דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
21.6°תל אביב
  • 14.7°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 18.8°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 22.4°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בחירות בארה"ב / מדינות העולם ממתינות לתוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב

רוסיה אולי התערבה שוב לטובת טראמפ, אך שלחה מסרים חיוביים גם לביידן | באיראן מייחלים לסיוע כלכלי, בסין בוחנים הכל דרך נושא הסחר | ואזרחי הודו נלהבים מאפשרות של סגנית נשיא עם שורשים מקומיים

מפעל לייצור דגלים באיראן מדפיס את דגל ארה"ב.(צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
מפעל לייצור דגלים באיראן מדפיס את דגל ארה"ב.(צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

מדינות העולם צפו, בארבע השנים האחרונות, בדרך בה נשיא אמריקאי שונה מאוד ממה שהורגלו בו מנהל את יחסיו עם הקהילה הבינלאומית. בריתות ארוכות שנים הפכו למתוחות, הסכמים בינלאומיים בוטלו, מכסי מגן הוטלו ומימון לגופים בינלאומיים הופסק. מדינות מסוימות הפכו להיות מושא ללעג. מדינות אחרות, כמו קוריאה הצפונית, זכו לקבל מחוות דיפלומטיות שנחשבו פעם לבלתי אפשריות. 

אפשר לומר, במידה גדולה של ודאות, שהקדנציה של דונלד טראמפ הייתה חוויה חסרת תקדים לקהילה הבינלאומית. כעת, עתידו של ממשל טראמפ עומד בפני הכרעה, מה המשמעות של ניצחון, או הפסד, של הנשיא המכהן על אומות העולם?

רוסיה: מהמרים על שני הצדדים

מבחינת מוסקבה, הבחירות בארה"ב נראות כמו תחרות של "מי הכי פחות אוהב את רוסיה", אמר דמיטרי פסקוב, דובר של הקרמלין, לסוכנות הידיעות איי.פי.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מתוסכל מכך שדונלד טראמפ לא עמד בהבטחות לתקן את היחסים בין שתי המדינות. יחד עם זאת, גם המועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן, לא מעורר הרבה תקוות בקרמלין.

גורמים בממשל האמריקאי אומרים שרוסיה התערבה בבחירות 2016, בניסיון לסייע לטראמפ לנצח את הילארי קלינטון. למרות זאת, בקרמלין מסכמים באכזבה את ארבע שנות כהונתו, שכללו מספר סבבים של הטלת סנקציות כואבות על רוסיה.

למרות זאת, קהילת המודיעין האמריקאית מאמינה שרוסיה משתמשת במגוון כלים לפגוע בסיכוייו של ביידן, ושגורמים המקושרים לרמלין פועלים לחיזוק מועמדותו של טראמפ. פוטין, חש לציין, מכחיש בעקביות האשמות אלו.

נשיא רוסיה ניסה הפעם להמר על שני הצדדים. למרות שהביע צער על מה שכינה "הרטוריקה האנטי-רוסית החריפה" של ביידן, פוטין דווקא שיבח את את הבטחתו של המועמד הדמוקרטי להאריך את ההסכם הרוסי-אמריקאי, האחרון שנשאר, בנושא פיקוח על נשק גרעיני. צעד שממשל טראמפ לא נלהב לבצע.

"הסיכויים של ביידן לנצח טובים מספיק בשביל שרוסיה תתחיל להתכונן לזה", טענה לאחרונה טטיאנה סאטובאיה, חוקרת וליטית במרכז קרנגי במוסקבה, "ההשלכות השליליות של ממשל טראמפ, והאכזבה שהנחיל לשלטון ברוסיה, הביאו לגישה מפוכחת ומעשית יותר".

איראן: מרותקים למירוץ, אבל ספקנים

באיראן התחושה היא שהכל תלוי בבחירות בארה"ב. שווקי המטבע קפאו בזמן ההמתנה להכרעה, למרות שהסנקציות שחריפות שהטיל טראמפ על המדינה כבר גרמו נזק כבד למטבע המקומי. כיום אפשר לקנות 267,500 ריאל עבור דולר אמריקאי בודד. כשטראמפ הושבע לנשיאות, עמד השער על 37,000 ריאל לדולר.

התמוטטות ערך המטבע אמנם יצרה לחץ על ממשלת איראן, אבל היא גם הרבה את חסכונותיהם של רבים. מוצרים כמו תרופות, חיתולים וחלקי חילוף לרכב הפכו לנדירים ולמאוד יקרים.

איראן גם לא יכולה למכור נפט גולמי לחו"ל בגלל הסנקציות, ושוק העבודה של הצעירים נמצא במשבר מתמשך. המשבר הכלכלי הוביל בשנים האחרונות לגלי מחאה בכל רחבי המדינה.

