דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף קורונה

נגיף הקורונה / מתי יהיה חיסון לקורונה בישראל? תלוי ב-3 גורמים: חיסון בטוח, אספקה לאזרחים וכמות החיסונים

חיסון שיעבור את שלב 3, ניסוי על קבוצה רחבה של בני אדם, יקבל אישור ממנהל התרופות בארה״ב או סוכנות הבריאות באירופה | ההערכות למתי יהיה חיסון נעות בין סוף 2020 לסוף 2021 | בסין וברוסיה לא חיכו לסיום הניסויים

דוגמה לחיסון קורונה מוצגת ברוסיה (Alexander Zemlianichenko Jr/ Russian Direct Investment Fund via AP)
דוגמה לחיסון קורונה מוצגת ברוסיה (Alexander Zemlianichenko Jr/ Russian Direct Investment Fund via AP)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

המירוץ לחיסון נמשך, ומעורר תקווות לחיים ללא מגבלות, מסכות ובידודים. אלא שבדומה לחוסר הוודאות שמביא איתו נגיף הקורונה, אין גם ודאות ביחס למועד בו יימצא חיסון אפקטיבי. ההערכות נעות בין סוף 2020 לסוף 2021, תלוי ב-3 שאלות מרכזיות.

1. מתי אחד מהחיסונים שבפיתוח יוכרז כבטוח לשימוש הציבור

לפי הניו יורק טיימס, נכון להיום נמצאים 12 חיסונים בניסוי קליני מ'שלב 3' – השלב האחרון בדרך לאישור חיסון, הכולל ניסוי של החיסון בקרב קבוצה רחבה של בני אדם. חיסון שיעבור ניסוי כזה יוכל לקבל אישור של אחד הגופים המסורתיים לאישור תרופות, כמו מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), או סוכנות הבריאות האירופית.

שתי חברות שנמצאות בניסוי שלב 3, מודרנה ופייזר, הודיעו שהן שואפות לסיים את הניסוי ולקבל אישור לחיסון עד סוף שנת 2020. חברות אלו מנהלות ניסויים בקרב מאות אלפי נבדקים. פייזר הודיעו שיפרסמו נתוני בטיחות בשבוע השלישי של נובמבר, ואם הנתונים יהיו מעודדים, החברה תגיש בקשה לאישור הFDA. מודרנה צפוייה להגיש בקשה לאישור בדצמבר. חברה שלישית, אסטרו-זנכה, נמצאת גם היא בעיצומו של ניסוי שלב 3, וסוכנות הבריאות האירופית כבר החלה לבקר נתונים ראשוניים מהניסוי תוך כדי התמשכותו. החברה עוד לא פרסמה צפי ללוחות זמנים לאישור החיסון.

למרות התקוות, החיסון של המכון הביולוגי בנס ציונה עדיין לא מוכן לשלב הראשון של הניסויים, והיעד שהגדיר ראש הממשלה בנימין נתניהו, למוכנות לשימוש בישראל עד סוף הרבעון הראשון של 2021, נראית כבר לא ריאלית.

2. מתי מדינות העולם יתחילו לספק חיסונים לשימוש אזרחיהן

יש מדינות שלא חיכו לאישור של גוף מוכר או לסיום הניסויים בחיסון, והחלו לספק אותו לאזרחים בהיקפים גדולים, על אף הסכנות שעלולות לנבוע מכך. ממשלות סין ורוסיה החליטו להעניק "אישורי חירום" לחיסונים שפיתחו חברות במדינותיהם, למרות שהחיסונים עוד לא עברו ניסויים שלב 3. בסין חוסנו כ-350 אלף איש באישור חירום. עם זאת, גם האנשים שחוסנו עדיין כפופים לכל הנחיות הקורונה. ככל הנראה, מהשאלה האם ממשלת ישראל תנסה 'לקצר תהליכים' ולחסן את הציבור בחיסון שתהליך הבדיקה שלו לא הושלם, עודה פתוחה.

3. מתי תהיה יכולת לייצר מספיק חיסונים כדי לחזור לשגרה

טל זקש, המנהל הרפואי של חברת מודרנה, אמר ל-ynet כי חיסון מודרנה יהיה זמין בישראל עד יוני 2021. ישראל חתמה על הסכם רכישה עם מודרנה כבר ביוני השנה, אך היקף ההסכם ומספר מנות החיסון שמובטחות לישראל אינו ידוע. בכל מקרה, החיסונים הראשונים יחולקו על פי סדרי עדיפויות: אוכלוסיות סיכון, קשישים וצוותים רפואיים.

בנוסף לחיסונים היחידים של חברות ספציפיות, ישראל גם שותפה לפרויקט בינלאומי לפיתוח וחלוקת חיסונים לקורונה של ברית החיסונים הבינלאומית GAVI, שהוקמה ב-2000 על ידי ארגון הבריאות העולמי וקרן גייטס. מטרת הפרויקט היא למנוע מה שמנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר תאודרוס אדהנום גברה-יסוס, מכנה "לאומנות חיסונית" – מצב בו כל מדינה שיכולה לייצר חיסון משתמשת בו קודם כל עבור עצמה או מוכרת אותו, ומדינות בלי יכולת ייצור ביוכימית נשארות ללא חיסון.

ההסכם, שעליו חתומות 173 מדינות שביניהן ישראל, השקיע את הכסף שתרמו המדינות השותפות בתשעה חיסונים שנמצאים היום בפיתוח, ומטרתו לייצר 2 מיליארד מנות חיסון ולחסן 20% מהאוכלוסייה של כל המדינות החברות עד סוף 2021.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!