דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

טורקיה / האם הדמוקרטיה הטורקית בסכנה?

לאחר נסיון ההפיכה שכשל, מפעיל ארדואן את מלוא עוצמתו על מנת לצמצם את צעדיהם של מתנגדיו: אלפים נעצרו, אלפי עובדי מדינה פוטרו, הופעל מצב חירום ועונש המוות עלול לחזור. שבוע אחרי - הרפובליקה הטורקית בטלטלה.

שוטר טורקי מוביל למעצר איש צבא שהיה מעורב בהפיכה הצבאית ונמלט ליוון. צילום: סוכנות AP
שוטר טורקי מוביל למעצר איש צבא שהיה מעורב בהפיכה הצבאית ונמלט ליוון. צילום: סוכנות AP
אוריאל לוי

שבוע עבר מאז ניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה, ונראה כי נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, עורך הפיכה שכנגד במוקדי הכוח במדינה. מרגע שהכריז על כישלון ניסיון ההפיכה, פועל השלטון לעיצוב מחדש של הרפובליקה הטורקית. ארדואן האשים את המנהיג הגולה פֶטְהוּללה גוּלֵן בהובלת ניסיון ההפיכה ודרש מארה"ב להסגירו. גוּלֵן, העומד בראש תנועה נרחבת ברחבי טורקיה, מכחיש את המיוחס לו, מה שלא מסייע לאנשיו, הנעצרים בהמוניהם. נראה כי הצעדים של ארדואן מרחיקים הרבה מעבר לנטרול תנועתו של גולן. בתוך כך הודה צבא טורקיה כי ידע מראש על ניסיון ההפיכה המתוכנן ופעל בהתאם.

ההפיכה שכנגד, אותה מוביל השלטון, מתפשטת לכל מוסדות המדינה והמוסדות האזרחיים. השבוע נעצרו 10,410 בני אדם החשודים כי לקחו חלק בניסיון ההפיכה, ויותר מ-60,000 עובדי המגזר הציבורי פוטרו. תוך כדי כך חלה הסלמה בסכסוכים האתניים והדתיים ברחבי המדינה, וב-21 ביולי הוכרז על מצב חירום למשך שלושה חודשים, המאפשר לארדואן יד חופשית בחקיקה. כתוצאה מכל אלה ירדה הלירה הטורקית לשפל שיא. טורקיה משתנה במהירות והקורבנות המידיים הם מחצית אזרחי טורקיה שלא תומכים בארדואן.

ארדואן הנאום בעקבות ישיבת חירום של הממשלה הטורקית לאחר נסיון ההפיכה הצבאית. צילום: סוכנות AP
ארדואן הנאום בעקבות ישיבת חירום של הממשלה הטורקית לאחר נסיון ההפיכה הצבאית. צילום: סוכנות AP

בתוך כך הזירה הבינלאומית גועשת; ארה"ב ואירופה חוששות ממהלכיו של השלטון הטורקי, המצר את המשטר הדמוקרטי במדינה. רוסיה, בת בריתה החדשה של טורקיה, מגבה את ארדואן. ומנגד, ערב הסעודית, מצריים ואיחוד האמירויות הערביות נחשדות כמי שסייעו למורדים. טלטלה נוספת עוברת על המזרח התיכון המאופיין בחוסר יציבות קיצוני מאז ראשית 2011.

מעצרים ופיטורים

שעות ספורות לאחר שארדואן הכריז על כישלון ניסיון ההפיכה, בעוד קרבות מתרחשים במוקדים שונים במדינה והחיילים המורדים עדיין ברחובות, נשלחה הודעת SMS  מטעמו לכל מכשירי הטלפון הניידים בטורקיה. הניו יורק טיימס דיווח כי ארדואן קרא, בהודעה זו, לכל אזרחי המדינה לשמור על נאמנות לממשלה הנבחרת, ולהגביר את נוכחותם במרחבים הציבוריים. בהודעה אף נכתב: "אל תינטשו את ההתנגדות העזה בה יצאתם להגנת הארץ, המולדת והדגל שלכם."

באותה שעה החל גל מעצרים המוני שהרעיד את החברה הטורקית. במסיבת עיתונאים שערך ב-20 ביולי (יום ד') אמר ארדואן כי "כל הווירוסים בתוך הצבא יטוהרו". במסיבת עיתונאים שערך דובר מפלגתו למחרת, הודיע כי בין העצורים 2,014 שופטים (ביניהם 2 שופטי בית הדין העליון), 686 אזרחים, 287 שוטרים (ביניהם 76 קצינים) 7,423 חיילים (ביניהם 162 גנרלים ואדמירלים ו-967 קצינים), המהווים 1.8% מהצבא שמצבתו עומדת על 410,500 חיילים. דובר המפלגה אמר כי חלק מהחשודים בארגון ניסיון ההפיכה טרם נעצרו ועל כן גל המעצרים עשוי להמשך בימים הקרובים. רבים מבין העצורים הם חיילים צעירים, הטוענים כי רק נשמעו לפקודות וכי מפקדיהם רימו אותם. אלה נכלאו באולמות, מחסנים ולולים לאחר שנאזקו והופשטו מבגדיהם. תמונות המוני האסירים הערומים שפורסמו ברשתות החברתיות הובילו להתרעמות ציבורית במחאה על יחסה של טורקיה לאסיריה. תחנת הרדיו האמריקאית NPR ראיינה הורים של חיילים צעירים, הממתינים מחוץ למתקני הכליאה ימים כלילות, מאז שנעצרו, ומפחדים לגורלם של ילדיהם.

