דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד הפנים

רווחה / משרד הפנים יחלק תלושי מזון ל-200 אלף משפחות, מומחים מתריעים מכשלים במיזם

המשפחות יקבלו מהרשויות המקומיות תווי קנייה בסך 290 שקלים בחודש, למשך שנה | ארגונים חברתיים מזהירים: המהלך לא יחזק בטחון תזונתי, נזקקים רבים 'יתפספסו' עקב הצבת הזכאות להנחה מארנונה כתנאי לחלוקה

מקרר ריק (צילום אילוסטרציה: ChameleonsEye / Shutterstock.com)
מקרר ריק (צילום אילוסטרציה: ChameleonsEye / Shutterstock.com)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

משרד הפנים מתכנן להעניק תווי מזון לכ-200 אלף משפחות עד חנוכה, בהיקף כולל של כ-700 מיליון שקלים. עם זאת, מומחי בריאות ציבור ותזונה מזהירים מכשלים רבים בתכנית שימנעו ממנה להעניק לממש את מטרתה ולהעניק בטחון תזונתי לאוכלוסיות הנזקקות לכך.

על פי נייר עמדה שהגישו איגוד רופאי בריאות הציבור, הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא ומומחים נוספים בתחום לוועדת הפנים, שתדון מחר (שלישי) בתכנית, הקריטריונים לקבלת הסיוע והמכרז שפרסם משרד הפנים לניהול מערך הספקת התווים בעייתיים.

במסגרת המהלך אמורה לקבל כל משפחה, החל מהחודש הקרוב ולמשך שנה,  תווים בשווי של כ-290 שקלים מדי חודש, וזאת כחלק מההתמודדות עם משבר הקורונה.

הכשלים: זכאות בארנונה אינה מעידה על חוסר בטחון

הקריטריון המרכזי לקבלת תווים הוא זכאות להנחה של 70% בארנונה. על פי המומחים, הנחה בארנונה לא מהווה קריטריון תקף או מקובל לאי ביטחון תזונתי. עוד טענו כי קריטריון זה עלול להחמיץ אזרחים רבים שמתמודדים לראשונה עם אי ביטחון תזונתי, ולכן לא מוכרים לרווחה ולא זכאים להנחה בארנונה.

עוד טוענים המומחים, כי במכרז לא מופיע המונח "ביטחון תזונתי" כלל, אלא רק "תלושי מזון". על פי נייר העמדה, עובדה זו המלמדת על מהלך של העברת כספים שלא בהכרח ישפרו את הביטחון התזונתי של מקבליו. בנוסף, במכרז נכתב כי "בתו יהיה רשאי המשתמש הסופי לרכוש את כל המוצרים המוצעים אצל הקמעונאי, למעט טבק ואלכוהול". לטענתם, ניסוח זה יאפשר למקבלי התו לרכוש באמצעותו מוצרים שאינם מזון. עובדה נוספת שעלולה לפגוע בהשגת היעד של ביטחון תזונתי.

המומחים מציינים שיש חשיבות גדולה להנגשת תזונה בריאה עבור מי שנמצאים בחוסר בטחון תזונתי, מכיוון שמדובר באוכלוסייה שנמצאת בסיכון מוגבר לסוכרת והשמנה. לטענתם, בתקופת הקורונה החשיבות של סל המזון הבריא קריטית במיוחד, בשל הסיכון המוגבר לסיבוכי קורונה, אשפוז ואף תמותה למי שיש לו גורמי סיכון תזונתיים.

לכן, הם מבקשים להגדיר סל מזון בריא בסיסי ומגוון, שאפשר אפשר יהיה לרכוש באמצעות תווי המזון. עוד ביקשו כי, בדומה לסיגריות ואלכוהול, יוגדרו מזונות מזיקים שלא ניתן יהיה לרכוש בעזרת התווים.

עוד מבקשים המומחים לשנות את תוקף התווים, שכיום עומד על חמש שנים. לטענתם, מטרת התווים היא לתמוך בביטחון התזונתי של האוכלוסייה באופן מיידי ובכל חודש. במקום התוקף הארוך, מציעים המומחים להשתמש בכרטיסים נטענים, בדומה לפיילוט של המיזם הלאומי לביטחון תזונתי. כרטיסים אלה נטענים מדי חודש, וכך מבטיחים את השימוש לייעוד של שיפור הביטחון התזונתי.

נייר העמדה מתייחס גם לחשיבות הקמת מערכת שתעסוק, באופן שוטף, באיתור האוכלוסיות שמצויות באי בטחון תזונתי, כמו גם בטיפול, מעקב והדרכה תזונתית כחלק מהמיזם. המומחים מציעים להכניס למכרז משרה של רכזים עירוניים לביטחון תזונתי, כפי שנהוג כבר במיזם לביטחון תזונתי. התפקיד יתבצע על ידי עובדים סוציאליים ודיאטנים, כדי להבטיח טיפול כוללני באי הביטחון התזונתי.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "כרטיסי המזון יחולקו מדי חודש, ולמשך כשנה, למגוון אוכלוסיות המקבלות הנחות בתשלומי הארנונה, ובהן הקשישים מקבלי הבטחת הכנסה, משפחות מרובות ילדים, מקבלי קצבאות, וזאת בהתאם למספר הנפשות המתגוררות בבית האב.

"בסיסי הידע נמצאים ברשויות המקומיות, שמכירות באופן ההדוק ביותר את הקהילה והתושבים, והן יעבדו בשיתוף פעולה עם החברה המנהלת, תחת פיקוח הדוק של משרד הפנים. הרשויות המקומיות יעבירו למשרד את רשימות הזכאים על בסיס המידע הקיים אצלן ועל פי הקריטריונים שהוגדרו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!