דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תן ביס

עובדים במאבק / עובדי ״תן ביס״ שהתאגדו בהסתדרות מספרים: ״מיניבוס פגע בי, ודרשו שאמשיך לדווש״, ״עובדים בלי ביטוח״

עובדי ״תן ביס״ מסכנים את עצמם בכבישים ובחשיפה לחולי קורונה | רוני אסטרקס: ״עשיתי תאונה שהשביתה אותי למשך חודשיים, ״תן ביס״ לקחו את הזמן, נאלצתי לקחת הלוואות״ | אבי ספירטוס: ״עברתי 2 תאונות, עשיתי ביטוח פרטי״

שליחי תן ביס בזמן הסגר. (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
שליחי תן ביס בזמן הסגר. (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שליחי ״תן ביס״ שהתאגדו לאחרונה בהסתדרות מספרים ל'דבר' על אחת הסיבות המרכזיות שבגללה יצאו למהלך: ״החברה לא מממנת אף סוג של ביטוח לשליחים״.

לטענת העובדים, שליחים על קטנועים נדרשים לבטח את עצמם בביטוח שליחים על חשבונם הפרטי. ״זו עבודה מסוכנת, ואם יקרה לי משהו ואהיה מרותק לבית, אין לי איך להתפרנס״, מסביר אחד השליחים שהחליט לעשות ביטוח תאונות אישיות על חשבונו.

רוני אסטרקס, ״אף אחד לא התעניין בשלומי״ (צילום: אלבום פרטי)
רוני אסטרקס, ״אף אחד לא התעניין בשלומי״ (צילום: אלבום פרטי)

על פי סקר שערכו ועד הפעולה וההסתדרות בקרב שליחי החברה, 22% מהנשאלים חוו תאונה במהלך העבודה. ״בפברואר האחרון עשיתי תאונה בזמן שליחות בעבודה, תאונה שהשביתה אותי לבערך חודשיים״, מספר ל׳דבר׳ רוני אסטרקס, ״פניתי לחברה כדי לקבל טופס 211  (טופס תביעה לתשלום דמי פגיעה) שהייתי צריך בשביל ביטוח לאומי. לקח להם כמעט חודש עד שהם העבירו לי אותו״. אסטרקס הוא אחד ממקימי ההתאגדות, וחבר ועד הפעולה ב״תן ביס״ שלה כ-1,400 עובדים.

״אף אחד מהחברה לא ממש התעניין בשלומי או איך אני מרגיש ומסתדר תוך כדי ההחלמה. בשורה התחתונה, ״תן ביס״ לקחו את הזמן ואני בסופו של דבר חיכיתי יותר מחודשיים לכסף מביטוח לאומי״, אומר אסטרקס, ״אני בחור צעיר ששוכר דירה ומכלכל את עצמו. מן הסתם זה כסף שהייתי צריך כדי להחזיק את עצמי בזמן שאני מחלים ולא יכול לעבוד. נאלצתי לקחת הלוואה כדי שיהיה לי איך לשלם שכר דירה בחודשיים האלה, הלוואה שסיימתי לשלם רק עכשיו״.

שליח נוסף מאזור המרכז, בן 20, נפגע בזמן שביצע שליחות על אופניים: ״פתאום מיניבוס של אגד יצא לעקיפה של משאית ופגע בי. פרקתי בתאונה את הפיקה של הברך ואת הכתף. בעקבות התאונה ביקשתי שיעבירו אותי לתפקיד אחר, אבל לא מאפשרים לי״.

מה עושים אחרי תאונה כזו?
״אני ממשיך לעבוד על האופניים, למרות שפריקה של ברך זה כאבי תופת, אני עד היום נוטל משככי כאבים. הרופא התעסוקתי אמר לי 'אין מצב שאתה ממשיך לעבוד ככה', אבל אני חייב את הכסף. הברך שלי עכשיו סובלת מפריקות חוזרות, כל פעם שזה קורה אני מחזיר אותה חזרה למקום. זה כאבי תופת, וזה קרה לי כבר כמה פעמים בזמן העבודה או אחריה״.

אבי ספירטוס, ״חברה נפלה מאופניים והיתה מושבתת לחודשיים״ (צילום: אלבום פרטי)
אבי ספירטוס, ״חברה נפלה מאופניים והיתה מושבתת לחודשיים״ (צילום: אלבום פרטי)

לדבריו, פניות חוזרות למנהליו בבקשה שיעבירו אותו לתפקיד שאינו כולל רכיבה על אופניים, אינן נענות. זאת על אף שבחברה ישנם גם אנשי שירות לקוחות, עובדי תפעול וסדרני עבודה. ״אני כל הזמן מבקש לעבור תפקיד ואמרים לי 'נראה' לפני כמה זמן נתנו לי לעשות משלוח של 5 קילומטרים נסיעה לנקודת האיסוף ועוד 5 קילומטרים לפריקה. אמרתי למנהל שלי ׳תוציא בשביל זה אופנוע, אל תיתן לי לעשות את זה על אופניים עם ברך פרוקה׳״.

