דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אינטרנט

תקשורת / חברות התקשורת מוכרות מהירות גלישה מקסימלית, את המינימום הצרכן כבר ירגיש

לקוחות המזמינים חבילת אינטרנט לפי המהירות מקסימלית המובטחת, מגלים כי קשה להבין מה המינימום אליו מתחייבת הספקית | ח"כ מרגי: "הצרכנים גולשים בתוך ענן ערפל סמיך מבלי לדעת את האמת על מהירות הגלישה"

חבר הכנסת יעקב מרגי, יו"ר ועדת הכלכלה (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
חבר הכנסת יעקב מרגי, יו"ר ועדת הכלכלה (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"איך אפשר לבוא בטענות לחברות התקשורת, אם משרד התקשורת אומר שזה המצב וככה זה", שאל יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת יעקב מרגי (ש"ס), בדיון שהתקיים היום (שני) לגבי מהירות הגלישה באינטרנט בישראל. "הצרכנים גולשים בתוך ענן ערפל סמיך מבלי לדעת את האמת על מהירות הגלישה". המצב שמרגי מתאר נוצר משום שלמשרד התקשורת אין תקן וכלים למדידה של מהירות הגלישה, ולא יכול לאמת תלונות של לקוחות בגין הטעיות של חברות התקשורת.

הדיון כונס לבקשת חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד), חברת הכנסת ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד) וחבר הכנסת חמד עמאר (ישראל ביתנו). חברי הכנסת העלו את הנושא לדיון לאור חשיבות איכות הגלישה במצבי סגר בו רוב הציבור נמצא בבית. "יש כאן בעיה של אמת בפרסום. לא מסוגלים לתת? צריך כאן פיקוח ואכיפה", אמר מרגי. כמאל מריח הביעה את תסכולה האישי מכך שאינה יכולה לקיים שיחות זום כהלכה מביתה בדליית אל כרמל, ישוב בו אין תשתית של הוט והתשתית של בזק לקויה.

למשרד התקשורת אין מענה

בדיון נחשפו ההבדלים בין הוט לבזק. שתי החברות מחוייבות לפרסם מהירות גלישה מינימלית באינטרנט, אך חופשיות לקבוע אותה כרצונן.

בזק, משווקת אינטרנט במדרגות עם פערים גדולים ביניהן , בשלושה קצבי גלישה: 1-15 מגה, 20-40 מגה ו-40-100 מגה, אך חברת הוט, קבעה מהירות מינימום שואפת לאפס, בכל קצבי הגלישה המקסימלית של 100, 200 ו-500 מגה.

מרגי נזף בסמנכ"ל משרד התקשורת, מימון שמילה, משום שהסיט את הדיון לתכניות לשיפור בעתיד בעזרת סיבים אופטיים. ביחס לגלישה בתשתית הקיימת הודה שמילה כי אין למשרד כלים אובייקטיביים למדידת מהירות הגלישה במקומות שונים בארץ.

למה קשה לספק אינטרנט במהירות מובטחת?

המהירות באינטרנט יכולה להיפגע ממספר רב של גורמים: המרחק הפיזי מארון הסעף של חברת התקשורת, העומס מצד גולשים המחוברים לאותו ארון, העומס על האתר אליו גולשים  ובעיות הנובעות מפיצול בין בעלי תשתית האינטרנט וספקי האינטרנט. בנוסף לאלה, קיימת סוגיית יחס ההעמסה – הכמות המצרפית של רוחב פס ששווקה ללקוחות מול רוחב הפס הכולל שיש בידי אותה חברה. במקביל לכל אלו, שימוש במספר מכשירים במקביל וגלישה אלחוטית בתוך הבית מאיטה את מהירות הגלישה בכל מכשיר.

אין אפילו סטטיסטיקה

 לכן, קשה להבטיח מהירות גלישה מינימלית בדומה לכך שקשה להבטיח מהירות נסיעה מינימלית בכביש. עם זאת, כן אפשר לאסוף מידע אמין על מהירות הגלישה בפועל בכל אזור ובכל תשתית, עם סטטיסטיקה מפורטת לגבי שעות העומס ושעות השפל ולפרסם את המידע לציבור.

מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, יורם כהן, טען כי סטטיסטיקת מהירות האינטרנט בישראל היא מתחת לכל ביקורת. הוא ציין כי חברות האינטרנט יכולות לזהות גלישה למטרת בדיקת מהירות, ולבצע מניפולציה שתעניק עדיפות לבדיקות אלו, על חשבון מהירות הגלישה השגרתית. "צריך לפקח גם על יחס ההעמסה ולוודא שהחברות מוכרות מוצר שהן מסוגלות לספק בהתאם למספר הלקוחות שלהן".

שמילה אמר כי שר התקשורת, יועז הנדל, דרש לטפל בכך בהקדם כשנכנס לתפקידו, אך רק בשבוע הקרוב יפרסם המשרד שימוע בנושא פרסום יחסי ההעמסה. הטיפול בפיתוח כלי מדידה של מהירות הגלישה ופרסום מהירות ממוצעת לפי פריסה ארצית יתרחש רק במועד לא ידוע בעתיד.

שמילה הודיע עוד כי מתקיימת חקירה פעילה ברשות להגנת הצרכן בנושא הטעיית צרכנים בתחום זה, אך אינו יכול לפרט לגביה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!