רק 33 מתוך 54 רשויות מקומיות בארץ יפתחו את הלימודים לכיתות א׳-ד׳, 5 ימים בשבוע. קבינט הקורונה החליט שאין איך לממן קפסולות לכל תלמידי ישראל, רשות שיכולה – תפתח. בעוד שבתל אביב, ירושלים וחיפה ייפתחו הלימודים כל השבוע, בקרית גת, קריית מלאכי ואשדוד תלמידי א׳-ב׳ ילמדו רק חצי שבוע.

בבית שמש מצאה העירייה פתרון מקורי. כיוון שאין מספיק מורים או מרחבי למידה לכיתות א׳-ב׳, העירייה מפעילה תכנית מפגשים לילדים עם דמויות במרחב העירוני. ראשת עיריית בית שמש, ד״ר עליזה בלוך: ״עם אישור ההחלטה של קבינט הקורונה, בבית שמש ייושם בפועל שבוע למידה מלא במודל ״מהוראה ללמידה״. אנחנו לא מעמידים בסתירה את הבריאות והלמידה, ומאפשרים להורים לנסות ולשוב לעבודה״.

ד״ר עליזה בלוך, ״נאפשר להורים ללכת לעבוד״ (צילום" יעקב לידרמן/ פלאש90)

תכנית ״מהוראה ללמידה״, משמעותה שחלק מהשבוע ילמדו תלמידי א׳-ב׳ בבית הספר בהתאם להגבלות, וחלק מהזמן הם ילמדו במרחב העירוני בקבוצות קטנות.

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

גם העיריות החזקות יותר, נדרשות לפתרונות מקוריים כמו חציית כיתות באמצע, ולימוד אנגלית על ידי המורה שתשב בחדר המורים, ותדבר עם התלמידים ב׳זום׳. ״אם רוצים לשמור לאורך כמה שיותר זמן שמתווה הלימודים באמת יעבוד״, אומרת דוברת וויזר, ראש אגף החינוך בעיר ל׳דבר׳, ״חייבים לצמצמם את כמות אנשי הצוות שהתלמיד פוגש״.

״לא נורא אם בדצמבר התלמידים יהיו ברמה של אפריל״

על פי התכנית של אגף החינוך ברמת השרון, תלמיד כיתה א׳ ייכנס לשיעור וילמד מ-08:00 עד 12:45 באופן רציף. המחנכת, שלרוב מלמדת שפה וחשבון, תעביר את רוב המפגשים החינוכיים, כולל הקניית הרגלי למידה, שיח כיתתי, שיעורים ערכיים ולימודים מוגברים של חשבון ושפה.

דוברת וייזנר (צילום: אלבום פרטי)

חוץ מהמחנכת, התלמידים יחשפו לתחום לימודי אחד נוסף בלבד ״המורה לספורט או המורה לאומנות ילמדו כ-6 שעות בשבוע, במקום שעה בשבוע. ככה במשך שבועיים״.

וייזר נערכת כבר לביקורת על הפער שנצבר בלימודים. ״לא יקרה כלום אם תוך חודשיים הילדים יהיו ברמת חשבון של אפריל. תלמידים קטנים מתקדמים מאוד לאט עם חומר חדש, חוזרים על הדברים. זו הזדמנות להעמיק וללמוד באמת אחרת ומחקרים פדגוגיים רבים תומכים בגישה שלנו״.

שתי קפסולות בכיתה אחת

עם סיום הסגר הקודם, מספר בתי ספר בעיר החלו בחלוקת הכיתות לשתי קפסולות, שמחולקות פיזית בתוך הכיתה עצמה על ידי מחיצות. ״שתי מורות אצלנו התחילו את זה. נכון שאם המורה תחלה כל הכיתה תשלח לבידוד, אבל זה מקדם אותנו צעד אחד נוסף ללימוד חכם ובטוח יותר״.

״הרעיון לחצות את הכיתה באמצע התחיל מ-2 מורות״ (צילום: עיריית רמת השרון)

בכיתות ג' ו-ד' המתווה נשאר כמעט ללא שינוי; יותר שעות ליבה עם המחנכת. המורה לאנגלית תלמד ב׳זום׳ כשהיא יושבת בחדר מורים. התלמידים ילמדו בכיתה במחשבים, בזמן שהמחנכת משגיחה עליהם.

איך דואגים ללמידה בכל העיר?
״המפתח הוא להבין שרק המנהלת בשטח יכולה לתכלל ולבנות תכנית מותאמת לבית הספר. וכל מנהלת בונה תכנית כזו.

״ברמת השרון יש עשרות שעות של מורי תגבור, פיצול כיתות, מקצועות ייחודיים כמו שחמט, פינת חי, בריאות ועוד. אנחנו לוקחים את כל השעות של המורים הללו, שיש לנו כתוספת, והם מסייעים לנו לעבור ללמידה בקפסולות. בנוסף לכך, אנחנו משתמשים נקודתית גם במורים של ה' ו-ו' שלא מלמדים בשעות מסוימות, ובשישי בכלל לא.

עיריית רמת השרון היא מהערים העשירות בישראל, מהלך כזה יכול לעבוד בעוד עיריות?
״
זה עניין של החלטה. להפריד את הכיתות במחיצות זה דבר חכם מאוד שעובד היטב. שמו את זה במועדונים, שמו בבתי הכנסת, אין שום סיבה שזה לא יעבוד בבית ספר, בלי קשר למצב הסוציואקונומי של היישוב.

״נכון, יש לנו מעט עודף של שעות קשר שנותנות לנו מרווח אבל זה כמה עשרות שעות, זה נותן קצת מרווח נשימה. אם ערים שאין להם את עשרות השעות האלו ילמדו 4 ימים ולא 5 ימים, זו כבר התקדמות. פחות יום אחד של ׳זום׳ עבור הילדים, זה העיקר״.