דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 20.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.9°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוצאים מהסגר

יוצאים מהסגר / 30 אלף חנויות נפתחות היום (ראשון) כ-60 אלף עובדים יחזרו מחל״ת, עד 4 לקוחות בחנות

לאחר הפסד של כ-1.4 מיליארד שקלים בשבוע, לחץ מצד ארגון העסקים הקטנים והבינוניים והתנגדות שר הבריאות, חנויות הרחוב נפתחו | גם מרכזי ביג הודיעו על פתיחה: ״נמאס מהתחושה שאנחנו הופכים מהוגנים לפראיירים״

עובד בחנות ג'ינס בירושלים. למצולם אין קשר לכתבה.(צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
עובד בחנות ג'ינס בירושלים. למצולם אין קשר לכתבה.(צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

חנויות הרחוב נפתחות הבוקר (ראשון) אחרי שהיו סגורות במשך 7 שבועות. קבינט הקורונה החליט ביום רביעי לאפשר פתיחה רק ברחוב ועם תפוסה של עד 4 לקוחות בלבד בחנות. למרות זאת, מרכזי ביג הודיעו לשוכרים שבכוונתם לפתוח גם את המרכזים למסחר.

ההחלטה על פתיחת החנויות התקבלה בקבינט על אף התנגדות שר הבריאות שדרש שהפתיחה תידחה בהתאם למתווה ההקלות, לפעימה הבאה שאמורה להתרחש באמצע נובמבר. גם ראש הממשלה התנגד במהלך הדיון לפתיחה, אך לקראת סוף הדיון התרצה והצטרף לעמדת השרים שתמכו בכך.

דיזינגוף סנטר, תל אביב. כ-54 אלף חנויות רחוב בישראל, מתוכם כ-30 אלף יפתחו היום. (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
דיזינגוף סנטר, תל אביב. כ-54 אלף חנויות רחוב בישראל, מתוכם כ-30 אלף יפתחו היום. (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)

ההחלטה להקדים את פתיחת החנויות בניגוד למתווה שתוכנן מראש על ידי משרד הבריאות היא תוצאה של הלחץ שהפעילו ארגוני הסוחרים על הממשלה. לאחר שבשבוע שעבר אישר הקבינט את פתיחת המספרות ומכוני הקוסמטיקה אך השאיר את החנויות סגורות, יצאו הסוחרים להפגנות שכללו חסימות כבישים ושריפת סחורה.

על פי ההערכות של לה"ב, ארגון העצמאים והעסקים הקטנים והבינוניים, יש בישראל כ-54,000 חנויות רחוב, מתוכן כ-30,000 חנויות צפויות להיפתח היום. בחנויות הרחוב מועסקים כ-80,000 עובדים שיצאו לחל"ת וההערכות הן שכ-75% מהעובדים יחזרו לתעסוקה כבר השבוע.

על פי הערכת אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, הנזק מהגבלת המסחר, כפי שהיה עד כה נאמד בכ-1.4 מיליארד שקלים בשבוע. פתיחת חנויות הרחוב אמורה לצמצם חלק משמעותי מהנזק הזה אך לא את כולו, שכן החנויות יפתחו במתכונת מוגבלת וישנן חנויות שיישארו סגורות.

פתיחת חנויות ברחוב סוקולוב, חולון (צילום: יאיר צוקר)
פתיחת חנויות ברחוב סוקולוב, חולון (צילום: יאיר צוקר)

״המראות קורעי הלב של מפעלי חיים שקורסים לנגד עינינו חייבים להיפסק״, אמר נשיא לה"ב עו"ד רועי כהן, בתגובה להחלטת הממשלה. ״אנחנו דורשים החלטות מקצועיות ולא פוליטיות. לא נסכים עוד בעתיד לעונש קולקטיבי לכל מגזר העסקים הקטנים. הגיע הזמן שהממשלה תיקח אחריות ולא תפקיר את העסקים לגורלם. מדיניות הסגרים היא מדיניות כושלת שהביאה להרס הכלכלה וחייבת לעבור מן העולם.

״אנחנו דורשים נתונים ותכנית חילוץ כלכלית סדורה שהוקצו לה כל המשאבים הנדרשים כדי להבריא את הכלכלה ולא תוכניות של טלאי על טלאי שהביאו אותנו עד כה לקריסה של עשרות אלפי עסקים. הגיע הזמן שהממשלה הזאת תתעורר ותתחיל לעבוד למען האזרחים שלה״.

במגזר העסקי חוששים כי פתיחת החנויות היום, לא תחזיק זמן רב, ובקרוב יידרשו בעלי העסקים לחזור לסגר בעקבות נתוני התחלואה שכבר חזרו לעלות. לכן ייתכן שפתיחת העסקים תהיה מאופקת, ובעלי עסקים יימנעו מהזמנת מלאי גדול של סחורה.

במסגרת הלחץ המופעל על הממשלה לפתיחת המסחר, שלח מנכ"ל מתחמי הקניות 'ביג', חי גאליס, מכתב ליועץ המשפטי לממשלה בו הודיע שבכוונתו לפתוח את מרכזי הקניות של החברה תוך שהוא מנצל פרצה בחוק. ״ביג מפעילה ברחבי הארץ מרכזים אשר החנויות בהם עונות להגדרה 'חנויות רחוב', ובכוונתה לפתוח את מרכזי ביג, בהתאם לתיקון לתקנות.

״למען הסר ספק נבהיר כי מרכזי ביג לא הוגדרו מעולם כקניון, ואינם נכנסים תחת הגדרת רישוי של "קניון" או "יריד" או "שוק קמעונאי" ועל כן אינם נכללים בסוגי חנויות הרחוב שפתיחתן תיאסר״.

כבר בשבוע שעבר שלח גאליס מכתב לבעלי החנויות במתחמי הביג שבו הוא מודיע להם כי החל מהשניים בנובמבר תחל החברה לגבות שכר דירה ודמי ניהול מלאים מהחנויות. ״הפעם גם לנו נמאס. נמאס לקחת אחריות פעם אחרי פעם ולמצוא את עצמנו מסתערים לבד. נמאס לנו מהתחושה שאנו הופכים מהוגנים לפראיירים. נגמר לנו הרצון והסבלנות לתמוך בכולם במקום הממשלה.

״מבחינתנו החל מה-2 בנובמבר נאפשר פתיחת חנויות במרכזי ביג באוויר הפתוח בלבד, בערים ירוקות ונדרוש לשלם שכר דירה ודמי ניהול במלואם!!! היכולת לפתוח את העסקים בידכם, מעכשיו גם התוצאות עוברות לכתפיכם, שאו והצליחו״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!