דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יקנעם

מתים לבד / מיזם נסיוני ביקנעם: זיהוי מצוקות של קשישים בודדים באמצעות מעקב אחר צריכת המים

בעיר איתרו 120 קשישים עריריים, ובשיתוף תאגיד המים העירוני וזק"א מנהלים מעקב אחר בתים בהם לא נעשה שימוש במים זמן רב | ראש העיר, סימון אלפסי: "מקווה שערים נוספות ילכו בעקבותינו"

יהודה משי-זהב, יו"ר זק"א, ליד מונה מים בעיר יקנעם (צילום: זק"א)
יהודה משי-זהב, יו"ר זק"א, ליד מונה מים בעיר יקנעם (צילום: זק"א)
יהל פרג'

מיזם ייחודי המשותף לזק"א ולעיריית יקנעם יאפשר זיהוי מצוקות של קשישים עריריים באמצעות מעקב אחר צריכת המים הביתית. במסגרת פיילוט למיזם 'מים חיים' איתרו בעיריית יקנעם 120 קשישים בודדים, ויחד עם תאגיד המים 'מעיינות העמקים' החלו לעקוב אחר נתוני צריכת המים של אותם הבתים, במטרה לזהות מצוקה אפשרית. בארגון זק"א, שמתמודד עם מקרים רבים של קשישים שנפטרים לבד בביתם מבלי שאיש יודע על כך, רואים במיזם הצלחה.

מאז שהחל הפרויקט בתקופת החגים אותרו מספר דירות בהן הצריכה הנמוכה הדליקה נורה אדומה, וכך נמצא שאותו דייר היה בבית חולים או אצל הילדים. באחד המקרים נמצא שהדיירת נפטרה בבית אבות בו שהתה. התכנית סייעה לתאגיד המים לאתר תקלות נוספות: באחד המקרים התגלתה צריכה מוגברת בדירה, ועובד התאגיד שהגיע למקום מצא שהברז מקולקל ודאג לתיקונו.

עקב רגישות הפרויקט, הוא נשמר ב'פרופיל נמוך' בתאגיד המים. למיזם הוקצתה עובדת אחת בלבד, תושבת ותיקה בעיר, שהיתה היחידה שתיחשף לפרטים ולנתונים. העובדת נמצאת בקשר רציף עם רכזת מדור האזרח הוותיק בעיריית יקנעם, העובדת הסוציאלית ליאת עמיר, והשתיים פועלות בשיתוף פעולה ייחודי למניעת מצבים קשים.

יו"ר זק"א, יהודה משי-זהב, אומר כי מתנדבי זק"א טיפלו מתחילת שנת 2020 בכ-140 גופות של גלמודים ועריריים שנמצאו מוטלים בביתם זמן רב לאחר מותם. "אלו מקרים קשים של אנשים שנשכחו ונפטרו לבדם מבלי שאיש ידע על מותם. מצאנו אותם במצב של איבוד צלם אנוש. ארגון זק"א מקדם רעיונות טכנולוגיים מגוונים ומעניינים כדי למנוע מקרי מוות מיותרים ומחרידים. אני מודה מכל ליבי לכל אנשי החיל בעיריית יקנעם על היענותם והירתמותם למיזם חשוב זה של הצלת חיים".

ראש עיריית יקנעם, סימון אלפסי, מקווה שהפרויקט יורחב לישובים נוספים. "הקורונה יצרה לצערי מצבים רבים בלתי נסבלים כולל כאלו שמשפיעים ישירות על עריריים ובודדים. כדי שביוקנעם לא יקרה מקרה מזעזע שיקרה למישהו משהו ואף אחד לא יידע. הנחיתי את מחלקת הרווחה לעמוד בקשר קבוע עם העריריים והבודדים ולסייע להם."

סימון אלפסי (צילום: דוברות עיריית יקנעם)
סימון אלפסי (צילום: דוברות עיריית יקנעם)

"פרויקט ייחודי זה הוא בעיני סנונית דרכה יוכלו רשויות נוספות לוודא שהקשישים העריריים והבודדים ביישובם לא נפלו בבית בלי יכולת לבקש עזרה", מספרת תמי ראש, מנהלת מחלקת הרווחה בעיריית יקנעם, "אנחנו גאים להיות חלק מהפרויקט השומר על שלומם של ותיקי הישוב בקורונה ובשגרה, ומודים לראש העירייה סימון אלפסי על חשיבתו מחוץ לקופסה".

עיריית יקנעם (דוברות עיריית יקנעם)
עיריית יקנעם (דוברות עיריית יקנעם)

 

 

בזק"א מספרים כי הם עובדים על פתרונות יצירתיים נוספים לאיתור קשישים במצוקה: "בנוסף לפרויקט 'מים חיים' מקדם ארגון זק"א בימים האלו פרויקט חדשני נוסף בשיתוף עם חברת אורורה וויו בע"מ בשם 'מערכת ערבות הדדית', וכן ייצור של 'לחצן מצוקה אקטיבי', פתרון טכנולוגי נוסף שיביא לשיפור המצב וצמצום התופעה הקשה״, אומר חיים וינגרטן ראש אגף המבצעים בזק"א.

עם זאת, הפתרונות הטכנולוגיים, משוכללים ככל שיהיו, לא יחליפו שכנות טובה ואכפתית, ומערכת רווחה המבוססת על קשר יום-יומי עם הקשישים והעריריים החיים בקהילה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!