דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
23.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוצאים מהסגר

יוצאים מהסגר / בתי כנסת נערכים להתמודד עם הגבלת מספר המתפללים בשטח סגור

למרות שהותרה תפילה של עד 10 אנשים בתוך בתי הכנסת, רבים מעדיפים להמשיך להתפלל בחוץ כדי לאפשר השתתפות רחבה ככל הניתן | הרב שמואל סלוטקי, מנכ"ל איחוד בתי הכנסת: "ההנחיה ההלכתית היא לעשות דברים מתוך דאגה לבריאות"

מתפלל בבית כנסת במאה שערים. 15 בספטמבר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מתפלל בבית כנסת במאה שערים. 15 בספטמבר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בתי הכנסת נפתחו מחדש לתפילות של עד עשרה אנשים, אחרי קרוב לחודש וחצי בהם היו סגורים לגמרי ורגע לפני תחילת החורף. בתי הכנסת מנסים להתארגן בהתאם למציאות החדשה. בינתיים, קהילות ומניינים רבים מעדיפים להמשיך ולהתפלל בחוץ, כל עוד מזג האוויר מאפשר זאת.

חסידי קרלין מתפללים מחוץ לבית הכנסת שלהם בירושלים, 10 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
חסידי קרלין מתפללים מחוץ לבית הכנסת שלהם בירושלים, 10 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

"אם מגיעים יותר מעשרה אנשים זה מאוד מסובך, זו סיטואציה מעט מביכה. צריך להגיד לאנשים לא להיכנס וזה לא נעים", אומר ל'דבר' אריאל הרטוב, המתפלל בבית הכנסת 'שירת' אהרון' בגבעת שמואל.

"היו מניינים שהגיעו, הלכו ולא חזרו" הוא מוסיף, "כי מה, תקום תתלבש, תגיע לבית הכנסת ותשאר בחוץ? אנשים רוצים לקום בבוקר ולדעת מה הם עושים, לא לשחק רולטה עם התפילה שלהם. זה צורך של הקהל, ואנחנו מקווים שהסיטואציה תשתנה".

להערכתו, דווקא בבתי הכנסת ניתן להקפיד, יותר ממקומות אחרים, על עטית מסכות. לכן מקווה הרטוב לחזרה הדרגתית למתווה המגדיר את מספר המתפללים בהתאם לגודל בית הכנסת.

"חבל שאין לנו את האפשרות לעשות קפסולות כמו בחגים"

הראל סופר מנתיבות, משמש כגבאי בשני בתי כנסת בעיר. קהילה אחת, לדבריו, לא פתחה את בית הכנסת מאז חודש מרץ, וקיימה מניינים בחוץ גם כשמותר היה להתפלל  בפנים. "זו קהילה שיש בה אוכלוסייה מבוגרת, והרבה אנשים שחיים בבית עם אנשים מבוגרים", הוא מסביר, "גם עכשיו אנחנו ממשיכים באותה המתכונת".

הקהילה השנייה עמדה בפני דילמה. "התפללנו מנחה, והתחיל לרדת גשם", הוא מספר, "שאלתי 'מה נעשה?', הציעו שנכנס, והתפללנו בפנים. אבל בין מנחה לערבית, הגיעו עוד שלושה  אנשים, והייתי צריך להגיד לחברים שזה לא תקין ושאי אפשר להתפלל בפנים יותר מעשרה. שאם מישהו ניכנס, מישהו אחר צריך לצאת".

הראל סופר (מימין) והרב מאיר מאזוז (צילום: אלבום פרטי)
הראל סופר (מימין) והרב מאיר מאזוז (צילום: אלבום פרטי)

"בינתיים, זה עובד בשיטת 'כל הקודם זוכה'", הוא מוסיף, "בימי חול זו לא בעיה, אבל בשבת זו עשויה להיות בעיה. מצד שני, בשבת אנשים לא ממהרים לעבודה ואפשר יהיה לשחק עם השעות של המניינים. אם נראה שיש קושי לשמור על ההנחיות, נחזור להתפלל בחוץ.  אני יודע גם שאנשים פותחים מניינים בבתים. אני מכיר לפחות עשרה אנשים שפתחו מניינים בבתים. מתפללים יחד, אצל חברים".

"מה שחבל זה שאין לנו את האפשרות לעשות קפסולות כמו שהיה לפני כן, בחגים", מוסיף סופר. הקפסולות אפשרו לחלק את החלל ליחידות קטנות יותר באמצעות יריעות ניילון, ולאפשר למספר מניינים להתפלל במקביל, הן אפשרו גם לפתוח מניינים בחדרים שונים בבית הכנסת,  כמו עזרת הנשים.

"בית הכנסת שלנו ענק, 800 מטר", מסביר סופר, "לשים שם עשרה אנשים זה ממש מעט. אם היו קפסולות,  זה היה מאפשר ל-70-60 איש להתפלל".