חוסיין קנאני מוגהדאם, פרשן שהיה בעבר מפקד במשמרות המהפכה האיראניים, מתעקש שארה"ב תמשיך "בהתנהגות העוינת שלה כלפי איראן" בלי קשר לזהות המנצח. עם זאת, הוא הודה שלדעתו ביידן ינסה להחזיר את איראן לשולחן המשא ומתן, ושהאפשרות הזאת ממגנטת את אזרחי המדינה למערכת הבחירות.

קליפ של להקה איראנית תפס תאוצה באינטרנט בימים האחרונים. "דעו שמי שתבחרו ישנה את החיים שלנו", שר הסולן, "היי, ג'וזף, תומס, לורה, אנחנו לא יודעים למה זה משפיע עלינו יותר משזה משפיע עליכם".

הודו: נלהבים מהרעיון של סגנית נשיא עם שורשים מקומיים

עבור רבים מאזרחי הודו, הבחירות בארה"ב הם עניין אישי. הסיכוי שקמלה האריס, בעלת השורשים ההודיים, תיבחר לתפקיד השני בחשיבותו בארה"ב הצית את דמיונם של מיליונים בדמוקרטיה הגדולה בעולם.

עבור הממשל שלהם, לעומת זאת, הבחירות האלה מתרכזות רק בהתקרבות הצבאית והדיפלומטית בין שתי המדינות, כנגד היריבה המשותפת סין.

למרות חיכוך קל בנושא סחר, היחסים בין הודו לארה"ב התחזקו באופן עקבי בארבע השנים האחרונות. התחזקות שניתן לראות בשורת המחוות הידידותיות והפומביות בין הנשיא טראמפ לראש הממשלה נרנדרה מודי.

הכהונה השנייה של מודי התאפיינה בשורת משברים פנימיים, שהחריפו את המתח בין קבוצות האוכלוסייה השונות, ובצעדי מדיניות מפלים נגד מוסלמים שעוררו עימותים של ממש בין קבוצות מיעוטים. טראמפ בחר, ברוב המקרים, להתעלם מכל זה בניסיון לחזר אחרי המביעים האמריקאים ממוצא הודי.

האריס, מנגד, הייתה מבקרת קולנית במיוחד של הלאומנות ההינדית שמוביל מודי. עם ביידן יזכה בתפקיד, הודו יכולה לצפות ללחץ בינלאומי גדול הרבה יותר בנושא הזה.

למרות זאת, יש מי שטוען שעבור הודו אין הבדל גדול בין שני המועמדים. "לא משנה מי ינצח בבחירות, המסלול של יחסי הודו-ארה"ב יישאר חיובי", אמר מייקל קוגלמן, סגן מנהל התוכנית ללימודי אסיה במכון וילסון האמריקאי, "ביידן וטראמפ לא מסכימים על הרבה דברים, המדיניות כלפי הודו היא אחד המקרים הנדירים שהם הם חושבים דומה".

סין: שאלה של מסחר

עבור סין הכל סובב סביב נושא אחד: סחר. נושא משמעותי להשגת יעדי הצמיחה בבית, והשגת מעמד של מובילה טכנולוגית בעולם.

יחסי המסחר הסוערים בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם מאז נכנס טראמפ לבית הלבן עומדים בלב האופן בו רואה סין את הבחירות. למרות שניצחון של המועמד הדמוקרטי לא מבטיח הקלה, בבייג'ינג מקווים להימנע מהדרדרות נוספת ביחסים, ורואים בכך הזדמנות להתניע מחדש את המשא ומתן בין המדינות.

"האנשים מודאגים, הם רוצים לדעת איך יראה העתיד שלהם", אומר דינג שנלינג, משקיע ובלוגר סיני מוביל, "לנשיא האמריקאי הבא, לא משנה מי זה יהיה, יש רק ברירה אחת: לעשות עסקים עם סין".

טראמפ ניצל את הדאגות ארוכות השנים של התעשייה האמריקאית מריגול תעשייתי סיני, מהחובה החוקית של חברות שפועלות במדינה להעביר פרטי טכנולוגיה לחברות סיניות ומהחברות הסיניות שמקבלות סבסוד מהממשלה. הוא הפך חששות אלה למלחמת סחר שפתח ב-2018, ובשנה האחרונה הידק את ההגבלות על רכישות סיניות של שבבי מחשב ציוד מחשב מתקדם.

למרות הרטוריקה של טראמפ, שהתחייב שסין תשלם על מה שכינה רמאות כלפי הצרכן האמריקאי, יחסי הסחר בין שתי המדינות רחוקים מלהיות מאוזנים. הייצוא הסיני לארה"ב צמח ב-20.5% בספטמבר, והגיע ל-44 מיליארד דולר. סין ממשיכה להרכיב את רוב מכישיר הטלפון החכמים בכולם, לתפור את רוב הבגדים ולייצר את רוב כלי הבית. כך שיעדי הצמיחה של מהפלגה הקומוניסטית יושגו.

"אי מאמין שג'ו ביידן ירגיע את היחסים בין המדינות", טען קו זאהן, עובד בריאות בבייג'יג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!