במקביל לגל המעצרים פיטרה הממשלה הטורקית יותר מ-60,000 עובדים במגזר הציבורי. על פי מפלגת השלטון, המפוטרים חשודים כמי שתמכו בניסיון ההפיכה, אלא שגורמים שונים בטורקיה ומחוצה לה מאשימים את הממשלה כי היא משתמשת בניסיון ההפיכה על מנת לעצור "כל מי שאיננו תומך במפלגת השלטון". משרד החינוך הטורקי פיטר, השהה או ביטל את רישיון ההוראה ל-42,700 מעובדיו (רובם מורים). כל הדיקנים באוניברסיטאות המדינה, 1,577 במספרם, התבקשו להתפטר. 12,047 שופטים ותובעים פוטרו ממשרותיהם. כ-8,000 שוטרים הודחו מתפקידם. משרד האוצר הטורקי פיטר 1,500 מעובדיו. משרדי הממשלה האחרים פיטרו כ-1,000 עובדים נוספים. קרוב ל-500 אנשי דת ו-30 מושלים מקומיים הודחו אף הם. כמו כן, נאסר על כל האסירים הפוליטיים במדינה לפגוש עורך דין ומשפחה או לבצע כל סוג אחר של תקשורת אל מחוץ לכלא. הממשלה אף פרסמה רשימה של 72 עיתונים אינטרנטיים אשר הוצאו מהחוק. משרד החינוך הטורקי אסר על כל האקדמאים הטורקים לצאת מהמדינה, וקרא לכל האקדמאים הטורקים השוהים בחו"ל לשוב מיד ארצה. לטענת הרשויות הטורקיות, צעד זה נעשה מחשש לחייהם של האקדמאים, אך יש להטיל בספק טענה זו. צעדים אלה מעידים על הצרה משמעותית בכוחה של החברה האזרחית, קרי מעבר ממשטר דמוקרטי למשטר דיקטטורי.

אמש (שבת) פרסמה ממשלת טורקיה רשימה של מוסדות ציבוריים שיסגרו מפאת קשריהם למנהיג הגולה החשוד בניסיון ההפיכה. בין המוסדות 1,043 בתי ספר פרטיים, 35 מרפאות ובתי חולים, 1,229 עמותות וארגונים, 19 התאגדויות עובדים ו-15 מוסדות אקדמיים, כך דיווח העיתון הטורקי 'דיילי סבאת'.

רדיפת מיעוטים

מיד לאחר כישלון ניסיון ההפיכה החלו להגיע דיווחים על פרעות כנגד בני מיעוטים אתניים ודתיים ברחבי טורקיה. המיעוט הכורדי הוא המיעוט האתני הגדול בטורקיה והוא מונה כ-20% מאזרחי המדינה. רבים מהכורדים מצויים בסכסוך ארוך שנים עם השלטון הטורקי. סכסוך זה החריף בקיץ האחרון לאחר שהכורדים האשימו את טורקיה כי סייעה לדאע"ש לארגן פיגועים כנגד האוכלוסייה הכורדית במדינה. מפלגות הכורדים אמנם התנגדו נחרצות לניסיון ההפיכה, אך זה לא מנע מטורקים רבים לראות בהם כאשמים. ברשתות החברתיות הופצו סרטונים בהם נראים המוני טורקים, רצים לעבר שכונות כורדיות באיסטנבול, מנופפים בחרבות ובמקלות וצועקים "אללה ואכבר". גם בנוצרים השתמשו כשעיר לעזאזל; כנסייה קתולית בטרבזון וכנסייה פרוטסטנטית במלאטיה הוצתו מיד לאחר ניסיון ההפיכה. האָלֵווִים (לא לבלבל עם העָלַאווִים בסוריה) הם המיעוט הדתי הגדול במדינה ומונה כ-15-20 מיליון אזרחי טורקיה, ביניהם טורקים, כורדים וערבים. מדובר בזרם שפרש מהאסלאם השיעי, ונחשב ככופר בעיני האסלאם הסוני. מאז ניסיון ההפיכה התקבלו דיווחים שונים על פרעות כנגד האלווים בטורקיה. בעיר מלאטיה הותקפה השכונה האלווית בידי איסלאמיסטים חמושים במה שהפך למלחמה של ממש עד שהמשטרה חסמה את כל הכניסות לעיר ולמעשה הטילה עליה מצור. הדיווחים בתקשורת, בנוגע לדיכוי שהשלטונות הטורקיים מפעילים כנגד אזרחיהם בני המיעוטים, הם מעטים מאוד וזאת בניגוד לדיווחים רבים ומראות קשים ברשתות החברתיות. "המפלגה העממית הדמוקרטית" המזוהה עם הכורדים בטורקיה הכריזה על מצב חירום תוך שהיא מאשימה את הממשלה בשימוש ציני בניסיון ההפיכה, במטרה להגביל את החופש והזכויות של כל מתנגדיה.

