דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוצאים מהסגר

יוצאים מהסגר / ועדת הכלכלה: לבחון פתיחת שווקים לפני השלב השלישי במתווה היציאה

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי: "קשה להסביר לציבור פתיחה של מקומות עם חללים סגורים, כשהשווקים סגורים" | לילי בן שלום, בעלת מסעדה בשוק הכרמל בתל אביב: "לא נתנו לסוחרים לפתוח כי הם לא שופרסל ולא קוראים להם רמי לוי"

שוק התקווה בתל אביב. למצולמת אין קשר לנכתב בכתבה (תומר ניוברג / פלאש 90)
שוק התקווה בתל אביב. למצולמת אין קשר לנכתב בכתבה (תומר ניוברג / פלאש 90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה של הכנסת קראה היום (שני) לממשלה לבחון את האפשרות להכליל את פתיחת השווקים הפתוחים במתווה פתיחת חנויות הרחוב. ח"כ היבא יזבק (הרשימה המשותפת): "אפשר להפעיל פיקוח ואכיפה, אבל להשאיר את השווקים סגורים זה להגביר את המצוקה ולעשות עוד עוול לבעלי העסקים האלה".

בפתל הדיון אמר יזבק: "אנחנו רואים שהחלטות הממשלה לא לוקחות בחשבון את המאפיינים הייחודיים של ענפי הכלכלה השונים. יש זעקה גדולה של בעלי החנויות בשווקים הפתוחים, שנפגעים בצורה קשה ואין להם גב כלכלי. שמעתי מבעלי חנויות שהבנקים לא מלווים להם כסף, ורבים הולכים לשוק השחור והאפור". יזבק תהתה מדוע דווקא השווקים, שהקניות בהם נעשות באוויר הפתוח עם מקדם הדסקה נמוך, לא נפתחו עדיין.

עוזרת ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר ענת צוראל פרבר, השיבה ואמרה כי השווקים צפויים להיפתח בשלב השלישי, יחד עם שאר העסקים, במידה ונתוני התחלואה יאפשרו זאת. לדבריה, המסקנה מהפתיחה המהירה אחרי הסגר הראשון הייתה שחייבים להיות עם היד על הדופק, ולכן הוחלט על פתיחה מדורגת. “לפתוח הכל זה לחזור על הטעות שנעשתה אחרי הסגר הראשון וזה יוביל אותנו מהר מאוד לסגר נוסף”, טענה.

מנכ"לית נשיאות המגזר העסקי, הגר יהב, הביעה תמיכה בפתיחה מידית של כל השווקים והאשימה את הממשלה ביצירת מצב "אבסורדי", בו רשתות השיווק פתוחות לקהל למרות שהן שטח סגור, ודווקא השווקים הפתוחים לא פועלים. יהב הוסיפה: "ברגע שהמדינה יוצרת את המצב הזה, החקלאים משמידים תוצרת, וזו בושה".

לילי בן שלום, שפתחה לפני כשנה מסעדה בשוק הכרמל בתל אביב: "אף אחד לא מסתכל עלינו. אני רוצה שמישהו יענה לי, למה סופר כן, ומי שמספק לי עופות וגבינה לא?. אני רוצה תשובה"

בן שלום הוסיפה: "לא נתנו לסוחרים לפתוח כי הם לא שופרסל ולא קוראים להם רמי לוי או הראל ויזל. לקחו להם את הגאווה והפרנסה, ואני רואה סוחרים שעומדים ליד דוכנים ריקים ושמרים עליהם, כי זה מה שהם יודעים לעשות. איפה ההיגיון, אם אפשר ללכת לסופר פארם באלנבי ולקנות הכול בזמן שהשוק סגור? ההחלטות הפוליטיות הדוחות האלה, על הגב של העסק הקטן, רומסות כל עסק קטן בישראל".

ח"כ יזבק: "גם מהצעקה של בעלי החנויות אנחנו רואים שההחלטה להשאיר אותם סגורים לא הגיונית, לא הוגנת ולא צודקת. אנחנו דורשים שהשווקים יפתחו מיד. אפשר להפעיל פיקוח ואכיפה אבל להשאיר אותם סגורים זה להגביר את המצוקה ולעשות עוד עוול לבעלי העסקים האלה, שבקושי שורדים".

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), אמר לסיכום הדיון כי הוועדה קוראת לממשלה לבחון את האפשרות לכלול את השווקים הפתוחים בשלב של פתיחת חנויות הרחוב.

"צריך להפיק לקח מהיציאה מהסגר הראשון, ולהפעיל את ההיגיון", אמר, "אבל צריך להשתדל לפתוח עסקים עם אופי דומה יחד. קשה להסביר לציבור פתיחה של מקומות אחרים בחלל הפתוח, או של רשתות שיווק גדולות, לעומת חנויות רחוב ושווקים פתוחים. במיוחד כשאנחנו יודעים שמקדם ההדבקה בשטח פתוח הוא נמוך. שמענו את זעקתם של הסוחרים, ואנחנו  ומבקשים לייצר תחנת ביניים ולאפשר פתיחה של השווקים בהקדם, לפני התחנה השלישית במתווה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!