דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

תאונות בנייה / פי 7.7 פחות ביקורות על כל אתר בנייה ביישובים ערביים מאשר ביהודיים

הנתונים נחשפו בדיון הוועדה לבטיחות בבניין בכנסת | מפקח העבודה הראשי במשרד העבודה, חזי שוורצמן: "זקוקים לעזרה מהרשויות המקומיות" | בדיון עלו הצעות לחיזוק שיתוף הפעולה בין מנהל הבטיחות לרשויות בפיקוח על עבירות בטיחות

מבצע אכיפה משולב לבטיחות באתרי הבנייה (צילום ארכיון: דוברות המשטרה)
מבצע אכיפה משולב לבטיחות באתרי הבנייה (צילום ארכיון: דוברות המשטרה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

פחות ביקורות באתרי בנייה ביישובים ערביים: היחס בין מספר ביקורי הפיקוח של מנהל הבטיחות במשרד העבודה למספר אתרי הבניה המדווחים ביישובים ערביים ב-2020 נמוך פי 7.7 מאשר ביישובים יהודיים בסדרי גודל דומים – כך עלה מנתונים שהציגה היום (שלישי) הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה בפני חברי וועדת המשנה בכנסת לבטיחות בעבודה. בישיבת הוועדה הודיע מנהל הבטיחות על תחילת פיילוט למבצעים מיוחדים בשיתוף רשויות מקומיות בפיקוח על אתרי בנייה.

לפי הנתונים, בנתיבות ישנם 78 אתרי בנייה מדווחים, ובוצעו בו 98 ביקורי פיקוח, ואילו בנצרת, שבה 70 אתרים מדווחים, בוצעו 9 ביקורות בלבד. באופקים ישנם 54 אתרי בנייה מדווחים ובוצעו בה 111 ביקורים, לעומת רהט שבה יש 47 אתרים מדווחים ובוצעו בה 22 ביקורות, ובאום אל פחם שבה 45 בוצעו 4 ביקורות בלבד.

הנתונים מתבססים על פרסומים שונים של משרד העבודה והרווחה לאורך השנה האחרונה, ועל נתונים שהגיש מנהל הבטיחות לוועדת המשנה, לבקשתה של חברת הכנסת היבא יזבק (הרשימה המשותפת) באשר להיקפי הפיקוח ברשויות הערביות. ד"ר הדס תגרי, מהקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, הדגישה בפני חברי הכנסת כי נתונים אלו מתבססים על אתרי הבניה המדווחים בלבד. "אם ביישובים הערביים יש עוד הרבה אתרים לא מדווחים, אז המצב כנראה אפילו יותר גרוע" אמרה בוועדה.

לדברי תגרי, במרבית היישובים הערבים בוצע מספר חד ספרתי של ביקורים. גם היחס בין מספר אתרי הבניה המדווחים למספר צווי הבטיחות שניתנו ביישוב היה גבוה פי 10 ביישובים היהודיים הקטנים לעומת היישובים הערביים.

משרד העבודה: "צריכים עזרה מהרשויות המקומיות"

מפקח העבודה הראשי במנהל הבטיחות, חזי שוורצמן, אמר בוועדה כי "אנחנו לא עושים אפליה בין יישובים ערביים ויישובים יהודיים. כשאנחנו מתייחסים לתאונות העבודה בחברה הערבית, צריך לזכור שחלק גדול מהאתרים אינם מדווחים. אני פונה לוועדה המכובדת הזו ולא מתבייש להגיד, אנחנו צריכים עזרה מול הרשויות המקומיות. לא קיים כיום דיווח למשרד העבודה לגבי היתרי הבניה שמנפיקות הוועדות המקומיות והרשויות."

לדברי שוורצמן, "פנינו מספר פעמים לפורום ה-15 בבקשה שנציג הרשות המקומית שמקבל את הקבלן יבקש תוכנית ניהול בנייה ותוכנית בטיחות – איפה ימוקם העגורן, איפה הפיגומים, והדבר הזה לא נעשה. לא הצלחנו להביא הישגים מול השלטון המקומי".

