דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בארה"ב

בחירות בארה"ב / שוקי ההון צריכים להתכונן לקרב ארוך על תוצאות הבחירות לנשיאות

ג'ו ביידן נהנה אמנם מיתרון משמעותי בסקרים, אך דונלד טראמפ כבר רמז שכל תוצאה לא ברורה בסוף יום הבחירות תהיה פתח למאבק משפטי ארוך | בתרחיש כזה, נראה צניחה בשוקי ההון ובערך הדולר | מיוחד ל'דבר'

הכלכלן נוריאל רוביני (צילום: AP Photo/Giuseppe Aresu)
הכלכלן נוריאל רוביני (צילום: AP Photo/Giuseppe Aresu)
נוריאל רוביני

הסקרים בארה"ב מצביעים, כבר תקופה ארוכה, על סיכויים גבוהים לניצחון סוחף של המפלגה הדמוקרטית בבחירות. שיסתיימו עם ג'ו ביידן כנשי ועם שליטה דמוקרטית בבית הנבחרים ובסנאט. דבר שישים סוף לממשלה המחולקת שמכהנת כיום.

עם זאת, במצב בו הבחירות הופכות להיות בעיקר משאל עם על דונלד טראמפ כנשיא, הדמוקרטים עלולים לזכות בבית הלבן בלי לזכות לרוב בסנאט. אסור גם לשלול תרחיש שבו טראמפ מצליח להשיג ניצחון דחוק, שיחד עם ניצחון רפובליקני בסנאט ישמור על המצב הקיים.

הנשיא טראמפ וג'ו ביידן. (צילמים: Oscar Ivan Lopez / Shutterstock.com ו-AP Photo/Susan Walsh)
הנשיא טראמפ וג'ו ביידן. (צילמים: Oscar Ivan Lopez / Shutterstock.com ו-AP Photo/Susan Walsh)

תרחיש מדאיג יותר הוא של תוצאה שנויה במחלוקת. כזו שתוביל לתהליך הכרעה ארוך בבית המשפט המשט העליון, במהלכו כל צד ינהל מאבק משפטי ותקשורתי, שעלול להפוך גם למאבק ברחובות.

אחרי הבחירות השנויות במחלוקת של שנת , בית המשפט העליון הכריע לטוהת ג'ורג' בוש רק ב-12 בדצמבר. יריבו של בוש, אל גור, קיבל את הדין. חוסר הוודאות הפוליטי הביא אז לצניחה של ב-7%. הפעם, חוסר הוודאות עלול להימשך זמן רב הרבה יותר, אולי אפילו חודשים רבים, מה שעלול לסכן משמעותית את השווקים.

אנחנו חייבים לקחת את תרחיש חלום הבלהות הזה ברצינות, גם אם כרגע הוא נראה בלתי סביר. ביידן אמנם מוביל בסקרים באופן עקבי, אבל כך קרה גם עם הילרי קלינטון ב-2016. יש לחכות ולראות אם גם הפעם תומכי טראמפ במדינות המפתח יפתיעו ברגע האמת, אחרי שנמנעו מחשיפת הכוונות שלהם לסוקרים.

בנוסף, בדיוק כמו ב-2016, מתנהל קמפיין עצום של דיסאינפורמציה (מחוץ ומתוך ארה"ב).הרשויות האמריקאיות הזהירו מפני ניסיונות של רוסיה, סין, איראן או מדינות עוינות אחרות, להשפיע על התוצאות על ידי זריעת ספק בהליך הבחירות התקין.

טרולים ובוטים מציפים את הרשתות החברתיות עם תאוריות קונספירציה, פייק ניוז, סרטוני 'דיפ פייק' ודיסאינפורמציה. טראמפ, וחלק מתומכיו במפלגה הרפובליקנית, אימצו כמה מאותן תיאוריות משוגעות, כמו Qanon, ואותתו על תמיכתם בקבוצות עליונות לבנה. בחלק גדול מהמדינות שבשליטה רפובליקנית, מושלים ואנשי ציבור אחרים נוקטים בטקטיקות, מלוכלכות למדי, כדי למנוע מתושבים תומכי המפלגה הדמוקרטית לממש את זכות ההצבעה.

בנוסף לכל זה, טראמפ ממשיך לטעון, על אף שמדובר בטענת שווא, שלא ניתן לסמוך על הצבעה בדואר, כי הוא מעריך שמרבית המצביעים שיממשו את זכותם באופן זה יהיו תומכי המפלגה הדמוקרטית. הנשיא גם סירב להתחייב להעביר את השלטון לידי ביידן, אם יפסיד, ונתן "קריצה" למיליציות ימניות שכבר היום עוסקות בזריעת כאוס ברחובות ותכנון מתקפות טרור. אם טראמפ יפסיד, ויטען שהתוצאות לא לגיטימיות, הסכנה לאלימות גבוהה מאד.

