דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
24.5°תל אביב
  • 24.3°ירושלים
  • 24.5°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 23.7°אשדוד
  • 29.4°באר שבע
  • 32.5°אילת
  • 29.3°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 25.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדים במאבק

עובדות במאבק / יו״ר ועד המטפלות הסיעודיות: ״מטופלים לוקחים את הכסף כי הם זקוקים לו. לא יישאר מי שיטפל בקשישים״

הבוקר (שלישי) התקיים דיון בוועדת העבודה והרווחה על תנאי העסקתן של 100 אלף מטפלות סיעודיות | ההסתדרות נאבקת לחיזוק העובדות וענף הסיעוד, וקוראת לביטוח הלאומי להפסיק להעביר את הקצבה בכסף: ״המדינה פה מפקירה את הקשישים״

אלה סמילנסקי ואולג רבין (צילום: יונתן בלום)
אלה סמילנסקי ואולג רבין (צילום: יונתן בלום)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה דנה הבוקר (שלישי) על תנאי העסקתן של כ-100 אלף מטפלות סיעודיות, והמגמה ההולכת וגדלה של מטופלים להעדיף לקבל את גמלת הסיעוד בכסף, ולא בשעות טיפול.

״מטופלים מספרים למטפלות שהם נותנים את הכסף לילדים ולנכדים״, אומרת אלה סמלנסקי יו"ר ועד המטפלות הסיעודיות. ״מטופל מוכיח לביטוח לאומי שהוא זקוק לעזרה ופתאום, במקום לקבל טיפול שמגיע לו, הוא לוקח את הכסף כי הוא זקוק לו.

״עוד 20 שנה לא יהיה מי שיטפל בקשישים״. קשישה ומטפלת סיעודית בראשון לציון. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום:verbaska / Shutterstock.com)
״עוד 20 שנה לא יהיה מי שיטפל בקשישים״. קשישה ומטפלת סיעודית בראשון לציון. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום:verbaska / Shutterstock.com)

״עכשיו זה החמיר, כי בזמן הקורונה ביטוח לאומי הסכים לתת למטופלים לקחת את כל הכסף שמגיע על טיפול, אז אנחנו רואים גופות של אנשים שחיים לבד, ולא יודעים מה קרה להם. ברגע שמטפלת נכנסת כל בוקר רואה את המטופל, דואגת שהוא לא לבד זה יכול להציל חיים. אם ניקח בחשבון שאסור למשפחות להיכנס, האדם היחיד שרואה אותם זו המטפלת״.

סמלסקי אומרת שהמטפלות נאבקות על תנאי ההעסקה שלהן משך שנים. ״אנחנו מחכות לחתימה על הסכם קיבוצי שאנחנו כבר 3 שנים נלחמות כדי לחתום״. היא מודאגת מהכרסום המתמשך במקצוע הסיעוד. ״לפי הסטטיסטיקה בעוד פחות מ-10 שנים לא יהיה מי שיטפל בקשישים, אבל אף אחד לא לוקח את זה בחשבון״.

יוסי ברבי, יו"ר איגוד עובדי הניקיון, השמירה והסיעוד. ״ההסתדרות לא תיתן למצב הזה לקרות״ (אלבום פרטי)
יוסי ברבי, יו"ר איגוד עובדי הניקיון, השמירה והסיעוד. ״ההסתדרות לא תיתן למצב הזה לקרות״ (אלבום פרטי)

״אנחנו המטפלות החלטנו לא להגיע לדיון בוועדת העבודה והרווחה דרך ה׳זום׳, כי אי אפשר לעזוב את המטופלים שלנו. אני רוצה לקרוא לכל הגורמים הרלוונטיים להפסיק להעביר אחריות מאחד לשני, להגיע אתנו להסדרים כמה שיותר מהר ולחתום על הסכם קיבוצי.

יוסי ברבי, יו"ר איגוד עובדי הטיפול הסיעודי בהסתדרות, אומר לקראת הדיון: ״אנחנו הולכים היום לוועדה כדי להעמיד את הדברים במקומם, היתה ועדה לפני 3 חודשים שהחליטה לקדם את תנאי השכר וההעסקה של כ-100 אלף מטפלות סיעודיות. היום אנחנו נמצאים כבר בנובמבר ושום דבר מבחינתנו לא התקדם.

״המדינה, באמצעות ביטוח לאומי, מקדמת את הנושא של גמלה בכסף. הגמלה בכסף שנותנים, הפועל היוצא שלה הוא ביטול כל הנושא של הטיפול הסיעודי, קריסה של כל המערכת, פיטורי עשרות אלפי מטפלות ומטפלים סיעודיים והפקרת המטופלים לידיים לא מקצועיות. המדינה פה מפקירה את הקשישים ואנחנו כהסתדרות לא ניתן למצב כזה לקרות״.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד. ״צריך לחזק את המטפלות, לא לפגוע בהן״ (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד. ״צריך לחזק את המטפלות, לא לפגוע בהן״ (צילום: דוברות ההסתדרות)

אתמול קרא יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, לביטוח הלאומי להפסיק את העברת הקצבה בכסף עבור טיפול בקשישים זכאי חוק הסיעוד. ״צריך לחזק את עובדות הטיפול הסיעודי ואת ענף הטיפול הסיעודי״, אמר בר-דוד, ״בשעה הקשה הזו שבה שרוי המשק הישראלי, עם מאות אלפי מפוטרים ועסקים שקורסים, צריך לחזק את המטפלות ולא לפגוע בהן.

״אני קורא לביטוח הלאומי לחזור בו מההחלטה להעביר ישירות את הקצבה למקבלי קצבת הסיעוד, על חשבון עובדות הטיפול הסיעודי, אשר עשרות אלפים מהן עלולות להישאר ללא פרנסה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!