דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בארה"ב

בחירות בארה"ב / טראמפ: "אם אבחר הבורסה תזנק", ביידן: "במקום ממנו אני בא, אנשים לא חיים מהבורסה"

העימות השני בין הנשיא טראמפ וסגן הנשיא לשעבר ביידן התאפיין בהתנהלות מכובדת יותר מקודמו, ודן בקורונה, בכלכלה, גזע, סביבה ועוד | טראמפ: "למדנו לחיות עם הנגיף", ביידן: "למדנו למות ממנו" | ביידן קרא להעלות את שכר המינימום ל-15 דולר לשעה

העימות השני בין טראמפ לביידן  (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)
העימות השני בין טראמפ לביידן (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

פחות משבועיים לבחירות, נפגשו לפנות בוקר (שישי זמן ישראל) נשיא ארה"ב דונלד טראמפ והמתמודד הדמוקרטי ג'ו ביידן בנאשוויל בירת טנסי לעימות שני ואחרון בהנחיית כריסטן וולקר, כתבת הבית הלבן של רשת NBC.

בעקבות התנהלות העימות הקודם, שהתאפיין בצעקות וקטיעות חוזרות בעיקר על ידי הנשיא טראמפ, שונו החוקים ובעימות זה ניתן היה לכבות מיקרופונים למתמודדים שחרגו ממסגרת הזמן והכללים. השינוי אכן הוביל להתנהלות יותר מסודרת, והעימות הצליח לגעת בכמה נקודות יסודות שבמחלוקת בין המתמודדים.

220 אלף מתים מקורונה

בתחילת העימות דנו המתמודדים בטיפול של ממשל טראמפ במגיפת הקורונה בה איבדו 220 אלף אמריקנים את חייהם. בעוד הנשיא, שחלה בעצמו בקורונה, הגדיר את התנהלותו והתנהלות ממשלו כמוצלחת ואמר כי הם "לומדים לחיות עם הנגיף" וכי הנגיף "בדרכו ללכת", על כך הגיב ביידן בעוקצנות כי הם לומדים למות ממנו.

בהמשך התנהל וויכוח ענייני יותר בין גישתו של טראמפ שקרא לפתוח את הכלכלה ואמר שלא ניתן לקיים את האומה האמריקנית אם לא יאפשרו לעסקים להיפתח. "99.9% מהצעירים מחלימים. 99% מהחולים מחלימים. אי-אפשר שהתרופה תזיק יותר מהמחלה. ביידן השיב כי הוא לא חושב שצריך לסגור את הכלכלה אלא לפתוח אותה בצורה אחראית ולהקפיד שכולם יהיו עם מסיכות ותהיה להם אפשרות לשמור על ריחוק חברתי, "אבל זה מצריך תקציבים: למחיצות פלסטיק שקוף, למערכות אוורור נאותות" וטען כי הממשל לא מעביר את התקציבים הנדרשים.

האנטר ביידן

נושא נוסף שעלה כצפוי היה השערורייה התורנית סביב חשיפת ה'ניו-יורק פוסט' אודות קשרים בין ביידן כסגן נשיא לבין חברת גז אוקראינית שבנו כיהן בדירקטוריון שלה, חשיפה שנחשבת על-ידי רבים כלא-מאומתת ולטענת אנשי ביידן 'בושלה' על-ידי רוסיה ואף על-ידי מי מאנשי טראמפ.

אובמה-קר לאן?

בנושא ביטוח הבריאות הממלכתי ויחס הממשל הנוכחי לתכנית 'אובמה-קר' אמר טראמפ כי הוא ימשיך לפעול לבטל את התכנית וכי היא פגעה באמריקנים בכך שחייבה אותם להיות חלק מביטוח ממלכתי ופגעה בזכות שלהם לבחור להם ביטוח פרטי. ביידן הגיב כי הוא יתקן את אובמה-קר כך שכל אמריקני יוכל ליהנות מביטוח בריאות ממלכתי, "שאינו פריווילגיה אלא זכות", על כך ענה הנשיא כי מה שביידן מציע "ישמיד את הביטוח שלכם".

יחסי החוץ

טראמפ האשים את ביידן כי ממשל אובמה לא הצליח לקדם את היחסים עם קוריאה הצפונית בעוד שהוא נפגש עם שליט קוריאה, קים ז'ונג און, שלוש פעמים ומנע את המשך האיומים מצד קוריאה הצפונית ואת הפסקת הניסויים הגרעיניים. ביידן השיב כי אובמה לא נפגש עם קים כי "הוא בריון" ואמר כי ארה"ב נפגשה גם עם היטלר ואז זה פלש לאירופה.

כלכלת הקורונה

בנושא הכלכלה האמריקנית אמר הנשיא כי כולם אומרים שאם הוא ייבחר, הבורסה תזנק בעוד שאם ביידן ייבחר היא תצלול, על כך הגיב ביידן כי במקום ממנו הוא בא אנשים לא חיים מהבורסה. על 12 מיליון המובטלים ו-8 מיליון אמריקנים שהתדרדרו לעוני, רבים מהם בעקבות הנזקים הכלכליים שהביאה מגיפת הקורונה אמר הנשיא כי הדמוקרטים חוסמים את חבילת התמריצים השלישית שהוא רוצה להעביר. לדברי ביידן, דווקא הרפובליקנים מתנגדים לתכנית וטראמפ השיב כי במידה והוא יתמוך בתכנית, הרפובליקנים יתיישרו לפיה.