"יהיו גם כאלו שיעדיפו להתפלל בבית, וגם זה בסדר"

"בתקופה האחרונה היינו במגעים עם משרד הבריאות וגיבשנו, לצד ההנחיות שלהם, גם קובץ המלצות כיצד להכין את מרחב התפילה בחוץ לימי החורף ואיך לאוורר את בתי הכנסת" מספר הרב שמואל סלוטקי, רב קהילה בשכונת רמות בירושלים ומנכ"ל איחוד בתי הכנסת והקהילות בישראל.

הרב שמואל רב שמואל סלוטקי, מנכ"ל איחוד בתי הכנסת והקהילות בישראל (צילום: אלבום פרטי)
הרב שמואל רב שמואל סלוטקי, מנכ"ל איחוד בתי הכנסת והקהילות בישראל (צילום: אלבום פרטי)

לדבריו, "האפשרות להתפלל עד עשרה אנשים בתוך בתי הכנסת בהחלט מקלה, אבל זה עדיין מצב לא פשוט. עשרה אנשים הם המינימום למניין, אם אחד ממהר, מסיבה זו או אחרת, לצאת מוקדם, אנחנו נשארים בלי מניין ואין מרחב תמרון. אין עם מי להחליף".

הרב סלוטקי מסביר שהבעיה רק תחריף עם תחילת החורף, שתקשה על תפילה בחוץ. "אפשר יהיה לעשות מספר מניינים בפנים, בשעות שונות, כך שכולם יוכלו להתפלל בחלל סגור", הוא אומר, "יהיו גם כאלו שיעדיפו להתפלל בבית, וגם זה בסדר. בתקופה הזו ההנחיה ההלכתית היא לעשות דברים מתוך דאגה לבריאות, ומי שבקבוצת סיכון או חושש, מוטב שיישאר בבית".

"המשיך להתפלל בחוץ ככל האפשר, ולהקים סככות"

איחוד בתי הכנסת והקהילות בישראל ממליץ להמשיך להתפלל בחוץ ככל האפשר, למרות במותר כבר לפתוח את בתי הכנסת, בדגש על מתפללים בקבוצות סיכון. האיחוד ממליץ להקים סככות אטומות לגשם, ורחבות ככל הניתן, בשטחים הפתוחים, ומדגיש כי בהיוועצות עם משרד הבריאות הוסכם כי ניתן לסגור גם את צידה האחד של הסככה לרוח.

לצד זאת, מדגיש הארגון את חשיבות הריחוק הפיזי, ההקפדה על שטיפת ידיים לפני הכניסה לבית הכנסת וההקפדה על עטית מסכות. עוד קובעות ההנחיות שפרסם לבתי הכנסת שמי שלא חש בטוב, שלא יגיע בכלל להתפלל במניין.

במקרה של תפילה בתוך בית הכנסת בהתאם להנחיות, הדגיש הארגון כי יש לפתוח חלונות ודלתות, ולהעדיף חימום באמצעות גופי חימום על פני שימוש במזגנים. כמו כן, ממליץ הארגון להצטייד בתשמישי קדושה אישיים, כמו סידורים, ולא לעשות שימוש בתשמישי קדושה ציבוריים.

בכל בית כנסת יש למנות, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, ממונה קורונה שיהי אחראי לוודא ולפקח שההנחיות מיושמות בעת התפילה. בחלק מבתי הכנסת ממנים אחראי קורונה גם לכל מניין. כמו כן יש לבצע ניקיון יסודי של בית הכנסת אחת ליום, כולל מעקות וידיות, במים וסבון או חומר מחטא.

ירוחם תסבסד אוהלים לבתי כנסת

ראשת המועצה המקומית ירוחם, טל אוחנה, הודיע על פרויקט סבסוד רכישת אוהלים שיקלו על התפילה מחוץ לבית הכנסת, בהשתתפות עצמית של 1,400 שקלים לכל אוהל. "למרות התקנות, אנחנו חושבים שלא נכון לפתוח את בתי הכנסת", כתבה בדף הפייסבוק שלה".

למרות התקנות, אנחנו חושבים שלא נכון לפתוח את בתי הכנסת. כחלק מהערכות מקדימה ובשיח עם הגבאים, אנו מזמינים אתכם לרכוש אוהל…

Posted by Tal Ohana on Saturday, October 31, 2020

ניסן סממה, שהיה הפרויקטור של המועצה לסיוע לבתי הכנסת בעיר לקראת חגי תשרי, ובעצמו ממקימי בית כנסת בשכונה הצפונית של ירוחם, מרכז גם את הפרויקט הזה.

"בחגי תשרי דאגנו להוציא את המניינים החוצה", הוא מספר, "ארגנו להם רשתות וגרילנדות, וגם הבסיסים באזור נרתמו והשאילו לנו רשתות צל. כשנגמרו החגים התחלנו את ההיערכות לחורף. היינו בקשר עם כל הגבאים בעיר בנושא, ונפגשנו איתם יחד עם הרב יצחק שליו, רב העיר. הגבאים היו חלק בלתי נפרד מהחשיבה על הפתרונות, והפתרון הזה הסתמן כהכי רלוונטי מבחינה בטיחותית, מבחינת עלות ומבחינת הנכונות של הקהילות. מאז שפתחנו את ההרשמה הבוקר (ראשון, נ.צ.כ), כבר פנו למעלה מ-15 קהילות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!