים, פותחים את העסק מהדלת האחורית, קונים פירות באמצע הלילה כדי לשים בקדמת החנות, ובפנים למכור הלבשה״.

הפגנת ארגוני העצמאים בכיכר רבין בגל הראשון (צילום: יח"צ)
הפגנת ארגוני העצמאים בכיכר רבין בגל הראשון (צילום: יח"צ)

״אנחנו לא מותרות״

״מתייחסים אלינו כמו מותרות אבל אני רואה רגרסיה בריאותית כתוצאה מחוסר של פעילות ספורט מאורגנת״, אומר סלע, ״1.4 מיליון צרכני כושר ובריאות יש בישראל. זה לא תחביב או בילוי זה איכות חיים בסיסית. יש החמרה במצב הבריאותי של אנשים.

״כושר זה לא לייף סטייל, זה בריאות. זה היכולת של נכה פוליו או תאונות דרכים להשתקם. יש אנשים שצריכים להגיע לטיפולים והם בסכנת חיים של ממש. קחי לדוגמה את קרן לייבוביץ שמלמדת אנשים ללכת. אנשים נתקעים בכיסאות גלגלים״.

רועי כהן מספר על ההחלטה לחדש את המחאה שנראה שפסקה בחודשים האחרונים. ״התסכול עלה ובעבע, זה הגיע בעיקר מלמטה, שמעתי את ראשי הארגונים אומרים שחייבים לצאת לרחוב. אנשים אמרו לי שאם אין פרנסה, אין להם תקווה. שם הבנו שחייבים לחזור״.

אסתי זקהיים, יו"ר שח"ם(קרדיט: אמנדה סורודי)
אסתי זקהיים, יו"ר שח"ם
(קרדיט: אמנדה סורודי)

״אני הגעתי למצב שאני לא סובלת את זה יותר, אמרתי לחבריי, אנחנו  מנהלים בית תמחוי״, אומרת זקהיים. לשאלה מדוע לא היתה מחאה כלכלית בחודשים האחרונים היא עונה ״לא שקטנו על שמרינו. ניסינו לשרוד, ניסינו לעבוד מאחורי הקלעים, עם השרים המתאימים. בוועדות השונות. אבל כשהגיע הסגר השני, והגזרות החדשות, שוב סגרו אותנו, וביטלו הכול. זה כמו גזר דין מוות להרבה עצמאים. זה מה שמוציא את האנשים לרחובות״.

״האמת שגם אם היינו פותחים, אנשים לא היו באים״, אומר סלע, ״הענף שלנו סובל קשות ממסע דמוניזציה פראי של משרד הבריאות. שר הבריאות, סגן שר הבריאות, פרופ' חזי לוי, ופרופ' גרוטו המליצו לאנשים לא ללכת לחדרי כושר״.

רועי כהן מצפה לראות היום אלפי אנשים בהפגנה. כהן טוען שגם העובדים בחל״ת צפויים להצטרף להפגנה ״מתוך הבנה שאם העסקים יקרסו, פשוט לא יהיה להם לאן לחזור״. דבר אחד טוב אולי כן יצא מכל זה, סולידריות בין עובדים ועצמאים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!