דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסתדרות הגמלאים

מאבק הגמלאים / הסתדרות הגמלאים יוצאת למאבק נגד יחס המדינה לקשישים: ״אין סיבה שיכלאו אותנו בבית״

ביום שלישי מתוכננת עצרת בכיכר רבין בתל אביב | יו״ר הסתדרות הגמלאים: ״בתקופת הסגר הגמלאים הופלו לרעה ונשללו מהם זכויות, נאבק גם נגד הקיצוץ בפנסיות הוותיקות״ | הזמר גבי ברלין: ״האמנים הוותיקים במצב גרוע״

הגמלאים חוסמים את צומת עזריאלי במהלך הפגנת גמלאים מול קרית הממשלה בת"א כנגד הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות, 21 במאי 2019 (צילום: פלאש90)
הגמלאים חוסמים את צומת עזריאלי במהלך הפגנת גמלאים מול קרית הממשלה בת"א כנגד הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות, 21 במאי 2019 (צילום: פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הסתדרות הגמלאים יוצאת למאבק נגד הקיצוץ בפנסיות והיחס לזקנים בישראל. כחלק מהמאבק יקיימו הגמלאים ביום שלישי עצרת בכיכר רבין בתל אביב.

באירוע ישתתפו גמלאי ההסתדרות מרחבי הארץ יחד עם ארגוני גמלאים נוספים. בעצרת מתוכננים מייצגים יצירתיים כמו ״כלוב הסגר״, בתוכו נמצאים כיום גמלאי ישראל, ופסלים אנושיים שיעבירו את המסר של אפליית קשישים.

יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי, ״הגמלאים הופלו לרעה תחת ההגדרה המעליבה של קבוצת סיכון״ (צילום: דבר)
יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי, ״הגמלאים הופלו לרעה תחת ההגדרה המעליבה של קבוצת סיכון״ (צילום: דבר)

יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי אומר ל׳דבר׳: ״רק אתמול אדם בן 78 נבחר להיות נשיא ארה"ב. העניין הזה שאומרים לגמלאים לא לצאת עבוד הוא מקומם. אין סיבה שאף אחד יכלא אותנו בבית.

״אומרים לזקנים ׳אל תצאו׳, אומרים למשפחות ׳אל תבקרו׳, למרות שמבחינה בריאותית הם אנשים בריאים. בתקופת הסגר הופלו הגמלאים לרעה תחת ההגדרה המעליבה של 'קבוצת סיכון', ונשללו מהם זכויות בניגוד לחוק האוסר אפלייה גם מטעמי גיל ובשל בירוקרטיה ממסדית״.

מזרחי אומר שהעצרת המתוכננת בשלישי, בשעה 09:30, היא גם חלק מהמאבק נגד הפגיעה בפנסיות. ״אנחנו מפגינים גם נגד הפגיעה בפנסיות הצוברות של קרנות הפנסיה הוותיקות, שעדיין מתוכנן בהן קיצוץ של 1.2%. בעשור האחרון נשחקו הפנסיות והקצבאות ב-27% בשל הצמדתן למדד ולא לשכר הממוצע, אליו צמודים שרים ובכירים אחרים. השכר הממוצע עלה בעשור כמעט פי 5 מהמדד״.

"לתת לאמנים ותיקים את היכולת להופיע"

הזמר גבי ברלין, בן 78, ישתתף בעצרת. הוא מקווה ש״ההפגנה תוביל למודעות של הקהל. אנשים ותיקים, שבנו את המדינה ובנו את התרבות של ישראל, נפגעים.

גבי ברלין, ״האמנים הוותיקים לא מופיעים״ (צילום: אלבום פרטי)
גבי ברלין, ״האמנים הוותיקים לא מופיעים״ (צילום: אלבום פרטי)

״במקרה הזה אני שייך לקבוצת אזרחים ותיקים שעדיין עובדים כי אנחנו עצמאיים, אבל המצב של האזרחים הוותיקים השכירים לא טוב בהרבה. רבים מהם מתפרנסים מפנסיה לא גבוהה ומקצבאות הביטוח הלאומי. צריך סוף סוף לחשוב גם על שזה אזרח ותיק יוכל לקבל סכום כסף שהוא יוכל להתפרנס ממנו. לגמור את החודש.

על מצב העצמאים המבוגרים אומר ברלין "אצלם המצב עוד יותר גרוע. אמנים ותיקים, שפעם היו מתפרנסים יפה, הגיעו לגיל כזה שכבר לא מזמינים אותם להופיע. לא בתקופות רגילות, על אחת כמה וכמה שעכשיו.

"אני, למשל, כשהופעתי לפני הקורונה, תמיד הייתי לוקח אמנים ותיקים כאורחים שלי, זמרות כמו מיכל טל, שולה חן ואופירה גלוסקא. מה שחשוב לאמנים ותיקים זה לא דווקא התשלום, חשוב להם להופיע. לעמוד על הבמה ולשיר. חשוב מאוד לתת לאמנים ותיקים את היכולת להופיע".

"למה שייקחו מאיתנו את הפנסיות המסכנות שלנו?"

אלי גולדהירש, בן 75 מכפר סבא, גמלאי של התעשייה האווירית, אומר על הקיצוץ בפנסיות: "אנחנו מוכנים לתרום הרבה, וגם תרמנו הרבה, למדינה. עבדנו במשכורות מאוד זעומות, והתקדמנו לפנסיה. יש כאלה שהגיעו לפנסיות נמוכות, 8,000-7,000 שקלים בחודש, ועכשיו הולכים לגזול מאתנו מאות שקלים גם מהסכום הזה.

אלי גולדהירש, ״לחברי הכנסת מעלים משכורות ב-5,000 שקלים ולנו העלו ב-6 שקלים״ (צילום: אלבום פרטי)
אלי גולדהירש, ״לחברי הכנסת מעלים משכורות ב-5,000 שקלים ולנו העלו ב-6 שקלים״ (צילום: אלבום פרטי)

"אם זה חד פעמי, אני מבין ומוכן לתרום. אבל הולכים לקצץ בגלל שהמדינה לא מוכנה לעלות את גיל הפרישה של הנשים. אם המדינה החליטה לתת לאנשים קצבאות גדולות, למה שייקחו מאיתנו את הפנסיות המסכנות שלנו? 1,500 שקלים בשנה. זה גזל. אנחנו זקוקים לתרופות, לרווחה. זה חשוב לנו. לחברי כנסת מעלים את המשכורת ב-5,000 שקלים, לנו העלו ב-6 שקלים בעשר השנים האחרונות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!