דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תן ביס

מתאגדים חדשים / ״תן ביס״ מנסה למנוע דיון ציבורי בנושא התאגדות עובדיה

ההסתדרות פנתה לבית הדין בטענה שהחברה פוגעת באופן לא חוקי בנסיון העובדים להתארגן | החברה מצידה דרשה לרסן את ראשי הוועד שמתראיינים לתקשורת | רום דביר מהאגף להתאגדות עובדים: "אין מחטא טוב מאור השמש".

חברי ועד הפעולה בתן ביס בדיון שהתקיים בבית הדין לעבודה (צילום: ניצן צבי כהן)
חברי ועד הפעולה בתן ביס בדיון שהתקיים בבית הדין לעבודה (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בחברת המשלוחים 'תן ביס' מבקשים למנוע דיון ציבורי על הנעשה בחברה. הטענות של עובדים בחברת תן ביס כי היא מנסה לבלום את התארגנות העובדים הגיעו אתמול לבית הדין האזורי לעבודה בבת ים. בתגובה לדרישת ההסתדרות למנוע מראשי הצוותים בחברה להתערב באופן לא חוקי בהתארגנות העובדים, דרשו נציגי החברה מראשי הועד להפסיק ליזום סיקור תקשורתי של ההתארגנות ולהתראיין בנושא.

במהלך הדיון הצביעה עורכת הדין דפנה שמואלביץ' המייצגת את החברה, על כתב 'דבר' שנכח בדיון וטענה כאילו יש פגם בכך שהגיע לסקר את הדיון, מפני שלטענתה הוא מסקר את הדיון  מטעם ארגון העובדים. בנוסף טענה שמואלביץ' כי גם ידיעה שפורסמה על ידי 'כלכליסט' במהלך הדיון, התבססה על הדלפות ההסתדרות – זאת על אף שכותרת הידיעה הציגה דווקא את טענות ההנהלה כנגד ההסתדרות.

עיקר הדיון בבית הדין נסוב סביב השאלה "האם מנהלי הצוותים בחברת תן ביס הם דרג ניהולי המנוע מלהתערב ומלהביע דיעה בפני הכפופים לו באשר להקמת ועד עובדים ומימוש זכות ההתארגנות". זאת בעקבות פסק דין פלאפון משנת 2013 שקבע  כי מעסיק לא רשאי לצאת נגד מהלך התארגנות ראשונית של עובדיו, ישירות או בעקיפין.

לטענת מארגני ההתאגדות בבוקר היציאה לשלב הגלוי של ההתאגדות, ב-22 באוקטובר, הציבה החברה, באופן חריג ומתואם, מנהלי אזורים וראשי צוותים בנקודות שמהן העובדים יוצאים למשמרותיהם על מנת ליצור בקרב העובדים תחושה שהם נתונים תחת פיקוח ומעקב. עוד נטען בכתב הבקשה שהוגש לבית הדין כי מנהלים אלו יזמו 'תדריכים אישיים' לעובדים לפני היציאה למשמרת, שהתקיימו בתוך רכביהם, באופן שלא יאפשר לתעד את ההפרעה שלהם להתארגנות.

שליחי תן ביס בזמן הסגר. (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
שליחי תן ביס בזמן הסגר. (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)

מארגני ההתאגדות טענו גם שמנהלים בחברה הפיצו כנגד ההתארגנות ומוביליה מסרים שקריים ומכפישים בקבוצות הוואטסאפ הפנימיות בחברה, המשמשות להעברת הודעות שוטפות לעובדים, ואף טפסים לביטול חברותם בהסתדרות, תוך שימוש בסמכותם כדי להפעיל על העובדים לחץ שלא להצטרף למהלך הקמת הוועד.

בהנהלת החברה השיבו לטענות כי העובדה שנציגי ההסתדרות פנו לחלק מראשי הצוותים והזמינו אותם להצטרף להתארגנות, מלמדת כי מדובר בעובדים מן המניין שאינם חלק מההנהלה. בהסתדרות מנגד, טענו כי התקשרו רק לחלק קטן מראשי הצוותים שלא הוסרו מרשימות הטלפונים בטעות.

