דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בלגן בחינוך

בלגן בחינוך / נמשך העימות סביב החזרה ללימודים, חיים ביבס: ״אנחנו מנהלים את האירוע״, הנהגת ההורים: ״כאוס ארגוני״

קבינט הקורונה החליט לא לממן קפסולות לכיתות א׳-ב׳, אבל לאפשר לרשויות מקומיות שכן יכולות – לפתוח 5 ימים בשבוע | משרד החינוך: ״יווצרו פערים, החלטה שתוביל לסגר שלישי״

בית ספר בקורונה (צילום: יוסי זמיר/פלאש 90)
בית ספר בקורונה (צילום: יוסי זמיר/פלאש 90)
דוד טברסקי

קבינט הקורונה החליט על מתווה חזרה ללימודים של הכיתות הנמוכות, במסגרתו לא יהיו קפסולות לכיתות א׳-ב׳. התלמידים ילמדו לסירוגין שבוע-שבוע, או רק מחצית מהשבוע כיוון שעל פי ראש הממשלה ״אין איך לממן את זה״.

החלטה זו הביאה לביקורת רבה מצד הנהגת ההורים הארצית והשלטון המקומי. זאת אולי הסיבה שאתמול כבר החליטו שרי הקבינט לאפשר לרשויות שיכולות ללמד בכיתות מלאות ״תוך עמידה בדרישות משרד הבריאות״, לעשות זאת. המשמעות: חלק מהרשויות, בעיקר החזקות, יפתחו את הלימודים לאורך כל השבוע, וחלק לא.

חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי. ״אין סיבה שהסמכות תהיה אצל איזה פקיד שיושב במשרד החינוך״  (צילום: מרים אלטשר/פלאש 90)
חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי. ״אין סיבה שהסמכות תהיה אצל איזה פקיד שיושב במשרד החינוך״  (צילום: מרים אלטשר/פלאש 90)

במשרד החינוך מתנגדים למתווה הזה בטענה שיצור פערים בין תלמידים ובין יישובים, ויביא לסגר שלישי. בשלטון המקומי מברכים על ההחלטה ואומרים שיעזרו לכל הרשויות לפתוח את הכיתות הנמוכות ללימודים 5 ימים בשבוע. ד״ר סער הראל, מנהל מחוז חיפה במשרד החינוך אמר הבוקר ״הרשויות הן לא מקשה אחת יש כאלו עם יכולות ואמצעים, ויש כאלו שנמצאות בפערים גדולים״.

חיים ביבס אמר הבוקר בגל״צ: ״75% מהרשויות יכולות לעמוד בדרישות משרד הבריאות ולפתוח 5 ימים בשבוע, ל-25% הנוספים נמצא פתרונות. עם כל הכבוד למשרד החינוך מי שמנהל את האירוע זה אנחנו, בטח לא הם.

״בסופו של דבר אנחנו אלה שמביאים הרבה מאוד מהכסף, 30% מהכסף אנחנו מביאים מהבית, ולכן אין שום סיבה בעולם שהאחריות תהיה עלינו והסמכות תהיה אצל איזה פקיד שיושב במשרד החינוך. אנחנו רוצים שרשויות שהוכיחו שהן יכולות לנהל את הנושא של החינוך, ולהביא את המשאבים הנדרשים, לעשות פיילוט, ולהוכיח שזה עובד, שיתקדמו קדימה״.

שר החינוך יואב גלנט. ״נפתח ליותר משלושה ימים ברוב חלקי הארץ״ (צילום: גילי יאירי/פלאש90)
שר החינוך יואב גלנט. ״נפתח ליותר משלושה ימים ברוב חלקי הארץ״ (צילום: גילי יאירי/פלאש90)

יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, אומרת ל׳דבר׳: ״אי אפשר להעמיד מתווה חזרה ללימודים בלי תוספת תקציב. אנחנו נצא למחאה. אין סיכוי שנעבור על כך לסדר היום. גם אם יחזרו כיתות א'-ב' במתכונת הנוכחית, לילדים בכיתות ה'-ו' לא יהיה מקום ללמוד בו. מה יעשו הילדים חצי מהשבוע?

שיף מוחה על מה שהוא מכנה כאוס ארגוני: ״אין שום תכנון או ניהול של הסיפור הזה, לא כספי ולא בריאותי. הברדק מתחיל במשרד הבריאות שמשנה את ההנחיות משבוע לשבוע. הרבה חברי כנסת ושרים אמרו לנו שזה פתרון לא הגיוני אבל אנחנו מחכים להחלטות, כי עם ההחלטה הזו אי אפשר לחיות״.

שר החינוך אמר אתמול בחדשות 12 שהקבינט מאזן בין ההחלטות של משרד החינוך שקבע שצריך ללמוד בקבוצות קטנות, ובין משרד האוצר שאמר שאין כסף. ״נקבע שכיתות ג׳-ד׳ יחזרו בקפסולות, וכיתות א׳-ב׳ יחזרו לחצי שבוע. אבל אנחנו נפתח ליותר משלושה ימים ברוב חלקי הארץ. אנחנו נשענים על אותם 13 אלף מורים שגייסנו לטובת כיתות ג׳-ד׳, ונמצא את הדרך לאזן את העניין הזה שחלקם ילכו לכיתות א׳-ב׳״.

תלמידים בבית ספר בירושלים. הנהגת ההורים: ״אין סיכוי שנעבור על זה לסדר היום״ (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)
תלמידים בבית ספר בירושלים. הנהגת ההורים: ״אין סיכוי שנעבור על זה לסדר היום״ (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

בינתיים, ראשי הרשויות כבר מתכוננים לפתיחת מוסדות החינוך. ״רוצים ״להרוג את ההורים, אבל לא במכה, אלא טיפין טיפין״, אמר ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, שהכריז שהאגף החינוכי בעיר שלו מכין מתווה שיאפשר למידה מלאה של 5 ימים בשבוע.

״אני קורא לממשלת ישראל להעניק לרשויות סמכויות ותקציבים לניהול תחום החינוך״, אמר ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, שנערך גם הוא לפתיחת מוסדות החינוך בעיר למשך כל השבוע. ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר, הצהיר כבר בתחילת השבוע שהעירייה מתכוונת לייצר מתווה פרטי שלה ״התואם את צרכי העירייה״.

״המתווה הוא יריקה בפרצוף של ילדינו״, אומר פיצ'י דובינר, ראש מטה המאבק לחינוך חינם. במטה קוראים עוד מתחילת שנת הלימודים להשבית את הלימודים ב׳זום׳ בגלל מעל ל-135 אלף ילדים שאין ברשותם מחשב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!