מה הייתה התגובה?
״הוא זימן אותי לשיחת אזהרה ואמר לי שאני עובד על אופניים של החברה ומקבל שכר לפי שעה אז שאעשה את זה. 'אם אתה לא מרגיש טוב אל תבוא לעבודה'. הקטע זה שאני כבר שנה וחצי ב״תן ביס״, ואני רואה איך אנשים שרק לפני ארבעה חודשים נכנסו לחברה כבר נהיו מנהלים״.

הוא מוסיף שגם הוא נאלץ לחכות כחודשיים עד שקיבל את המסמכים שהיו נחוצים לו כדי למצות זכויות בביטוח הלאומי, ושלא קיבל כלל שכר בגין ימי המחלה במסגרתם היה בבית לאחר התאונה. גם על ימי בידוד שנאלץ לעשות בבית, שחלקם נגרמו בשל חשיפה לחולי קורונה מאומתים במסעדות בהן עבד, השליח לא קיבל כל שכר. בימים אלה, הוא נועץ בעו"ד על מנת למצות את זכויותיו, ואף הצטרף להתאגדות העובדים בהסתדרות במטרה לנסות ולשנות את המצב בחברה.

אבי ספירטוס, בן 25 מרמת גן, נכנס לעבוד ב״תן ביס״ רק לפני כמה חודשים, לאחר ש'הבסטה' שבה היה מלצר וברמן נסגרה. הבוקר (שלישי) הוא כמעט עבר תאונה כשהתנגש בג'יפ שיצא מחנייה בלי לאותת. למזלו, הצליח ספירטוס לבלום בזמן ויצא מהאירוע בלי פגיעה בגוף או באופניים החשמליים.

״היו לי בעבר 2 תאונות בעבודה במשלוחים. עכשיו עשיתי ביטוח תאונות אישיות. יש לי חברה שנפלה מהאופניים והייתה מושבתת לחודשיים, נזקקה לשיקום, פתאום חשבתי על זה שאני כל היום בכביש, זו עבודה מסוכנת, ואם יקרה לי משהו ואהיה מרותק לבית, לא יהיה לי איך להתפרנס״.

״הביטוח עולה 120 שקלים בחודש״, מספר ספירטוס, ״רוב השליחים ב״תן ביס״ לא מבוטחים. אני יודע שבמקומות קודמים שעבדתי בשליחויות, כמו ״אגדיר״ למשל, היה ביטוח מטעם מקום העבודה. מה זה אומר שליח בלי ביטוח? הצטרפתי להסתדרות כדי שיטפלו בדבר הזה״.

אדם שטיינר, חבר ועד הפעולה של העובדים בחברה מסביר: ״החברה לא מממנת אף סוג של ביטוח, לא חובה, לא תאונות ולא צד ג'. בעיקרון, מי שעובד על הקטנועים, החברה מבקשת שיראה לה שהוא עשה ״ביטוח שליחים״, שזה ביטוח מיוחד בנוסף לביטוח החובה של הקטנוע. על חשבונו כמובן״.

ומה עם אלו שעובדים על אופניים?
״לחבר'ה שעובדים על אופניים אין בכלל שום ביטוח. המקסימום שהם יכולים לעשות זה ביטוח תאונות אישיות שגם הוא כמובן על חשבונם. מבחינתנו זה אחד הנושאים הבסיסיים והחשובים ביותר״.

למעלה ממחצית עובדי חברת ״תן ביס״ הצטרפו השבוע להסתדרות, והקימו את הוועד החדש. העובדים דורשים כעת כי החברה תכנס איתם למשא ומתן להסדרת תנאי עבודתם בהסכם קיבוצי. לצד הדרישה למנגנון ביטוחי אשר יגן עליהם מפני תאונות, מבקשים העובדים להסדיר גם את הכנסת הפרמיות שלהם לשכר הבסיס כך שיקבלו שעות נוספות ושעות עבודה בשבת בהתאם לשכרם הריאלי. הם דורשים גם את הסדרת מרחקי המשלוחים, קביעת שעות עבודה מינימליות מובטחות לשליח, ותנאי רווחה בסיסיים.

חברת ״תן ביס״ בחרה שלא להגיב לטענות העולות בכתבה.

***

גילוי נאות: אתר החדשות 'דבר העובדים בארץ ישראל' הינו בבעלות ההסתדרות שמאגדת את העובדים ב'תן ביס' ודורשת מהחברה להכיר בהתאגדות ולפתוח במו"מ על הסכם קיבוצי.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!