דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך וחברה / הצעת חוק: הדרכה וחינוך ייחשבו כעבודה מועדפת

חוק עבודה מועדפת קובע שורה של עבודות בהם זכאים מסיימי צבא למענק מיוחד. הצעת חוק בה תדון היום ועדת השרים לחקיקה מבקשת להוסיף לעבודות אלה את החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי.

מורה ותלמידים. תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: יוסי זמיר  פלאש 90)
מורה ותלמידים. תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)
דוד טברסקי

ועדת השרים לחקיקה תדון היום (ראשון) בהצעת חוק אשר תבקש להפוך עבודות בתחומי החינוך, התרבות והספורט לעבודות מועדפות לחיילים משוחררים. את ההצעה יזמו חברי הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני), יפעת שאשא ביטון (כולנו) ונורית קורן (הליכוד).

עבודה מועדפת הינה מסלול תעסוקה המוצע למסיימי שירות חובה בצה"ל בתקופה של השנתיים שלאחר השיחרור, ובו מקבלים מענק מיוחד של כ- 9,550 שקלים בתום שישה חודשי עבודה. כיום מכיל מסלול זה עבודות בתחומי הבניין, טיפול באנשים עם מוגבלויות, מתדלקים ועוד. החוק החדש שמוצע מציע להוציא מרשימות העבודות המעניקות זכאות למענק את העבודה בתחנות דלק ולהחליפן בעבודות מתחום החינוך, התרבות והספורט.

העבודות אשר החוק המוצע קובע כעבודות המעניקות זכאות למענק כוללות עבודה חינוכית במוסדות חינוך מוכרים ע"י משרד החינוך, עבודה במעונות יום לילדים עד גיל 3 וכן פעילות חינוכית של מדריכים בוגרים ורכזי פעילות בתנועות הנוער המתוקצבות על ידי משרד החינוך.

איתן ברושי. צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש 90
איתן ברושי. צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש 90

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי הסיבה המקורית בגינה חוק העבודה המועדפת התייחס לעבודה בתחנות הדלק הייתה כדי להכניס לתחום זה כמה שיותר עובדים ישראלים במקום מהגרי עבודה שאיישו אותו לפני כן, ולעזור לענף הדלק הישראלי. כיום, מציין המסמך, הטמעתם של העובדים ישראלים הצליחה וענף התדלוק התחזק משמעותית. במקום זה, מציע החוק להעדיף עבודות בתחום החינוך בכללי בדגש על החינוך הבלתי פורמאלי בתנועות הנוער.

חשוב לציין כי גם היום, מאיישים בכל שנה מאות מסיימי שירות צבאי תפקידים אלה, בעיקר בתחומי החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי, במגזר הכפרי ובפריפריה. יוזמי החוק מקווים כי באמצעות הפיכה העבודה בתחום החינוך למתגמלת יותר, ניתן יהיה להגביר מגמה זו.

על פי החוק, הפיכת עבודות בתחום החינוך למתמגלות יותר הינה חלק מתפיסת החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי ליעד לאומי מרכזי. על תנועות הנוער נכתב בחוק כי "יש להן תפקיד חשוב המשלים את פעולות מערכת החינוך הפורמאלית. לתנועות הנוער יכולת להשפיע על ילדים באופן בלתי אמצעי ופעמים רבות בצורה אפקטיבית יותר מאשר למבוגרים."

בנוסף דן החוק בחיזוק התרבות והספורט, בדגש על על הפריפריות: "הצעת חוק זו הינה בעלת חשיבות רבה בעיקר במוסדות התרבות בפריפריה, שם המוסדות פחות נגישים לגילאים הצעירים, הספורט בישראל ממוקם במקום נמוך מאוד בסדר העדיפויות הממשלתי מזה זמן רב. הספורט טומן בחובו הזדמנויות רבות לקידום ומהווה פלטפורמה טובה לטיפוח ערכים כגון עבודת צוות והתמדה. העסקת חיילים משוחררים בתחומי הספורט תעמיק את הקשר שלהם עם הקהילה ותעביר חלק מן הערכים אותם הם ספגו במהלך חייהם לדור העתיד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!