דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
20.5°תל אביב
  • 12.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 24.1°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 19.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נגיף הקורונה / לא לעולם חוסן: מחקר גילה ירידה מתמשכת בשיעור האנשים עם נוגדנים לקורונה

המחקר, שנערך בבריטניה בקרב 350 אלף איש, גילה ששיעור הנבדקים שבדמם התגלו נוגדנים ירד ברבע בתוך 3 חודשים | המשמעות המשוערת: בחלוף זמן, אנשים שהחלימו מהנגיף יכולים לחלות שוב ולהדביק אחרים

ישראלים בתל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90).
ישראלים בתל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90).
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מחקר חדש בבריטניה גילה ירידה לאורך זמן בשיעור האנשים עם נוגדנים לקורונה מכלל האוכלוסיה. לפי המחקר שערך האימפריאל קולג' בלונדון בקרב 350 אלף בריטים, שיעור הנבדקים שבדמם התגלו נוגדנים לנגיף ירד ב-26% בתוך שלושה חודשים, בתקופה שבה האוכלוסיה המשיכה לחלות ולהחלים מקורונה. לדברי עורכי המחקר, התוצאה "עלולה להעיד על ירידה בחסינות האוכלוסייה, ועלייה בסכנת הדבקה משנית".

המחקר ביצע סקר סרולוגי – בדיקה של כמות הנוגדנים, או חלקיקים חיסוניים המיוצרים על ידי הגוף לצורך זיהוי וניטרול נגיף הקורונה בדם. את הנוגדנים והחלקיקים הללו מייצר מי שהחלים מהנגיף. המחקר מצא כי למרות שבסבב הראשון של הבדיקות, שנערכו ביוני וביולי, היו ל6% מהנבדקים כמות משמעותית של נוגדנים נגד קורונה בדם, אולם בספטמבר, רק 4.4% מהנבדקים גילו כמות משמעותית של נוגדנים נגד הקורונה בדם: ירידה של 26% בשיעור הנבדקים עם נוגדנים נגד קורונה.

הירידה בשיעור הנבדקים עם נוגדנים נגד קורונה הייתה משמעותית יותר בקרב מבוגרים מעל גיל 75, שבקרבם הייתה ירידה של 39% – מ-3.31% מהנבדקים ל-2.01% מהנבדקים. בקרב עובדי הבריאות לא חלה ירידה בשיעור הנבדקים עם נוגדנים, והחוקרים מצביעים על חשיפה גבוהה ומתמשכת לנגיף בקרב עובדי הבריאות כגורם שיכול להשפיע על יצירת נוגדנים בגוף.

אבל המערכת החיסונית בגוף האדם היא מסועפת ומורכבת, וירידה בכמות הנוגדנים שנשארים בדם אינה מעידה בהכרח על ירידה בחסינות. לגוף יש דרכים לייצר עוד נוגדנים, וצפויה ירידה מסוימת של נוגדנים בחודשים שלאחר מחלה. לכן, עדיין לא ידוע מהי המשמעות המעשית של הירידה בנוגדנים לקורונה שהתגלתה במחקר הבריטי.

הדרישה לפטור את המחלימים מהנחיות הקורונה מוקדמת מדי

בישראל ישנם כ-300 אלף אנשים שהחלימו מקורונה. יכול להיות שהם חסינים, כלומר, הגוף שלהם כבר מכיר את הנגיף, ואם יידבקו פעם נוספת, מערכת החיסון שלהם תדע לזהות ולחסל אותו לפני שיתרבה ויגרום להם לחלות או להדביק אחרים. כרגע חלות עליהם כל הנחיות ההתמגנות מהקורונה, מלבד חובת הבידוד במקרה של מגע עם חולה מאומת או חזרה מחו"ל, שבוטלה במאי.

לפני כחודש ביקש יו"ר ועדת החוקה בכנסת, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) ממשרד הבריאות לגבש תכנית להחרגת מחלימי קורונה ממגבלות למניעת הדבקה. לפי מכתב שפרסם אתמול ח"כ אשר, מתווה כזה יוכל "לשחרר מאות אלפי אזרחים שיניעו את גלגלי המשק, יעלה את שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, יקל על ההתמודדות בפתיחת מוסדות חינוך, ויאפשר למחלימים לסייע בסיעוד במקומות רווחה ונוספים."

המחקר בבריטניה הראה שלא בטוח שה'חסינות' בדמות הנוגדנים בדם מתקיימת לנצח. במקביל, החלו לצוף בחודש האחרון דיווחים על אנשים שנדבקו בשנית בקורונה. בחלק מהמקרים נמצאה גם הוכחה גנטית שמדובר בהדבקה מחדש, ולא בהצפה מחודשת של שאריות נגיף שנותרו בגוף מההדבקה המקורית. עם זאת, מספר מקרי ההידבקות החוזרת שדווחו עד כה הוא קטן מאוד – בסך הכל ארבעה מקרים מוכחים בעולם מתוך מיליוני הדבקות.

במידה שיצופו הרבה מקרים נוספים, הם יובילו למסקנה שכמו במקרים של שפעת וצינון חורף, החסינות מקורונה מחזיקה רק למספר חודשים. אפשרות נוספת היא שמספר המקרים של הידבקות חוזרת יישאר קטן, והמסקנה תהיה שמדובר במקרים נדירים מאוד, ושככלל ניתן להתייחס ל"מחלימי קורונה" כחסינים ולשחרר אותם ממגבלות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!