שינויים בחוקה

ב-21 ביולי (יום ה') הצביע הפרלמנט הטורקי ברוב קולות על חוקי מצב חירום למשך שלושה חודשים. חוק מצב החירום מאפשר לממשלה לחוקק ולתקן חוקים, ללא אישור הפרלמנט, ומרחיב את סמכויותיה. זוהי הפעם הראשונה מאז שנת 2002 בו טורקיה נכנסת למצב חירום. בתוך כך, בצעד חד צדדי, הודיע הממשלה הטורקית למועצה האירופאית על השהיית אמנת זכויות האדם של האיחוד האירופי. ארדואן הודיע כי יביא להצבעת הפרלמנט הצעת חוק שתחזיר את עונש המוות למדינה, לאחר שזה הוצא מהחוק בלחץ האיחוד האירופאי בשנת 2004. שרת החוץ של האיחוד האירופאי, פדריקה מוגריני, אמרה כי  האיחוד "עוקב בדאגה אחר ההתפתחויות בנוגע למצב החירום בטורקיה". עוד הוסיפה כי "ההכרזה על מצב החירום הגיע לאחר החלטות שאינן מתקבלות על הדעת בנוגע למערכת החינוך, המשפט והתקשורת בטורקיה. אנו קוראים לרשויות הטורקיות לכבד את שלטון החוק, זכויות האדם כולל הזכות למשפט צודק."

אזרח עומד מול טנק בכניסה לנמל התעופה אטאטורק באיסטנבול. צילום: סוכנות AP
אזרח עומד מול טנק בכניסה לנמל התעופה אטאטורק באיסטנבול. צילום: סוכנות AP

הזירה הבינלאומית

סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה כי המודיעין הרוסי הזהיר את נשיא טורקיה מההפיכה המתוכננת נגדו. על פי הדיווח של פארס, המבוסס על מקורות דיפלומטיים באנקרה, סוכנות המודיעין הרוסית MIT צוטטה לשיחות שניהלו גורמים בצבא טורקיה בדבר תכנון ניסיון ההפיכה. על פי התכנון כמה מסוקים היו אמורים לצאת מבסיסים צבאיים לכיוון מקום הנופש של ארדואן ולעצור אותו או אף לחסלו. בנוסף לדיווח זה, טענה סוכנות הידיעות האיראנית, כי "מקור המקורב לכתר הסעודי" צייץ בחשבון הטוויטר שלו ביום שני כי מנהיגי איחוד האמירויות הערביות וערב הסעודית היו מעורבים בניסיון ההפיכה. חשבון הטוויטר של המקור נמחק לאחר דיווחים אלה. דיווחים אלו יש לקרוא בביקורתיות, מכיוון שאירן נמצאת בסכסוך עם איחוד האמירויות והסעודים, וניתן להניח שיש לה אינטרס לסכסך עוד בינהן ובין טורקיה.

שעות ספורות לאחר פרסום ידיעה זו, התראיין ארדואן לרשת התקשורת הקטארית אל-ג'אזירה. בראיון שהיה הראשון מאז ניסיון ההפיכה, אמר ארדואן כי ייתכן שמדינות זרות היו מעורבות בניסיון ההפיכה הכושל, ורמז שנשיא מצרים א-סיסי הוא "בדיוק כמו הקושרים שאנחנו נלחמים נגדם בטורקיה". בצעד נוסף, המסמל את התקרבותו לרוסיה, התייחס ארדואן להפלת מטוס הקרב הרוסי  אשתקד. ארדואן האשים את שני הטייסים שהפילו את המטוס הרוסי, כי הם מחוברים למנהיג הגולה, גולן.

הוושינגטון פוסט דיווח כי ארה"ב, ומדינות נוספות החברות באיחוד האירופי, מודאגות מהמתרחש בטורקיה החברה בברית נאטו. דובר מחלקת המדינה של הבית הלבן מסר שהשותפות עם ארדואן תבחן בקפידה ביחס למהלכים הבאים שלו. השגריר הטורקי באוסטריה נקרא בדחיפות לתת דין וחשבון  לגבי עתידה של המדינה. "אנחנו מעוניינים בהבהרות, לאיזה כיוון טורקיה הולכת" אמר שר החוץ האוסטרי סבסטיאן קורץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!