דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

תשתיות / תכנית לשריון שטחים לקידוחי מי תהום התקדמה שלב נוסף בדרך לאישור

ועדת התכנון לתשתיות לאומיות אישרה להפקדה את תת"ל 100, שתגן על אזורי קידוח מפגיעה של פיתוח עירוני או תעשייתי | סמנכ"ל פיתוח ב'מקורות' ל'דבר: "אם התכנית הייתה נתקעת, לא היינו משיגים הרבה מאוד מהיעדים של משק המים"

עובדי מקורות. ארכיון (צילום: משה שי/פלאש90)
עובדי מקורות. ארכיון (צילום: משה שי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת התכנון לתשתיות לאומיות (ות"ל), אישרה אתמול (שני) להפקדה את תת"ל (תכנית תשתיות לאומיות) 100, שייעודה לשריין שטחים לקידוחי מים בעתיד. אבי מלול, סמנכ"ל הפיתוח במקורות ל'דבר': "תכנית חסרת תקדים. גם נשריין שטחים לעתיד וגם נגביר את ההגנה על קידוחים קיימים".

מי השתייה בישראל מסופקים בעיקר על ידי החברה הממשלתית מקורות, שמפיקה 50% מהם ממים מתוקים טבעיים. בתוך תחום זה הולך ויורד תפקידה של הכנרת, שעל פי התכנון יוזרמו אליה מים כדי שתשמש מאגר חירום, וכמעט לא כמקור לצריכה שוטפת. מהלך זה מגביר את חשיבותם של קידוחי מים ומתקני ההתפלה.

תת"ל 100 נועדה ליצור חלוקת ברורה בין שטחים בהם יבוצע פיתוח עירוני או תעשייתי, שקשה עד בלתי אפשרי לקיים להקים בסביבתם קידוחי מים, ושטחים שיישמרו לקידוחים, סביבם יוגדר רדיוס מגן בו יוגבלו אפשרויות הפיתוח.

לדברי מלול, "רדיוסי המגן הקיימים היום לא מספיק טובים. יש מקומות שבהם הזיהום הגיע גם למרחקים של מאות מטרים, אפילו מעל קילומטר, והגיע לקידוח. כך שהפוטנציאל של זיהום, כמו שקרה באזור נמל התעופה בן גוריון, גבוה".

למעלה מ-400 קידוחים בעשור הקרוב

קידוחי המים הקיימים הם לא נצחיים. חלקם דורשים שיקום, ואחרים חייבים העתקה למקום אחר בשל התייבשות, המלחה או חדירת זיהום למים. לדברי מלול, התכנית החדשה תיתן מענה לסוגיה.

"מקורות צריכה לקדם למעלה מ-400 קידוחים בעשור הקרוב", הוא מסביר, "צריך לזה בסיס סטטוטורי שמאפשר לחברה להתקדם מהר. התכנית הזו היא הבסיס, אם היא הייתה נתקעת, לא היינו משיגים הרבה מאוד מהיעדים של משק המים".

המקרה של תחנות הכוח 'קסם'

דוגמה לקונפליקט בין תכניות משק המים לבין פיתוח תשתיות אחרות הונחה על שולחנה של הות"ל בתת"ל 98, שעסקה בהקמת תחנת כוח של 'קסם אנרגיה', סמוך לצומת קסם. על פי התכנית, התחנה מיועדת לקום בתוך רדיוסי מגן של קידוחי מים, מה שלכאורה עומד בניגוד לתנאי הסף של הקמת תחנות כוח.

התכנית לתחנת הכוח קסם לא הופקדה עד כה, ועברה דיונים סוערים בוועדה, בעיקר בשל סמיכותה לקידוחי מים קיימים, בעלי חשיבות אסטרטגית, באזור ראש העין. עד כה משרד האנרגיה היה מעוניין לקדם את התכנון של התחנה, בשל הקושי הגובר לספק חשמל לאזור המרכז.

לאחרונה, שינה המשרד את עמדתו וקבע, בהחלטת ממשלה, שתינתן עדיפות להקמת תחנות כוח במתחמים שכבר אושרו למטרה זו. החלטה שפגעה בסיכויי התכנית של 'קסם אנרגיה', אבל לא ביטל אותה.

תושבי אזור תחנת הכוח המתוכננת, המתנגדים להקמתה, טוענים ששטח תכניות של קידוחי המים באזור ראש העין, כפי שמופיע בתת"ל 100, צומצם ממתכונתו המקורית, כדי לפתור את החיכוך עם התכניות של 'קסם אנרגיה. זאת על אף שלא ברור על סמך מה נעשה הצמצום.

היזמים, מצידם, ביצעו מספר קידוחי סקר על חשבונם, שממצאיהם מראים כי חלק מהשטח המיועד לתחנה מסוכן פחות לקידוחי המים. עם זאת, מדובר, כאמור, רק על חלק מהשטח, כך שתוכנית לבניית התחנה תמשיך להיות בוקנפליקט עם רדיוסי מגן של קידוחי מים קיימים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!