לאחר ששמעה את עדויות הצדדים. הציעה השופטת הדס יהלום פשרה: "אתם בתקופה מאוד רגישה בה צריך לברר את היציגות. זו התקופה שבה הייתי מצפה מהחברה, מבלי להכריע בשאלה האם הם דרג ניהולי או לא – לרסן את ראשי הצוותים".

בתגובה התנתה עו"ד שמואלביץ' את קבלת ההצעה בכך שההסתדרות והוועד יתחייבו שלא להתראיין או ליזום ידיעות חדשותיות באשר להתאגדות העובדים. "נעשה זאת אם ירסנו גם את ההסתדרות. ראשי הוועד וההסתדרות מתראיינים לתקשורת ויוצאים נגד החברה ומכפישים". בשלב זה שמואלביץ' הצביעה על נוכחותו של כתב 'דבר' (כותב שורות אלו) בדיון וטענה כי הוא מסקר אותו מטעם ארגון העובדים.

התאגדות עובדי תן ביס (מתוך: דף הפייסבוק של התאגדות עובדי תן ביס)
התאגדות עובדי תן ביס (מתוך: דף הפייסבוק של התאגדות עובדי תן ביס)

"בקשה לריסון צריכה להיות הדדית. כשאנחנו צריכים להגן על שמנו הטוב זה מסכן את כל העובדים. לכן כל דבר צריך להיות בהדדיות ולא בחד צדדיות – לא נסתום לראשי הצוותים פיות משום שאתם משפיעים עליהם", אמרה עורכת הדין שמואלביץ'.

לדבריה של שמואלביץ' השיב רום דביר, המלווה את התארגנות עובדי תן ביס מטעם האגף להתאגדות עובדים בהסתדרות. "אמצעי התקשורת מסתבר הם דווקא דבר שמטריד אותם. אין מחטא טוב מאור השמש וטוב שיש תקשורת שמגינה ומפעילה לחץ על המעסיקים שהם בסופו של דבר החזקים פה".

עו"ד ענת גוטמן המייצגת את ההסתדרות והעובדים הדגישה כי מרביתם של 1,400 השליחים בתן ביס הם עובדים צעירים, המשתייכים לקבוצה מוחלשת בשוק העבודה המתקשה פעמים רבות לממש את זכותה להתארגן.

לאחר שמיעת כל העדויות הודיעה השופטת יהלום כי החלטה תימסר לצדדים בהמשך.

תגובת חברת תן ביס לטענות:
"הנהלת חברת השליחויות "תן ביס סקובר" הציגה באמצעות בא כוחה בבית הדין את התמונה המטעה והמכפישה שמוצגת ע"י נציגי ההסתדרות בתקשורת. זאת תוך פגיעה בעובדים מהשורה, שסרבו לפניות ההסתדרות להצטרף, וזכותם להביע את דעתם. הנהלת החברה עמדה על כך שככל שימשכו הפרסומים המטעים, שההסתדרות עצמה הודתה כי לא נבדקו, היא רשאית לתקן ולהציג את העובדות הנכונות בפני העובדים. הנהלת החברה לא יכולה להשלים עם מצב שבו שמה הטוב ותדמיתם של עובדים בה מוכתם ללא עוול בכפם".

באשר להאשמות העולות בתגובתה של תן ביס מההסתדרות נמסר:
"לא היה ולא נברא. ההסתדרות עומדת מאחורי כל טענותיה והן מגובות היטב במסמכים ובראיות אחרות. נהפוך הוא: במהלך הדיון ניסתה המשיבה לאסור על ההסתדרות לשוחח עם אמצעי התקשורת ולא להביא את עניין ההתארגנות לידיעת הציבור, בניגוד לחופש העיתונות ובניגוד לזכותה של ההסתדרות להביא עניינים מעין אילו לידיעת הציבור. בית הדין לא קיבל אף טענה שהעלתה ב"כ המשיבה בדיון בקשר לכך. במהלך הדיון ההסתדרות הבהירה לבית הדין כי כל פרסום שנעשה בהקשר להתארגנות מגובה ונבדק".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!