שוורצמן ציין כי בשבוע הבא צפוי להתחיל פיילוט למבצעים משותפים של המינהל עם מערכת השיטור המקומית, שיתחיל תחילה בשלוש ערים ערביות: טמרה, קלנסווה ורהט. "הם יסעו ביישוב, ניידת עם שוטר במדים, מפקח של העירייה ומפקח שלנו. ברגע שהם מזהים אתר שאינו מדווח, באותו הרגע, המפקח שלנו יוציא לו צו הפסקת עבודה".

"לרשויות המקומיות אין סמכות לאכוף בטיחות בבנייה"

מירה סולומון, ראש מנהל משפט וכנסת במרכז השלטון המקומי, אמרה כי לרשויות המקומיות אין סמכות לאכוף סוגיות בנושא הבטיחות באתרי הבניה. "מה שמותר לנו זה רק להתייחס לאופן שבו העבודה במתחם הבנייה משפיעה על המרחב הציבורי. יש לנו סמכות לדרוש שמנוף לא יצדד ויעבור מעל גן ילדים, אין לנו סמכות לקבוע את האופן שבו האתר ינוהל מבחינת בטיחות העבודה".

סולומון הוסיפה כי הרשות המקומית מוגבלת גם ביכולתה להציב תנאים שונים לקבלת היתרי בניה. "בטיחות בעבודה ובטיחות עובדים הן לא סוגיה שהוסמכנו לדרוש בה דברים". לדבריה, לאורך השנים נעשו מספר מגעים בין מנהל הבטיחות, השלטון המקומי ופורום ה-15 באשר ליצירת שיתופי פעולה ביניהן, במסגרתם יוכלו מפקחי הבניה ברשויות להתריע ולעדכן את מפקחי המנהל אם הם רואים פעילות חריגה במגרשי העבודה – אולם פגישות אלו לא הבשילו לכדי החלטות.

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה: "צורמת לי עמדת השלטון המקומי שאין לו סמכות לעסוק בתחום הבטיחות בעבודה. בפקודת העיריות הטיל המחוקק על השלטון המקומי לפעול למניעת תאונות עבודה, וישנן רשויות הדורשות תכנית בטיחות לאתרים כתנאי להיתרי בנייה. אם צריך, אז שיעשו הכשרות למפקחי הבניה ברשויות. לא צריך להיות גאון כדי לזהות פיגום לא תקני או עבודה מסוכנת".

יו"ר פורום הרשויות הערביות: "נשמח לשתף פעולה"

מודיר יונס, ראש עיריית ערערה ויו"ר הוועדה הארצית של הרשויות המקומיות הערביות: "אני לא יודע איפה עובר קו הגבול של הרשות מבחינת פיקוח, אבל גם אם אין לנו סמכות זה נושא שצריך להדיר שינה מעיננו ואנחנו צריכים להיות אחראים לו. אלה הצעירים שלנו שנפגעים, וצריך לשמור עליהם. יש לנו פקחים בשטח, גם אם אין להם סמכות הם רואים את מה שקורה. נכון שיש לנו חוסר בתקציב ובתקנים. אבל זה לא צריך לעצור אותנו מלהיות מעורבים. נשמח לשתף פעולה בעניין הזה". ​

מטה הבטיחות המשותף: מציעים להדריך את פקחי הרשויות

מנהל מטה הבטיחות המשותף של ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ, אייל בן ראובן, הציע לבצע פיילוט במסגרתו ידריך מטה הבטיחות את המפקחים של מספר רשויות ערביות, במטרה לזהות אתרי בניה לא רשומים. "אני מתחייב לשבת עם ראשי הערים ולהדריך אותם איך לעשות את העבודה הזו, לצד קמפיין, ואני משוכנע שגם משרד העבודה יצטרף לדבר הזה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!