פתק הצבעה בבחירות בארה"ב. (צילום: Lost_in_the_Midwest / Shutterstock.com)
פתק הצבעה בבחירות בארה"ב. (צילום: Lost_in_the_Midwest / Shutterstock.com)

למעשה, במידה והתוצאות שיוכרזו במדגמים בערב הבחירות לא יצביעו על ניצחון סוחף לדמוקרטים, טראמפ צפוי להכריז על ניצחון במדינות מפתח עוד לפני שהקולות שהשלחו בדואר נספרו.

במלפגה הרפובליקנית כבר קיימות תכניות למניעת ספירת קולות האלה במדינות מפתח על ידי קריאת תיגר על אמינותם. הם ינהלו את הקרבות האלו במדינות עם מושל רפובליקני, עם בית נבחרים עם רוב רפובליקני, מול בתי משפט שמלאים בשופטים שהנשיא טראמפ בעצמו מינה, ומול בית משפט עליון עם רוב של 6-3 שופטים שמרניים.

במקביל, מיליציות ימין קיצוני עלולות לצאת לרחובות ולזרוע כאוס. המטרה, במהלך כזה, תהיה לעורר תגובות נגד אלימות מצד השמאל, שיתנו לטראמפ תירוץ לשלוח את כוחות הביטחון הפדרליים או את הצבא האמריקאי כדי "להשיב את הסדר על כנו".

ממשל טראמפ, אולי עם כוונה כזו בדיוק, כבר הכריז על מספר ערים עם רוב דמוקרטי כ"מרכזים אנרכיסטיים", שייתכן וידרשו התערבות מצד הממשלה. במילים אחרות, טרמאפ ותומכיו הבהירו שהם מתכוונים להשתמש בכל כלי כדי לגנוב את הבחירות. בגלל שלנשיא ארה"ב יש ארגז כלים רחב, הם עלולים להצליח במידה והתוצאות הראשוניות יהיו צמודות מדי, ולא יראו ניצחון סוחף לביידן.

מה שבטוח הוא שבמקרה שביידן יוביל באופן משמעותי, כבר בערב הבחירות, במדינות שנחשבות לרפובליקניות באופן מסורתיף כמו צפון קרוליינה, פלורידה וטקסס, לטראמפ יהיה קשה בהרבה להטיל ספק בתוצאות למשך יותר ממספר ימים. בתרחיש כזה, סביר שיכנע מהר.

הבעיה מתחילה בכל תרחיש מלבד ניצחון סוחף לדמוקרטים בערב הבחירות, שבו טראמפ (בתמיכת מספר ממשלות זרות) ינסה לזרוע ספק וכאוס בניסיון להעביר את ההחלטה לבתי המשפט.

מידה כזו של חוסר יציבות פוליטית עלולה להוביל לצניחה חדה בשוקי ההון, בזמן שהכלכלה נמצאת גם ככה בהאטה, ללא אפשרות של סיוע פיסקלי בטווח המידי. אם הערעור על תוצאות הבחירות יגרר לתוך תחילת השנה הבאה, שוקי ההון עלולים לצנוח בכ-10%, התשואות על אגרות החוב הממשלתיות יפלו, והמנוסה מהשווקים יגרום לזינוק במחיר הזהב.

הבורסה בניו יורק (צילום: AP Photo/Craig Ruttle, File)
הבורסה בניו יורק (צילום: AP Photo/Craig Ruttle, File)

בדרך כלל, בסוג כזה של תרחיש, הדולר היה מתחזק, אבל בגלל שהטריגר לאירוע כזה הוא כאוס פוליטי בארה"ב, אנחנו עלולים לראות בריחה מהדולר וצניחה בערכו.

יש דבר אחד ודאי: ערעור על תוצאות הבחירות יביא לפגיעה נוספת במעמדה העולמי של ארה"ב כמייצגת של הדמוקרטיה ושלטון החוק, ויפגע בכוח הרך שלה. בארבע השנים האחרונות, ארה"ב הולכת ונראית כמו מדינה לא מתפקדת.

ניתן לקוות שהתרחישים הגורעים ביותר לא יתממשו, לביידן יתרון משמעותי בסקרים, אבל המשקיעים צריכים להתכונן לגרוע ביותר. לא רק ביום הבחירות, אלא גם בחודשים שלאחר מכן.


נוריאל רוביני (Nouriel Roubini), פרופסור לכלכלה ב-Stern School of Business של אוניברסיטת ניו יורק, יושב הראש של Roubini Macro Associates ומגיש התוכנית NorielToday.com.

 Project Syndicate, 2020 ©

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!