שכר המינימום

בעוד שטראמפ טען כי העלאת שכר המינימום תפגע בעסקים קטנים ותגרום להם לפטר עובדים, ביידן חזר על הדרישה כי יש להעלות את שכר המינימום הפדרלי ל-15 דולר לשעה. הנשיא, שלדברי המנחה אמר בעבר שצריך להעלות את שכר המינימום ל-15 דולר, טען כי זה לא מה שאמר אלא שלדעתו זה צריך להיות עניין מדינתי ומה שנכון לאלבמה לא נכון לניו-יורק ולוורמונט.

״יש מדינות שיכולות להעלות את השכר ל-15 דולר וזה יהיה בסדר עבורן". ביידן השיב כי "אותם אנשי כוחות ביטחון ורפואה (1st Responders) שכולם מוחאים להם כפיים משתכרים 7-8 דולר לשעה. זאת לא משכורת שניתן לחיות ממנה, זאת משכורת שדוחפת לעוני וצריך להעלות את השכר ל-15 דולר לשעה". על טענת טראמפ כי הדבר יפגע בעסקים קטנים ענה ביידן כי "ראינו שזה לא נכון", בכך התייחס למדינות שכבר החליטו להעלות את השכר.

הגירה

טראמפ התייחס לשאלת המנחה אודות מדיניות ההגירה הנוכחית של ארה"ב שזכתה לביקורת רבה ברחבי העולם לאחר חשיפת סרטון של מחנות מעצר בהם מוחזקים מהגרים לא חוקיים, לרבות משפחות המופרדות מילדיהן ומצב מחריד שנוצר בו ישנם 520 ילדים שכעת לא מוצאים את הוריהם. "לא אנחנו בנינו את הכלובים, הם בנו את הכלובים", אמר טראמפ והאשים שוב ושוב את ביידן כי ממשל אובמה הקים את המחנות הללו וכי מדיניות "תפוס ושחרר" שהנהיגו הדמוקרטים, לפיה מהגר לא חוקי שמגיע לארה"ב ונתפס משוחרר לתוך ארה"ב ומזומן לשימוע כי "נכנסו לפה רוצחים, אנסים ואנשים רעים והם שחררו אותם לתוך ארה"ב. רק הטפשים מביניהם התייצבו לשימוע".

לטענת ביידן, המדיניות עבדה וסימלה את המהות של ארה"ב כמדינה קולטת הגירה שמהווה מקלט לאנשים מרחבי העולם שזכאים לו. לדבריו הוא יגיש בתוך 100 ימים הצעת חוק להסדרת מעמדם של ה'חולמים', אותם ילדי מהגרים שגדלו בארה"ב ומרגישים אמריקנים אך טראמפ רוצה, לדברי ביידן, "לגרש אותם למדינה שהם לא מכירים" והוא יסדיר את מעמדם ומעמד הוריהם כאזרחים אמריקניים. "לראשונה בהיסטוריה אנשים פונים למדינות אחרות כדי לקבל מקלט מדיני מארה"ב. זה מביך", אמר ביידן.

גזענות ממסדית

וולקר שאלה את המתמודדים על 'השיחה' שהורים שחורי וחומי עור צריכים לעשות עם ילדיהם לגבי האפשרות ששוטר יירה בהם רק בשל צבע עורם וכיצד עליהם לנהוג כדי למנוע זאת.

ביידן ענה ראשון ואמר כי הוא אכן לא נאלץ לערוך את השיחה עם ביתו, עובדת סוציאלית בקהילה בפנסילבניה בה 90% מהתושבים הם שחורים, וכי יש צורך להילחם בגזענות הממסדית שאכן קיימת בארה"ב ולהיאבק למען הזכות של כל אזרח לחינוך, בריאות ותעסוקה ללא צלות בגזעו.

טראמפ השיב כי "אף אחד לא עשה בשביל קהילת השחורים יותר מדונלד טראמפ אולי חוץ מאברהם לינקולן" והאשים את ממשל אובמה בהעברת חוקים שהגבירו את כמות האסירים השחורים בבתי הכלא האמריקניים. לדבריו הוא הגביר את המימון למכללות השחורות וזוכה ליותר ויותר אהדה בציבור השחור.

סביבה

בעוד שביידן טען שיש לקדם רפורמות ירוקות כדי שיהיה אוויר נקי לנשום וציין כי התעשיות הירוקות הן התעשיות הצומחות בארה"ב, אמר טראמפ כי הוא אוהב מים נקיים ואוויר נקי אבל הפגיעה בתעשיית הנפט והגז ותלות בלעדית באנרגיות מתחדשות אינה רלוונטית ולא עונה על צרכי התעשייה האמריקנית. ביחס לטענת ביידן כי יש לצמצם את תעשיית הנפט אמר טראמפ כי זה יפגע בכלכלה של מדינות תעשייתיות רבות, פנה לקהל וביקש מהבוחרים לזכור זאת.

טראמפ האשים כי המדיניות הירוקה שמציעים הדמוקרטים, ולדברי ביידן תעלה 6 טריליון דולר, תעלה בעצם 100 טריליון דולר. "אלה המספרים האמיתיים ש-AOC וחבריה (חברת הקונגרס אלכסנדרה אוקסיו קורטז) לא רוצים שתדעו.

על היציאה של ארה"ב מהסכם פריז אמר טראמפ כי ההסכם רק חייב את ארה"ב ולא את סין ורוסיה וכי לא הייתה סיבה טובה שארה"ב תישאר בו בצורה שפוגעת בכלכלה שלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!