דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

25 שנים לרצח / 25 שנים לרצח יצחק רבין: 1,000 מעגלי שיח, עצרת זכרון וירטואלית ו-25 אלף נרות נשמה

קואליציית "זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה" תקיים 60 משמרות מחאה כדי להזהיר מפני האלימות הפוליטית הגוברת | נשיא המדינה הניח זר על קברו של רבין: "היו בינינו מחלוקות, אבל ידענו שאנחנו קשורים זה בזה"

נר זיכרון לזכרו רבין במשכן בית הנשיא בירושלים ביום השנה ה-23 לרצח רה"מ יצחק רבין. 21 באוקטובר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
נר זיכרון לזכרו רבין במשכן בית הנשיא בירושלים ביום השנה ה-23 לרצח רה"מ יצחק רבין. 21 באוקטובר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

25 שנים חלפו מאז רצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל. בצל הקורונה, בוטל הטקס הממלכתי בהר הרצל, והמשפחה תפקוד את הקבר ותקיים אזכרה במתכונת מצומצמת. טקס ממלכתי מתקיים בבית הנשיא. לצד זאת, יתקיימו מגוון אירועים ומפגשים חינוכיים שמטרתם לזכור את דמותו של ראש הממשלה, לספר את סיפור הרצח והאווירה שקדמה לו, ולהתריע בפני סכנות לדמוקרטיה בישראל.

משפחת רבין תעלה היום לקבר בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, שם תקיים אזכרה מצומצמת ללא נוכחות תקשורת ואנשי ציבור. לאחר מכן תמשיך המשפחה לישיבה השנתית של מליאת הכנסת, בה ינאמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יריב לוין, ראש האופוזיציה ח"כ לפיד, שר הביטחון בני גנץ ושר הכלכלה עמיר פרץ. לישיבה יגיעו גם נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות.

מעגלי שיח ועצרת וירטואלית

קואליציית "זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה" המורכבת מתנועות הנוער בישראל וארגונים נוספים תקיים היום שלל אירועים, שיוקדשו למצב החברתי המדאיג ולשיח המקוטב. ״הדור שנולד אחרי הרצח מודאג מההסתה והאלימות ברחובות וברשת״, אומרים בקואליציה, ״ויוצא בקריאת השכמה ׳יזכור עם ישראל, שכולנו ישראלים׳, ו׳עם ישראל, אתה חסר׳״.

שלט חוצות מעל איילון (צילום: קואליציית "זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה").
שלט חוצות מעל איילון (צילום: קואליציית "זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה").

הקואליציה תקיים היום כ-1,000 מעגלי שיח פיזיים ומקוונים ברחבי הארץ, כ-60 משמרות מחאה, וטקס נעילה שישודר מהאנדרטה בכיכר רבין בו ייקחו חלק נשיא המדינה, ראובן רובי ריבלין, דליה רבין, עידן עמדי ועוד. כותרת האירועים: ״האסיפה הישראלית החמישית״. 

טקס הנעילה יחל בשעה 19:00 וישודר ברשתות החברתיות ובאתר האסיפה מהאנדרטה המחודשת בכיכר רבין. הטקס ישתלב במופע נרות בכיכר. בשעה 18:00 יתקיימו משמרות מחאה ברחבי הארץ, במטרה ״להזהיר מפני האלימות המשתוללת בעקבות המחלוקות הפוליטיות במדינה, ולמנוע את הרצח הבא״. בשעה 16:00 ישתתפו עשרות אלפי בני נוער ומבוגרים ב-1,000 מפגשים פיזיים ומקוונים בנושא הרצח ולקחיו לחברה הישראלית כיום. הרשמה למעגלי השיח בקישור הבא.

25 אלף נרות בכיכר

מרכז יצחק רבין יחתום את יום הזיכרון הממלכתי במיצג ללא קהל בכיכר רבין, בו יודלקו 25 אלף נרות נשמה לציון 25 שנים לרצח, באירוע מצולם.

סיור וירטואלי ל-400 אלף תלמידים

השחקן דניאל ליטמן יוביל היום סיור וירטואלי ל-400 אלף תלמידים ותלמידות. ליטמן יוביל את המשדר המרכזי של מרכז רבין בשיתוף משרד החינוך, במוזיאון הישראלי במרכז רבין.

בסיור ישולבו שירים בסגנון פלטפורמת המסרים הפופולארית “TikTok”, כולל החלפת תלבושות ו"נאמברים" משעשעים אותם יבצע ליטמן לשירים של להקת הנח"ל, כוורת, הדודאים, סקסטה ועוד ועוד.

ליטמן יוביל את התלמידים לאורך תחנות חייו של יצחק רבין, כחלק מסיפור ההיסטוריה הישראלית מלפני קום המדינה ועד הרצח הנורא ויעודד אותם לחשיבה אודות ההשלכות לקרע החברתי וגבולות השיח כיום.

דניאל ליטמן (צילום: מרכז רבין).
דניאל ליטמן (צילום: מרכז רבין).

הסיור ישודר ב-11:00 בבוקר בפלטפורמות הדיגיטליות המרכזיות של משרד החינוך, ביוטיוב ובפייסבוק.

ראש מרכז יצחק רבין, דליה רבין, אמרה: ״יום השנה ה-25 העמיד אותנו באתגר לא פשוט. בזמן שילדי ישראל ספונים בביתם, אנחנו מקווים להצליח לגעת בהם באחת מהתקופות הכי רוויות בשנאה״. שר החינוך יואב גלנט אמר: ״רצח ראש הממשלה, רב-אלוף יצחק רבין ז"ל, היה ועודנו נקודת שבר בחברה הישראלית. הוא חייב, ועודנו מחייב, מבט עמוק של כולנו פנימה, כפרטים וכחברה״.

ריבלין ספד: ידענו שאנחנו משחקים באותה קבוצה"

אתמול עלה הניח נשיא המדינה ראובן ריבלין זר על קברו של רבין בהר הרצל ואמר: "אפילו שלא החזקנו באותן עמדות, אפילו שהיו ביננו מחלוקות קשות, ידענו שאנחנו משחקים באותה הקבוצה. קבוצת הרוצים בטובתה של המדינה, קבוצת הרוצים בטובתו של העם היקר הזה, גם אם אנחנו חלוקים על הדרך. ידענו שאנחנו קשורים זה בזה, ערבים זה בזה, לטוב ולמוטב.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מניח זר על קברו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל בהר הרצל בירושלים (צילום: חיים צח / לע"מ).
נשיא המדינה ראובן ריבלין מניח זר על קברו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל בהר הרצל בירושלים (צילום: חיים צח / לע"מ).

"ערבות הדדית היא ההבנה העמוקה שאין לנו פּריבילגיה להפנות עורף לאחינו ולאחיותינו,ִ גם אם הם נמצאים בצידו השני של המתרס – המתרס הפוליטי, המִתרס הדתי, המתרס העדתי. ערבות הדדית היא ההבנה שאנו מנווטים יחד את הספינה הזאת. חוגגים את הישגיה, כואבים את כישלונותיה, מתווכחים, אך שומרים על מרחבי ההסכמה בינינו, על הערכים היסודיים שעליהם מושתתת השותפות שלנו. התעקשות על קיומו של יום הזיכרון הזה, היא הדרך שבה אנחנו מצהירים שזכרונו של יצחק רבין, שייך לנו, לכולנו. יהי זכרו של יצחק רבין, חייל, לוחם, מפקד, וראש ממשלה, חרות על לב האומה מדור לדור."​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!